Bakvänd Lazy Jack?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Joflopp
Platinamedlem

Bakvänd Lazy Jack?

Inlägg av Joflopp » tor 01 mar 2007, 14:46

Har köpt lösa delar att knåpa ihop ett Lazy Jack av. Enligt de beskrivningar jag sett (bl.a. Benns) så spänner man Lazy Jacken föröver, mot masten. Är jag dum som tror att jag kan välja att sätta clamcleaten akterut istället? Känns behändigare att stå bakom bommen med kontroll över rodret när jag spänner. Har dessutom alla fall neddragna.

spackel
Guldmedlem

Inlägg av spackel » tor 01 mar 2007, 15:07

Nej, det skulle jag inte rekomendera, beroende på hur bommen står så kan det bli mycket obehändigt att justera jacksen.
Jag har själv Benns lösning och om jag skulle göra om det så skulle jag skippa knaparna och bryta via block eller byglar på mast och mastfot till sittbrunnen istället

//Christer

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » tor 01 mar 2007, 19:33

Hm, jag behöver i stort sett aldrig trimma om mina lazy jacks. Tar ner dem till knapar på masten, via block i spridarna.
- nu vet jag inte vad Benns sats innehåller, men jag tycker att själva snörena skall vara ca 6 mm, och lite töjbara. För min del räcker alltså elastisiteten i snörena.

- skönt att slippa mer trassel ner till sittbrunnen.

Att ha den löpande ändan ute på bommen ... låter bakvänt för mig. Har du inte flera ändor som avslutas vid bommen?

/J

Matthe
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av Matthe » tor 01 mar 2007, 21:38

Jag hade tidigare standardlösningen av den typen som Benns säljer. Men seglet (då fullatte) ville ofta fastna i linorna pga att spalten blev för smal vid masten. Jag löste det med clamcleat vid bomnocken och en gummicord som öppnar upp linorna innan masten. Det fungerar bra. När jag satt storen släpper jag ut dem så att de inte stör om buken är stor. (stoppknut på änden) När seglet ska ner spänner jag snabbt upp linorna efter att ha gått upp i vindögat. Oftast är det ju inte förr man låter fallet gå och då når man nocken lätt. Det blir inte en massa lina på nocken när man seglar, kanske 20-30cm när det är max uppspänt men när bomkapellet är på kan man ju släppa dem igen. Att göra det omvända och använda brytblock vid mastfot fungerar säkert också bra. Då kommer man ju alltid åt linorna om nu det känns viktigt.

Länk till en hemsidasom beskriver principen.

Bilder på min lösning:
Bild 1, Bild 2, Bild 3, Bild 4

/Matthe

Skriv svar