Propelleraxelfunderingar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
wirre
Silvermedlem

Propelleraxelfunderingar

Inlägg av wirre » tis 03 apr 2007, 22:28

Hejsan
Håller på att installera en ny motor i min Allegro 27:a. Den gamla VP2001:an har jag tagit ur och tänker ersätta den med en bättre begagnad 2002:a. För att få plats med den har jag tänkt montera den ca 10 cm längre akterut. Jag passar också på att plocka ut propelleraxel,stävrör, lagerhus och axeltätningen, för att bygga om lite där också när jag ändå håller på. Jag var aldrig nöjd med det gamla arrangemanget, axelhylsan var lagrad i båda ändarna (någon typ av ingjuten bly-fiberhylsa inne i mässinghusen.) Vibbbrationer!
Det satt också en koppling med fyra gummikuddar mellan två metallskivor direkt bakom backslaget och en spännhylsa bakom.
Med den konstruktionen blev man tvungen att ha övre delen av stävröret löst, det vibrerade tillsammans med motorn. Axeltätningen var en fettsmord box med fläta (lagrad)
Det jag är inne på nu är att fixera stävröret i båda ändarna, sätta ett vattensmort cutlesslager framför propellern, ta bort lagringen i stävröret mot backslaget, dra fast propelleraxeln stumt i klämkopplingen utan dämpning mot backslaget. Som tätning funderar jag på "black jack" jag vill ha en enkel lösning, och någorlunda underhållsfri (>5år). Det kommer ju att bli mera rörelse mellan axel och hylsa under gång, klarar "black jacken" det? Eller finns det andra robusta tätningar som klarar lite mera radialrörelser? Vad tror ni om stumt montage mellan axel och backslag, enkel lösning, men funkar det? Vissa varv monterar motorer och drivlinor på detta sättet. Jag hoppas på proffssvar från er!
En annan sak som jag inte blir klok på är dom bakre motorkuddarna på VP2002. Skall dom monteras tvärs motorbädden eller långskepps. På bilder, manualer mm är det lite olika. Det blir ju lite olika krafter dom tar upp beroeende hur dom är vridna (tvärs =radialkrafter, långskepps=axialkraft)
Hjälp mig!

mvh wirre

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 04 apr 2007, 07:31

Nej, det du föreslår blir inte bra.

Black-Jack tål ingen radialrörelse om den skall hålla. Den passar bäst i axellösningar med universalknutar (typ Scatra), där axeln är förhållandevis stilla, och motorns rörelser tas upp av knutpaketet.

Den klassiska lösningen för dig är ett cutlesslager (gummilager) i stävröret, ett rymligt stävrör och en traditionell packbox på en grov gummislang, väl förankrad i stävröret. Detta ger den nödvändiga rörelsefriheten.

Du kan heller inte ha en stum fläns på backslaget om du inte har en fullständigt stumt monterad motor (det vill du INTE, törs jag lova). Motorn rör sig i tre riktingar. Dels vrider den sig åt höger eller vänster (beroende på propellerriktningen) vid back- respektive framdrift. Denna rörelse är proprtionell mot momentet. Sedan tas propellerns framriktade (och, för all del) bakriktade tryckkraft upp av motorpaketet, som då rör sig framåt, respektive bakåt.

Med de gummikuddar som brukar användas numera krävs det en flexibel koppling mellan backslag och axel, annars kommer du att a) skaka/bryta sönder motorfästena i skrovet eller b) utmatta flänsen eller propelleraxeln på kort tid.
Anders S

wirre
Silvermedlem

Kontakt med Volvo Penta

Inlägg av wirre » ons 04 apr 2007, 10:04

Hej

Jag har nyss pratat med Volvo Penta G-borg, enligt teknikavdelningen kommer det att fungera perfekt med intallationen; tvärställda bakre motorkuddar. Stumt klämförband för axeln i backslaget, fritt spel i axelhylsa mot backslag, cutlesslager nere vid proppen, axelhylsa stumt monterad i båda ändarna, och "black Jack" tätning. Möjligen skulle tätningen hamna lite för nära backslaget. Jag kan nog korta stävröret ca 10cm för att minska vibrationerna just där tätningen sitter.
Kommentarer... Förslag...
Tycker ni jag skall köra så här?

mvh wirre

HenrikGbg
Silvermedlem

Inlägg av HenrikGbg » tor 05 apr 2007, 12:58

NEJ! Använd Anders förslag! Han har rätt till 100%. Inga mer kommentarer.

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » tor 05 apr 2007, 13:49

I min båt har jag gummilager i stävröret, fettsmord packbox och STUM anslutning av axeln mot backslaget. Det har bevisligen fungerat i 30 år men det känns inte bra att ha det så då min MD5a hoppar och far ganska mycket vid vissa varvtal. Axeln är nog runt en meter lång skulle jag tro.

