Dra 13mm-slang från pentryt till toan?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
boxleitner
Silvermedlem

Dra 13mm-slang från pentryt till toan?

Inlägg av boxleitner » lör 24 mar 2007, 14:12

Håller på att installera ny toa m septiktank i båten. Vi har en bordsgenomföring vid pentryt med 13mm slang som vi funderar på att grena och dra fram till toan. Tänkte att det besparar oss en del arbete, plus att vi redan har slang.

Problemet är att vi först funderade på en eltoa. Då sa snubben på Erlandssons att vår befintliga genomföring inte skulle räcka för spolvattnet - att vi borde ta upp en ny större bordsgenomföring vid toan. Men det blev en vanlig manuell toa. Tror ni att det funkar då? Ser ni några problem?

(Btw - finns det någon böjlig sanitetsslang (38mm) som är billigare än Erlandssons för 308 kr/m? De sa i butiken att de fått klagomål på sin billigare sanitetsslang, att den börjar lukta. Erfarenheter?)
Anfäkta o anamma, landkrabbor o sötvattenspirater!

rolf
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av rolf » lör 24 mar 2007, 17:39

Jag har bytt till en dyr sanitetsslang strax efter jag köpt båten...där satt en vanlig slang innan, sån som man köper var som helst för några tior...faktiskt luktade det inte alls då vad jag kommer ihåg......så fan vet om man inte kan ha vad som helst...man kan ju byta den då och då...enkelt jobb...

Lasse R
Trogen medlem

Inlägg av Lasse R » lör 24 mar 2007, 22:04

Jag tror det är vanskligt att dela avlopp med pentryt. 13mm slang är inte mycket för toalettavlopp. Dessutom kan du råka ut för lukt i pentryområdet. Skulle du råka ut för en propp vid genomföringen så har du skiten uppe i vasken.

En ordentlig genomföring med avstängningskran och 38mm sanitetsslang är det enda jag kan rekommendera.

Har du någon septitank monterad? Det är lämpligt att montera en sådan med y-koppling och med separat kran. Om den monteras högre än toalettinstallationen så tömmes den lätt med självfall. Då kan du ställa kranarna i lägen för följande funktioner:

genomföring stängd, septi öppen: då används septitanken
genomföring öppen, septi öppen: då töms septitanken
genomföring öppen, septi stängd: då går det rakt ut
septitankens kran bör dessutom vara stängd när man inte använder toaletten, för att förhindra "olyckor" om toans backventil slutar fungera.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » lör 24 mar 2007, 23:17

Jag köpte toaslang nyss av Hiflex, de har mycket bra priser, tror den kostade nåt på 50 kr metern. (25 mm inv)
http://www.dunlophiflex.se/News_show.as ... eNumber=28
Dunlop Hiflex som de rätteligen heter finns på många ställen. Jag har köpt det mesta av mina båtslangar där.
http://www.dunlophiflex.se/Page.asp?PageNumber=4

Slangen var kanonbra att jobba med. Och vit är mkt snyggare än den gamla fula gröna.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

boxleitner
Silvermedlem

Inlägg av boxleitner » sön 25 mar 2007, 01:54

Lasse -
Tror jag var lite otydlig. Det är alltså toavattnets INlopp jag pratar om. Utloppet har vi redan vid toan, 38 mm. Men snubben på Erlandssons sa att vi skulle skaffa en större genomföring eftersom eltoaletten spolar med ganska mkt vatten. För mig låter det lite konstigt, jag tror egentligen inte det ska bli vattenbrist i toaletten. Genomföringens innerdiameter vet jag inte i skrivande stund, men slangen som passar är alltså 13 mm. Visst borde det räcka för att spola en manuell toa?

Guitar Nilsson -
Tack för tipset, finns den i 38 mm? Lite knapert m info på hemsidan. Lustigt. Jag har en SKITbra squashracket av märket Dunlop...
Anfäkta o anamma, landkrabbor o sötvattenspirater!

Lasse R
Trogen medlem

Inlägg av Lasse R » sön 25 mar 2007, 14:43

Ja, jag missförstod inlopp och utlopp. För inloppet på en manuell toa ska 13mm slang (behöver inte vara sanitetskvalitet) räcka bra.

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 25 mar 2007, 16:27

Även om det är inlopp så skall man tänka på att
- ju längre slang desstu större motstånd. Inget kul.
- vanlig armerad slang lätt kläms ihop om det är för stort mostånd, och då kommer det knappt fram något alls.

- rekommenderar en genomföring nära dasset, också för inloppet. 13 mm är tillräckligt. Skaffa bra slang. (jag kör med septislang där med, bara för att den är så styv.)

- angående utloppet så har jag köpt slang på allehanda ställen. Ju dyrare dessto bättre sover jag ... inget kul alls med dålig lukt. Satsa på det bästa du kan hitta, spara inte på pengarna!
Erlandssons har jag använt i några år, den har funkat bra.

Det finns de som föreslår att man skall byta utloppsslangarna varje år - kan man ju göra om man är lagd åt det hållet. Själv så kör jag till det börjar lukta.

Dubbla slangklämmor.

OBS det är mycket noga med slangen mellan toa och septi, beroende på konstruktion kan det stå vätska och/eller gas där.
Ha inte för liten luftslang till septitanken. 13 mm är bra där med.

/J

Skriv svar