Bottenfärg på friborden

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
optimisten
Erfaren medlem

Bottenfärg på friborden

Inlägg av optimisten » tis 27 mar 2007, 21:33

Jag har denna vinter täckt min nya segelbåt med en något för bred
presenning.Bottenfärgen-Hempel fartygsfärg har färgat friborden/vatten
linjen på flera ställen.Ni som har erfarenhet- Hur tar jag bort färgen
på bästa sätt? Jag köper förmodligen utliggarrör till ställningen i höst.

Tack på förhand!

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 28 mar 2007, 10:06

jag utgår att färgen var torr när presseningen lades på. I så fall får du bort det med polish eller autosol. Bara polerar det ligger bara på ytan.

Att håller presenningen ifrån gelcoaten är bra då det finns även smuts och sand på presenningen som repa ytan.
Peter
segla en Mustang, www.elvstrom-mustang.org

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 28 mar 2007, 12:00

Kolla efter hur bottenfärgen sitter på fribord/vattenlinje. Nog ganska löst.
borsta av, tvätta med enkla medel (disk / allrengör).

Om inte detta tar allt så prova med en riktig cleaner, dvs en smet man kletar på och som löser upp lite fett, smuts, vax. Turtle har en sådan tex (det finns produkter som säljs under beteckningen cleaner, vilka i stort sett är en diskmedelsoppa; jag avser alltså här något annat).

Om inte heller en cleaner tar färgen, då hade jag tagit till lösningsmedel som aceton, styren, toluen. Finns säkert också speciella, extra dyra, lösningsmedel från Hempel och andra.

Allt detta för att undvika direkt rubbing (som Autosol), jag tycker man skall ta till det i sista hand, det sliter på gelcoaten. Mycken smuts får man faktiskt av utan rubbing! Skall man nu rubba så tycker jag man skall börja med den finaste rubbingen (autosol har en sådan, finns många andra märken också). Slit så lite som möjligt på plasten.

Bra att ha en liten plan i vilken ordning man tänker ta till de olika medlen, så att man börjar med att försöka borsta bort (och inte med aceton som om det är mycken färg kan leda till att man bara kletar in färgen djupare, bläää), och gradvis stegrar lösningsförmågan.

/J

PS: utliggare är bra, men inte alltid tillräckligt. Många fäster pressen under båten, och då dras pressen mot skroven ändå. Kan vara bra att tänka på hur man fäster pressen! På sina håll (08 tex) är det oändligt poppis med 5-10 l vattendunkar som hänger i presenningen - funkar dock inte så bra där det blåser ofta och mycket (som västkusten).

GoranA
Platinamedlem

fendertar mellan pressening och båt - om man har gummilist

Inlägg av GoranA » tis 03 apr 2007, 20:16

när jag köpte min ställning hos Press och Son så föreslog de att istället för att köpa uteliggaren så släpper jag ner fendertar som håller ut presseningen. Det fungerade utmärkt, och ger ju också ventilation. Men då har jag en Maxi 77 med gummilist runt om där jag lät fendertarna ligga. Utan den är det kanske inte att rekommendera.
Vattendunkar som håller ner presseningen är utmärkt (ja, jag är en 08:a :-) ). Men det var några stormnätter i vintras, inga problem.

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » ons 04 apr 2007, 15:12

Vad tar en uteliggare för att hålla ut pressen från friborden?:D Får han sova i båten då?
Nog tramsat...
Bottenfärg på gelcoaten kan vara rätt besvärligt att få bort. Pröva något milt polerande medel typ Gif eller liknande.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » ons 04 apr 2007, 20:48

Mera åsikter:

Fendrar som hänger ute hela vintersäsongen? Med press ovanpå - nix det ger ofta skavsår. (Kan funka på en Maxi, kan funka om skrovsidorna faller in ordentligt från relingen).
Men utliggaren är också till för att ge luft under pressen. - däremot går det att göra billigare utliggare än de färdiga.

Vattendunkar för att hålla ner pressen funkar fint på sina håll. Och visst har det stormat i Stockholmsområdet, men .... inte jämförbart med västkusten. På västkusten har man dessutom många fler dagar med hård vind så presseningshanteringen kräver mer där än i Stockholmsområdet.

Jif -milt? Det finns det många som tycker. Jag använder det till grängen på däcket, om det satt sig mycket smuts där, då är Jif billigt och funkar bra. Men på friborden lämnar det spår.

Var-och-en blir väl salig på sin tro.

/J

Skriv svar