Förnyande av genomföringar

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tis 20 mar 2007, 16:06

Använd rutarmerad tryckslang. Att den är mer eller mindre transparent gör ingenting. Det är dricksvattenslangar som bör vara ogenomskinliga.

Du kan få veck i slangen om den tvingas in i böj. Avhjälpes så här: När slangen tvingats på plats, vrides den 180 grader (ett halvt varv), antingen med handkraft eller, om så krävs, med polygrip ömsom på ena, ömsom på andra slangstosen. När det halva varvet är fullbordat är vecket upplöst ( du kanske får hjälpa till lite genom att klämma med polygripen på vecket, allt eftersom). En viss orundhet kan kvarstå. Denna har inte samma (förmodligen ingen) ytminskande effekt som ett veck.

Rudi

boxleitner
Silvermedlem

Inlägg av boxleitner » sön 25 mar 2007, 18:02

Varför bör dricksvattenslangar inte vara transperenta?
Anfäkta o anamma, landkrabbor o sötvattenspirater!

stefans
Trogen medlem

Inlägg av stefans » sön 25 mar 2007, 19:34

Slippa beväxning i dem...

HenrikGbg
Silvermedlem

Inlägg av HenrikGbg » sön 25 mar 2007, 22:14

Du kan slippa problemet med att slangen veckar sig genom att använda en rörböj i lämplig vinkel och på rätt ställe, det finns att köpa färdiga, annars är det enkelt att få en sån gjord hos nån verkstadskille. Det kanske går att sätta böjen direkt på ventilen, det finns ju vinklade slanganslutningar också.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Hur fixera muttern till genomföringarna?

Inlägg av Tommy » tis 03 apr 2007, 09:52

Hej!

Lånar denna tråd igen. Projektet med mina "famösa" genomföringar (som en del kanske läst om med skräckblandad förtjusning) har nu gått in en godartad fas.

Fördjupningen i skrovet efter de gamla flushade genomföringarna är åtgärdat med epoxi, och nya snygga hål är borrade för de nya utanpåliggande skrovgenomföringarna. Bara att montera alltså, rostfria genomföringar är inhandlade.

Jag tätar givetvis med Sikaflex under flänsen på utsidan och låter detta härda en tid innan muttern på insidan dras åt slutgiltigt.

Frågan är dock bara hur man gör med muttern på insidan efter att den dragits åt?? Känns inte helt sunt att bara lämna den så, åtdragen mot den ganska glatta gelcoaten på insidan av skrovet. Känns som att den lätt skulle kunna skruva upp sig. Ska man fixera den på något sätt, plasta in lite eller något annat? Vad är gängse standard?

Hn /
Tommy

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 03 apr 2007, 10:24

Tips: Loctite. Du köper kanske Loctite tätningsmedel till kranen (röd rörmokartätning), och då kan du använda det. Annars är Loctite Blå användbart till mycket i skruvväg ombord.

En annan lösning är att du använder litet gängtape. Det behövs inte för att täta, men den håller fast muttern rätt bra.
Anders S

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Re: Hur fixera muttern till genomföringarna?

Inlägg av consensus » tis 03 apr 2007, 11:07

Tommy skrev:Hej!

Lånar denna tråd igen. Projektet med mina "famösa" genomföringar (som en del kanske läst om med skräckblandad förtjusning) har nu gått in en godartad fas.

Fördjupningen i skrovet efter de gamla flushade genomföringarna är åtgärdat med epoxi, och nya snygga hål är borrade för de nya utanpåliggande skrovgenomföringarna. Bara att montera alltså, rostfria genomföringar är inhandlade.

Jag tätar givetvis med Sikaflex under flänsen på utsidan och låter detta härda en tid innan muttern på insidan dras åt slutgiltigt.

Frågan är dock bara hur man gör med muttern på insidan efter att den dragits åt?? Känns inte helt sunt att bara lämna den så, åtdragen mot den ganska glatta gelcoaten på insidan av skrovet. Känns som att den lätt skulle kunna skruva upp sig. Ska man fixera den på något sätt, plasta in lite eller något annat? Vad är gängse standard?

