Autopilot till vega
Autopilot till vega
Jag har nu möjlighet att köpa en Raymarine ST1000+ med fjärrkontroll för 3500kr.
Ett alternativ på blocket är simrad tp22 för 3800kr.
Vilken anser ni vara mest lämpad för en vega? Bästa affär förutsatt att skicket är bra?
Båda piloterna ska enligt sin respektive specifikation klara en vega, tp22 är ju starkare, men spelar det någon roll? Räcker st1000+ vore det ju nice, borde dra mindre ström, fjärrkontroll kan ju vara trevligt med (eller är det helt onödigt?)
mvh
Ett alternativ på blocket är simrad tp22 för 3800kr.
Vilken anser ni vara mest lämpad för en vega? Bästa affär förutsatt att skicket är bra?
Båda piloterna ska enligt sin respektive specifikation klara en vega, tp22 är ju starkare, men spelar det någon roll? Räcker st1000+ vore det ju nice, borde dra mindre ström, fjärrkontroll kan ju vara trevligt med (eller är det helt onödigt?)
mvh
Mja, som gammal TUR 80-ägare undrar jag om du verkligen ska köpa den klenare av de två. Har du bra segel så kanske, men med lite äldre bukiga segel kan den ju vara brutalt lovgirig och då kan man få ta duktigt i rorkulten för att hålla emot.
Men du som seglat den lite vet ju bättre än mig som mest seglar från baksätet hur lovgirig den är.
Men du som seglat den lite vet ju bättre än mig som mest seglar från baksätet hur lovgirig den är.
Tyvärr har jag inte provseglat henne ännu, det blir om 4 veckor när jag tar henne från sjösättning i Mälaren till Lomma i skåne.Cthulu skrev:Mja, som gammal TUR 80-ägare undrar jag om du verkligen ska köpa den klenare av de två. Har du bra segel så kanske, men med lite äldre bukiga segel kan den ju vara brutalt lovgirig och då kan man få ta duktigt i rorkulten för att hålla emot.
Ansluter mig till Cthulus linje. Bägge de där båtarna (V&T 80) har ju rodret placerat relativt långt in (=långt förut), vilket kräver relativt kraftiga och snabba roderutslag, kanske inte i godväder, men när det piper i lite, i hård slör et c. Välj inte den svagare bara för att du får fjärrkontrollen som bonus - trevligt, men inte väsentligt för båtens manövrering.
Rudi
Rudi
Jag tycker du ska ha rimliga förväntningar på autopilot på en Vega överhuvudtaget. På slör i hög sjö funkar det inget vidare, eftersom piloten är för långsam. På moderna varianter kan man i och för sig ställa ett antal reglerparametrar och det kan nog bli mycket bättre än de gamla. På bidevind kan du låsa rorkulten så där klarar sig piloten bra.
Jakob
OE36 Miranda
OE36 Miranda
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Är det lugnt väder drar även en stark pilot lite ström. På så sätt är det nog ingen skillnad.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Jag har inte för avsikt att låta autopiloten ta mig dit jag ska, den ska användas som avlastning så man kan slänga ihop käk, byta segel, lira nån låt på guran eller som styrhjälp under nätter. Finns väl ingen anledning att använda autopilot i hård vind på slör? Det är ju då man får lite action som rorsman 
Det där med fjärr (med sladd) verkar ju rätt meningslöst när man tänker efter....man är ju sällan särskilt långt från piloten ändå.
Har lovat ge säljarna besked till söndag senast, så fram med lite fler åsikter nu!
mvh
Det där med fjärr (med sladd) verkar ju rätt meningslöst när man tänker efter....man är ju sällan särskilt långt från piloten ändå.
Har lovat ge säljarna besked till söndag senast, så fram med lite fler åsikter nu!
mvh
Har en tp22. Orsaken till valet var dels priset dels NMEA-kopplingen. Det jag hittills har provat den (1 säsong) har det fungerat bra. Har hittills bara använt den interna kompassen men skutan håller kursen inom någon grad (uppskattat). I år ska GPS:n få hjälpa till med kurshållningen.
