Plats för GPS-plotter
-
Maya Piraya
- Erfaren medlem
GPS på rorkulten
Hej!
Har en Garmin GPSmap 76 C och ett fäste som kan svirvlas runt om man lossar på fastsättningsskruven en aning. Underdelen av fästet har jag skruvat fast ovanpå rorkulten med en stor alu-bricka som förstärkning. Vad det gäller närhet till bilden, knapparna mm så är det helt perfekt. Lite småtrögt att lossa skruven och vända runt plottern efter ett slag ( vill ha den vänd rakt mot mig). Ibland kan man fastna i med kläder, skotlina el.dyl. Har även funderat på att bygga nåt litet minibord för plottern som kan sitta på Lagunbordsfästet. Fästet sitter på aktra kistbänken. Ett projekt i vår kanske.
Mitt råd är kort sagt att sträva efter att ha nära till plottern för att dels se sjökortet tydligt och för att snabbt kunna zooma, skifta bild mm.
Har en Garmin GPSmap 76 C och ett fäste som kan svirvlas runt om man lossar på fastsättningsskruven en aning. Underdelen av fästet har jag skruvat fast ovanpå rorkulten med en stor alu-bricka som förstärkning. Vad det gäller närhet till bilden, knapparna mm så är det helt perfekt. Lite småtrögt att lossa skruven och vända runt plottern efter ett slag ( vill ha den vänd rakt mot mig). Ibland kan man fastna i med kläder, skotlina el.dyl. Har även funderat på att bygga nåt litet minibord för plottern som kan sitta på Lagunbordsfästet. Fästet sitter på aktra kistbänken. Ett projekt i vår kanske.
Mitt råd är kort sagt att sträva efter att ha nära till plottern för att dels se sjökortet tydligt och för att snabbt kunna zooma, skifta bild mm.
Hälsningar Glenn / Piraya-ägare
Så här gjorde jag, jag har inte haft några problem med att storskotet skulle fastna i gps:en. Men det beror säkert på var på bommen skotet är fäst. Mitt sitter i bomnocken.M skrev:Har du någon bild på installationen?J@nne skrev:Hej, jag har en skotbalk tvärs över sittbrunnen där jag har monterat ett R.A.M-fäste (kulled i var ände och ett 15 cm mellanstycke), och på detta har jag min Garmin 276c, detta funkar ypperligt, den sitter inom kontrollavstånd.
http://upload7.postimage.org/147074/photo_hosting.html
Satt plotter framme vid nedgångsluckan och använd ett vanligt sjökort istället. Ger en helt annan översikt. Alldeles för många är alldeles för mycket upptagna med att trycka på plottern zooma ut och in etc att de missar blicken ver sjön och mötande båtar. Har alltför många gånger fått tkoa till på väjningspliktiga båtar som har haft fullt upp med att knappa.
Många zoomar alltför mycket och tappar överblicken.
Nej släpp plottern och se ut över sjön. Dataspel kan vi spela på vintern.
Jag använder bara plottern för lägga upp waypoints och för att få riktning då det ibland på långt avstånd kan vara svårt att avgöra vilken ö som är vilken, Då är den ett mycket bra verktyg. Men låt det stanna vid detta.
Jag använder bara plottern för lägga upp waypoints och för att få riktning då det ibland på långt avstånd kan vara svårt att avgöra vilken ö som är vilken, Då är den ett mycket bra verktyg. Men låt det stanna vid detta.
Satt plotter framme vid nedgångsluckan och använd ett vanligt sjökort istället. Ger en helt annan översikt. Alldeles för många är alldeles för mycket upptagna med att trycka på plottern zooma ut och in etc att de missar blicken ver sjön och mötande båtar. Har alltför många gånger fått tkoa till på väjningspliktiga båtar som har haft fullt upp med att knappa.
Ja, här kan man se hur det går om man trycker för ivrigt! Lätt hänt.
Billiga fulskämt åsido - det där med att ha en sittbrunnsplotter primärt och sjökorten sekundärt är på väg att vända, på gott och på ont. Naturligtvis är det en fråga om att lära sig, precis som det inte är medfött att ta ut en kurs med transportör och linjal i ena handen, sjökortet i knät och skotande med den andra...
Problemet är snarare de som säger att det inte är någon konst att plotternavigera - sanningen är ju att det är en annan konst...
Billiga fulskämt åsido - det där med att ha en sittbrunnsplotter primärt och sjökorten sekundärt är på väg att vända, på gott och på ont. Naturligtvis är det en fråga om att lära sig, precis som det inte är medfött att ta ut en kurs med transportör och linjal i ena handen, sjökortet i knät och skotande med den andra...
Problemet är snarare de som säger att det inte är någon konst att plotternavigera - sanningen är ju att det är en annan konst...