Några tips på hur jag kan "mjuka upp" anslutningen till backslaget?

wirre
Silvermedlem

Inlägg av wirre » tor 05 apr 2007, 14:36

Njaee
Ok jag förstår resonemanget, men är fortfarande inne på att montera stävröret stumt i båda ändarna. Beträffande klämkoppling vill jag ha axeln stum i en klämkoppling på backslaget. Det är en enkel lösning som borde fungera. Återstår axeltätningen... den måste klara motorns vibrationer. PSS-tätning på en slangbit mot stävröret? eller andra lösningar? "Black Jack" monterad på en flexibel slangbit och lagrad kanske? Varför skulle inte det kunna fungera? kom med förslag!

wirre

wirre
Silvermedlem

Inlägg av wirre » fre 06 apr 2007, 11:08

Hej igen

Jag verkar inte komma på någon lösning på drivlinan som känns bra.
Ingen variant könns rätt till 100%.
Jag får nog bita i det sura äpplet, lätta på börsen och investera i en CV-knut.
Det lutar åt minsta Pythondrive och "Black jack". Den kommer ju inte att få plats, så jag blir tvungen att kapa stävröret, och bygga om utrymmet runt stävröret för att göra mera plats. Ett tryckskott för CV-knuten måste ju också till. Denna lösningen är det enda som kommer att kännas 100% men kostar ju lite mera...
Jag kommer då att få en gummikoppling över (typ Volvo Penta) med två skivor och fyra gummielement mellan, och klämkoppling. Jag byggde den i rostfritt för att hålla sig fräsch lite längre. Fribbe eller någon annan som är intresserad kan svara med mejl för att få bilder skickade på den.

mvh wirre

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » fre 06 apr 2007, 16:54

Intressant. Jag har liknande problem och funderar på lösnng.

Har en YSM8 motor och enligt upplysning så kommer även stävrör och tätning från Yanmar. Det är en oljefylld packbox som sitter på en bit slang. Mittproblem är att den läcker lite väl mycket olja och det kommer in vatten. Reservdelar till packboxen verkar inte finnas längre enligt Sv Yanmar som föreslog "Black Jack" som ersättning.

Det finns ett stödlager vid propellern och en flexibel gummiskiva mellan propelleraxel och utgående axel på backslaget. Gissningsvis tillåter denna skiva att motorn kan röra sig några mm.

Jag väljer mellan "black jack" och Sleipners system (båda finns hos Hjertmans). Den förra är enkel men klarar den dålig centrering och rörelser? Den senare är av samma typ som nuvarande och med slang. Den klarar rörelser och centrering men den har en oljeburk med åtföljande kladd.

Synpunkter, erfarenheter och förslag tas emot!

wirre
Silvermedlem

Inlägg av wirre » fre 06 apr 2007, 17:55

Det du beskriver är förmodligen en axeltätning som bygger på simmerringar och en kammare fylld med olja. Förmodligen är det bara att byta simmerringarna (finns i standardmått) två st sitter rygg mot rygg ut mot vattensidan, och en mot motorn. Se till att ha oljeslang utan luftfickor, och oljeburken över vattenytan, så fungerar det.
Försök att få så långt som möjligt mellan backslag/koppling och tätningen= mindre sidovibrationer på axeln. I mitt fall går det inte, det är alldeles för trångt, så jag får gå på den "dyra" varianten.

mvh wirre

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 06 apr 2007, 21:59

wirre skrev:
Jag kommer då att få en gummikoppling över (typ Volvo Penta) med två skivor och fyra gummielement mellan, och klämkoppling. Jag byggde den i rostfritt för att hålla sig fräsch lite längre. Fribbe eller någon annan som är intresserad kan svara med mejl för att få bilder skickade på den.

mvh wirre
Du berättade att du fått vibrationer. Har du byggt kopplingen själv kan man ju tänka sig att den inte är korrekt centrerad, och att vibrationerna (kastande axel?) kommer sig av detta.

Får du plats med universalknutar och ett trycklager är det en bra lösning. Det finns också centerflex-kopplingar som sväljer någon grad eller två vinkelavvikelse och som samtidigt är "självcentrerande" - om det blir alldeles för trångt.
Anders S

wirre
Silvermedlem

Inlägg av wirre » fre 06 apr 2007, 22:39

Vibrationerna kom förmodligen mest från 2001:an (1 cyl) och en tvåbladig slipspropp. Bladen får ju "lä" två ggr per varv bakom akterstäven. Jag kommer att montera en trebladig senare. Kopplingen har jag svarvat efter konstens alla regler just för inte skapa obalans (radialkast <0,02mm på alla delarna bland annat).
Jag har tittat på lite andra lösningar, bl a centaflex varianter, men tillsammans kostar ju det också en del. Skillnaden kanske inte blir så stor och då vet jag ju att det blir den optimala lösningen. Eller vad tror ni?
Finns det annat att ta till. Någon som har idéer, eller kanske kör med någon lösning som funkar med lite/inget underhåll, idiotsäkert och håller länge.

mvh wirre

Skriv svar