Värmare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
_johan
Erfaren medlem

Värmare

Inlägg av _johan » tor 22 feb 2007, 20:54

Hej!

Skulle ni kunna hjälpa mig med att ge lite förslag på en bra värmare, den skall sitta i en hurley 18, så den behöver ej vara speciellt stor.
Enda kravet är att den skall gå på 12v el!

Mvh // Johan

Användarvisningsbild
sotarn
Diamantmedlem

Inlägg av sotarn » tor 22 feb 2007, 21:21

Du kan glömma en värmare som är enbart eldriven. Batteriets energi räcker inte till och de billiga 12v-fläktarmed element som finns kan mest liknas vi leksaker. En mindre Wallasvärmare skulle säkert fungera men den vill ha fotogen eller diesel och rätt mycket elektrisk energi under själva starten. Dessutom relativt dyr i inköp och installation även begagnad

Jag skulle prova en heat-pal eller en rejäl fotogenlampa i en båt av din storlek. Använder du sedan värmaren hela tiden under de kommande säsongerna kan man kanske fundera på någonting mer stationärt.
//Daniel

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 22 feb 2007, 21:30

Har heller ingen värmare i båten, förutom när jag har tillgång till landström.
Jag hänger en fotogenlampa i ett fenderfäste som är skruvat i taket under ventilationen så kan man ha den igång långa stunder utan att det blir massor med avgaser i båten...

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 22 feb 2007, 22:00

Har du dåligt med laddning kanske en POD-värmare är en bra ide. Den går på lysfotogen och kan tom klara sig helt utan cirkpump.
På maringuiden finns en lång tråd om en som hade en sån i båten och ville byta. Fast sen han testat den var han helnöjd och behöll den.
I Hjertmanskatalogen står det lite beskrivet om den lilla och krångelfria värmaren.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 22 feb 2007, 22:13

Det här är en kommentar om bla POD-värmare från en MAXI Magicägare här på sailguide.

http://www.sailguide.se/synpunkter/synp ... nummer=750
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Kjelle
Diamantmedlem

Inlägg av Kjelle » fre 23 feb 2007, 07:27

Köpte Wallas 1300 till en Viggen. Fungerade utmärkt. Har balanserat drag (inga gaser i ruffen, viktigt på en så liten båt), relativt liten (monterade den på ett skott) och relativt strömsnål ca 0,5 A.

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » fre 23 feb 2007, 08:17

Guitar Nilsson skrev:Har du dåligt med laddning kanske en POD-värmare är en bra ide. Den går på lysfotogen och kan tom klara sig helt utan cirkpump.
På maringuiden finns en lång tråd om en som hade en sån i båten och ville byta. Fast sen han testat den var han helnöjd och behöll den.
I Hjertmanskatalogen står det lite beskrivet om den lilla och krångelfria värmaren.
Jag är uppväxt med POD i farsans gamla skärgårdkryssare. Ingen cirkulationspump och jag vill minnas att det var totalt 5 konvektorer i en A-22. Bortsett från att den hade litet mystiska ljud för sig som man gärna associerade till uppkastningar funkade den väldigt bra när man väl fått ut alla luftfickor i systemet. Man behövde ju ingen ström, bara en dunk fotogen och en ask tändstickor.

saltlånga
Guldmedlem

Inlägg av saltlånga » tor 05 apr 2007, 20:24

har haft en POD vattenburen värme i 8 år och har man plats för värmare och konvektorer så finns det nog ingen bättre värme för en mindre båt
som mest var den i drift 200 tim endast med avbrott för tankning (kall & regnig semester)

fördelar:
tyst
drar lite ström (0,15 A cirk.punp)
fungerar under segling
jämn värme

negativt:
blir inte lika varmt som tex en wallas
tar längre tid att få värme

totalt användes den i ca 1500 timmar och enda service som gjordes var att byta ett par vekar. (därefter såldes båten)

Skriv svar