Kickstag

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Sam/nybörjare

Kickstag

Inlägg av Sam/nybörjare » lör 05 mar 2005, 18:02

Har en rullbom vilket innebär att det bara kan vara kopplat med fullt segel eller utan segel. Undrar över hur man gör vid hårt väder, ta ett storm rev, behövs kickstaget då ?. Vanligen har man då bommen längsskepps så det kanske borde gå utan. Vill höra idéer från mer erfarna seglare.

asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » sön 06 mar 2005, 12:32

Jag hat också en rullbom.
Inga problem med att reva2,3 eller 4 varv. Koppla loss kicken. Man kan givetvis inte få optimal segeltrim, men för familjesegling är det inga problem.

Tony Oscarsson
Trogen medlem

Inlägg av Tony Oscarsson » mån 07 mar 2005, 19:19

Allt är en fråga om pengar.
Du kan ju ha rev i seglet även om du har rullbom. Reva som vilken annan segelbåt som helst. Behåll kickstaget på. Du får lite bubbligt när det blir dags att rulla ihop helt. Du kan ju också välja att vika seglet som om att du inte hade rullbom.

Jag hade en Winga 78 och hade det på det viset. Det var min första båt så det tog en säsong innan jag förstod att jag hade rullbom. Jag vek seglet.

Har du inga rev i seglet så kostar det ju. Då är det bättre att lossa kicken och rulla bommen.
:P

Tobbe
Guldmedlem

Inlägg av Tobbe » tis 08 mar 2005, 08:54

Jag har också rullbom och brukar lösa problemet genom en förlängningtamp fäst mellan bomnocken och kicktaljan när jag seglar undanvind med revad stor. Det funkar!!

MVH

Calle C

Läs vad Tony säger

Inlägg av Calle C » fre 11 mar 2005, 20:07

Han har helt rätt om du vill segla.
Det bästa för dig är att du mentalt överger att du har en rullbom, använd den som en vanlig bom.
Om du nu inte vill detta så skota storen så långt i lä som du bara kan.

Calle C

Läs vad Tony säger

Inlägg av Calle C » fre 11 mar 2005, 20:08

Läs vad Tony säger
Han har helt rätt om du vill segla.
Det bästa för dig är att du mentalt överger att du har en rullbom, använd den som en vanlig bom.
Om du nu inte vill detta så skota storen så långt i lä som du bara kan.

Skriv svar