Hn /
Tommy
Sikaflex är ett utmärkt lim. Se till att du får tillräckligt även på insidan under muttern. Muttern rör sig därefter inte. Det är även därför jag ifrågasätter "efterdragning" eftersom man då river loss härdad sikaflex och riskerar att hela genomföringen roterar med.

jofred
Diamantmedlem

Inlägg av jofred » tis 03 apr 2007, 12:00

Japp sika på båda sidor så sitter det som en smäck!

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tis 03 apr 2007, 17:00

Tack för alla snabba svar! Ska kleta på Sikaflex även på insidan!
/Tommy

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » tis 03 apr 2007, 19:09

En detalj vid byte av ventil på den nya (eller gamla) bordsförskruvningen:
I stället för att använda Loctite, som eventuellt sätter sig så hårt att ett nästa byte av ventil leder till att man drar loss hela förskruvningen, är att använda sikaflex i gängorna, och låsa de rätta vridningsvinkeln på ventilen med en låsmutter under ventilen.

Då kan man vid losstagning lossa denna först, varefter sikan släpper, i synnerhet om man värmer med varmluftspistol innan.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tis 03 apr 2007, 19:24

Seawolf skrev:En detalj vid byte av ventil på den nya (eller gamla) bordsförskruvningen:
I stället för att använda Loctite, som eventuellt sätter sig så hårt att ett nästa byte av ventil leder till att man drar loss hela förskruvningen, är att använda sikaflex i gängorna, och låsa de rätta vridningsvinkeln på ventilen med en låsmutter under ventilen.

Då kan man vid losstagning lossa denna först, varefter sikan släpper, i synnerhet om man värmer med varmluftspistol innan.
Sika på muttern och flänsen, men det ska vara Loctite 577 på alla gängor som ska vara vattentäta, typ kran och slangstos.

GoranA
Platinamedlem

lingarn i gängan?

Inlägg av GoranA » tis 03 apr 2007, 20:07

finns det någon anledning att inte använda lingarn och gängpasta (typ Unipak) på gängorna? Det fungerar ju på alla rör jag dragit och skruvat hemma i huset. Jag menar det som funkar i ett hus borde väl räcka för båten också?
Gängtejp däremot tycker jag är skräp. Minsta lilla miss så läcker det. Men då är det ju vattenledningsrör med konstant tryck jag pratar om.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 03 apr 2007, 20:56

Lin är bra men det krävs av den som gör det att han har gjort det några gånger tidigare, och hur många har det... :wink:
Calle

Se gla ut

Rudi
Diamantmedlem

Re: lingarn i gängan?

Inlägg av Rudi » tis 03 apr 2007, 21:28

GoranA skrev:finns det någon anledning att inte använda lingarn och gängpasta (typ Unipak) på gängorna? Det fungerar ju på alla rör jag dragit och skruvat hemma i huset. Jag menar det som funkar i ett hus borde väl räcka för båten också?
Gängtejp däremot tycker jag är skräp. Minsta lilla miss så läcker det. Men då är det ju vattenledningsrör med konstant tryck jag pratar om.
Jag hade kunnat tänka mig att använda lin och blymönja, i synnerhet som det är billigt och fanns till hands. Men det ska till en skickligare och mer akrobatisk rörmokare än jag, för att gå i land med det i båtens trånga utrymmen. Det fick bli Loctite 577 - tror inte jag fixat det utan, med ett resultat som jag vågat lita på.

Rudi

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 04 apr 2007, 21:52

consensus skrev:
Sika på muttern och flänsen, men det ska vara Loctite 577 på alla gängor som ska vara vattentäta, typ kran och slangstos.
Det fungerar utmärkt med sika och låsmutter. Har du någon teknisk förklaring till ditt "ska" vad gäller att skippa låsmutter och använda loctite i stället?

Skriv svar