Anders S
-
Maya Piraya
- Erfaren medlem
Måste erkänna att det ligger en del i vad asdsj säger. Har spec. när GPS-funktionerna var nya för mig märkt att det kunde ta lite för mycket uppmärksamhet spec. om man var själv i båten. Är man fler kan man ju dela på utkik o navigering mm. Jag använder min plotter allt mindre med waypoints som är lagda i förväg. Vindar, ström mm gör att det ofta visar sig bli andra punkter man får gå till än de man trodde i början av resan. Dessa punkter lägger jag in succesivt under segling och det tar väl ca 15-30 s att lägga in en punkt lite lagom långt fram. Upplever det som smidigast att då ha nära till plottern. Tryggheten har ökat oerhört jämfört med seglingar med bara sjökort. Och är det mycket båtar runt omkring så är man väl ofta i någon typ av farled och kan navigera rätt så bra utan "plottrande", man följer med strömmen...asdsj skrev:... Alldeles för många är alldeles för mycket upptagna med att trycka på plottern zooma ut och in etc att de missar blicken ver sjön och mötande båtar....
... Jag använder bara plottern för lägga upp waypoints och för att få riktning då det ibland på långt avstånd kan vara svårt att avgöra vilken ö som är vilken, Då är den ett mycket bra verktyg. Men låt det stanna vid detta...
Men som sagt; HÅLL UTKIK!
Hälsningar Glenn / Piraya-ägare
Vad skall man ha waypoints till när man seglar i skärgården? Man vet väl vart man skall? Dessutom är det ju båtar överallt så man kan ju inte följa en exakt rutt i alla fall.
Anders. Varför skulle man behöva linjal och transportör när man seglar i skärgården?
Waypoints, linjaler, transportörer etc. hör enbart hemma när man inte ser land. Och då har man dessutom tid att kunna använda verktyg.
Som sagt. Lyft blicken och njut av skärgården. Och som sakt Håll utkik.
Anders. Varför skulle man behöva linjal och transportör när man seglar i skärgården?
Waypoints, linjaler, transportörer etc. hör enbart hemma när man inte ser land. Och då har man dessutom tid att kunna använda verktyg.
Skojar du......asdsj skrev:Vad skall man ha waypoints till när man seglar i skärgården? Man vet väl vart man skall? Dessutom är det ju båtar överallt så man kan ju inte följa en exakt rutt i alla fall.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
-
enter the dragonfly
- Trogen medlem
Jag har en Garmin 176 monterad vid navigationsbordet nere i båten. Den är hopkopplad med en Garmin 152 som sitter i sittbrunnsskottet. Båda fungerar på samma externa antenn. Detta arrangemang går bra om båda navigatorerna är påslagna, annars fungerar inte antennen som den ska. Båda navigatorerna pratar samma språk och kan skicka waypoints och rutter till varandra.
I sittbrunnen har jag papperskort och använder 152an för waypoints, rutter och att styra autopiloten.
Fördelen för mig att ha den kraftfulla plottern nere i båten är att jag medan jag seglar föredrar att inte vara så \"elektronisk\". Min upplevelse av \"sol, vind och vatten\" blir starkare då.
Om jag råkar ut för dimma kopplar jag loss 176an och handhåller den på batteridrift och intern antenn och tar mig långsamt fram, trots att sikten är obefintlig. Tät dimma tycker jag annars är bland det jobbigaste man kan råka ut för.
I sittbrunnen har jag papperskort och använder 152an för waypoints, rutter och att styra autopiloten.
Fördelen för mig att ha den kraftfulla plottern nere i båten är att jag medan jag seglar föredrar att inte vara så \"elektronisk\". Min upplevelse av \"sol, vind och vatten\" blir starkare då.
Om jag råkar ut för dimma kopplar jag loss 176an och handhåller den på batteridrift och intern antenn och tar mig långsamt fram, trots att sikten är obefintlig. Tät dimma tycker jag annars är bland det jobbigaste man kan råka ut för.
Re: R-A-M
Seglarn,Seglaren skrev: ...
Står själv inför att utrusta båten med lite instrument. Men de jag saknar är logg, ev ekolod och kompass. Har heller ingen lust att ta upp stora hål i båten borde man satsa på en bra GPS istället som man placera lite var man vill? Och kanske skippa ekolodet?
Handen på hjärtat hur högt på nödvändighetslistan kommer ekoldet tycker ni? Jag vet iten själv, vet bara att det känns bra när man har det men kanske kan man undvara det?
Jag seglade ett par år med GPS som logg. Sen monterade jag en "vanlig" logg. Den är känsligare med snabbare uppdateringar. Man ser direkt ändringar i segeltrim, m.m. Och då är jag en medioker seglare.
Ekolod använder vi mest i naturhamnar, någon gång för navigering.
/Lars J