Beträffande ST1000 har jag ingen erfarenhet men på annat forum redovisade någon problem med låsningen till kompassen på vissa kurser (nord tror jag). Om det var ett generellt problem ett problem med ett visst exemplar kom inte fram. Frågan kan ställas här
Det jag, så här i efterhand, tycker att jag borde ha undersökt närmare är regulatorfunktionens uppbyggnad. I tp22:an kan man ställa förstärkning och dödbandets \"bredd\". Vad regulatorn har för andra egenskaper framgår inte ur manualen, t ex anpassning av tidskonstanter (om det sker med en adaptiv funktion eller om den är fast) mm. Hur det är i ST1000 vet jag inte.
Beträffande ST1000 har jag ingen erfarenhet men på annat forum redovisade någon problem med låsningen till kompassen på vissa kurser (nord tror jag). Om det var ett generellt problem ett problem med ett visst exemplar kom inte fram. Frågan kan ställas här
Det jag, så här i efterhand, tycker att jag borde ha undersökt närmare är regulatorfunktionens uppbyggnad. I tp22:an kan man ställa förstärkning och dödbandets \"bredd\". Vad regulatorn har för andra egenskaper framgår inte ur manualen, t ex anpassning av tidskonstanter (om det sker med en adaptiv funktion eller om den är fast) mm. Hur det är i ST1000 vet jag inte.
Håller med om att man oftast inte använder autopilot under hårdsegling i vind eller sjö. Det var därför jag skrev att ST1000 kunde funka.
Vi har nästan bara använt autopilot vid tråkiga motorsträckor. Då är den rikigt bra. Men när det är fin segling vill man ju styra själv
Skulle aldrig slösa bort de stunderna på piloten (dessutom drar den ju ström så den är bäst att använda då motorn är på).
Hn /
Tommy
Vi har nästan bara använt autopilot vid tråkiga motorsträckor. Då är den rikigt bra. Men när det är fin segling vill man ju styra själv
Skulle aldrig slösa bort de stunderna på piloten (dessutom drar den ju ström så den är bäst att använda då motorn är på).
Hn /
Tommy
Jag har en ST1000+ i min Karlskrona Viggen, Vegans lillebror, och det fungerar mycket bra. Har dock enbart haft autopiloten i en säsong.
Fick köpa den för 250:- då förra ägaren till den fick med den i ett båtköp och inte visste vad den skulle vara bra att ha till. Nog det bästa köpet jag har gjort till både denna båten och i mitt liv totalt (med tanke på nypriset). Kan tillägga att den var i princip oanvänd.
Har testat att köra den både på inknappad kurs och kopplad till min GPS (Lowrance GM 3600c) och den fungerar oavsett sätt. Dock ska jag nog testa att kalibrera autopiloten inför denna säsongen, vilket jag inte hade tid med ifjol.
Fick köpa den för 250:- då förra ägaren till den fick med den i ett båtköp och inte visste vad den skulle vara bra att ha till. Nog det bästa köpet jag har gjort till både denna båten och i mitt liv totalt (med tanke på nypriset). Kan tillägga att den var i princip oanvänd.
Har testat att köra den både på inknappad kurs och kopplad till min GPS (Lowrance GM 3600c) och den fungerar oavsett sätt. Dock ska jag nog testa att kalibrera autopiloten inför denna säsongen, vilket jag inte hade tid med ifjol.
Nu är köpet klart. Jag köpte Raymarine.
Simrad-killen påstod sig fått bud på 4200 (nypris ~4700 på Hjertmans....hmmm) så jag valde Raymarine.
Fjärrkontrollen kanske inte är så du trots allt, den känns välgjord och robust.
Jo, jag gjorde nog en ekonomisk affär som åtminstonde till viss del kompenserar den gitarrförstärkare jag lät gå iväg till underpris.
Simrad-killen påstod sig fått bud på 4200 (nypris ~4700 på Hjertmans....hmmm) så jag valde Raymarine.
Jo, jag gjorde nog en ekonomisk affär som åtminstonde till viss del kompenserar den gitarrförstärkare jag lät gå iväg till underpris.
Grattis. Tror att du kommer att få stor användning av autopiloten i sommar, de stunder som du inte seglar utan går för motor och de stunder som du seglar och behöver göra annat än att hålla i rorkulten.LinusA skrev:Nu är köpet klart. Jag köpte Raymarine.