Ballad eller Dehler 29?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Kuling
Silvermedlem

Ballad eller Dehler 29?

Inlägg av Kuling » ons 21 feb 2007, 09:34

En 25-30 år gammal Ballad uppfräschad och uppdaterad till \"nyskick\" som man kan få för 300', eller en 5-10 år gammal Dehler 29 för 500'-600'? Vad väljer man?

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Re: Ballad eller Dehler 29?

Inlägg av Håkan » ons 21 feb 2007, 09:48

Kuling skrev:En 25-30 år gammal Ballad uppfräschad och uppdaterad till "nyskick" som man kan få för 300', eller en 5-10 år gammal Dehler 29 för 500'-600'? Vad väljer man?
Lätt val!
Dehler 29 tycker jag utan att veta nåt om den egentligen

Varför?
1) Om 10 år är Balladen 35-40år gammal och Dehlern 15-20år
2) Kryssa med en Ballad kan inte vara roligt!
Ballad stor 16m2, genua 32m2
Dehler stor 26m2 kryssfock 19m2
Du får mao 10 extra m2 på Dehlern och behöver inte genua utan klarar dig med fock
3) Inredning, nu vet jag inte hur en Dehler 29 ser ut och Dehler har haft en del fula båtar (Dehler 36 tex) men har du varit inne i en Ballad, det har hänt en hel del på 20 år
4) Storlek, boendekomfort
5) Underhåll borde bli mindre med en nyare båt
6) Manöverförmåga med motor
7) Seglingsegenskaparna måste vara MYCKET bättre på Dehlern
mm mm

Det är inget fel på Ballad men de är ju två helt olika båtar!

Lycka till /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » ons 21 feb 2007, 10:45

helt klart Dehler 29.

Den går som spjut. I Mälaren vinner de nästan allt.
Dessutom är den mycket modernare i alla hänseende.

Kuling
Silvermedlem

Inlägg av Kuling » ons 21 feb 2007, 11:47

Intressant vinkling med Mälaren... Om vi flyttar oss till segling på öppen västkust, vilket råkar vara fallet, vad tror vi då om exempelvis sjö- och hårdvindsegenskaperna? Dehlern verkar ju vara en platt och stampig(?) rackare.

asdf
Silvermedlem

29

Inlägg av asdf » ons 21 feb 2007, 12:11

2 st 29:or fullföljde östersjömaran 2004 då mer än halva startfältet bröt tävlingen pga hårt väder http://www.oxss.nu/omaran/mararesultat/Resultat04.pdf
den ena med 180köl (funny) och den andra med standard 160.

alla moderna snabbgående båtar är plattbottnade, så även 29:an men den är ju inte extrem på något sätt.

dehlern har ca 52kvm på kryss 26+26, det är ganska mycket segel på 29fot.

Försök att hitta en 29:a med djupa kölen 180, de är mindre vanliga.

Användarvisningsbild
vickeboy
Guldmedlem

Inlägg av vickeboy » tor 22 feb 2007, 11:25

Balladen är ju en gammal trotjänare. Jag hade valt Balladen. Dels för de goda utrymmena inombords samt att komforten är bättre. Båten är ju dessutom vacker i sina former. En riktigt läcker dam.
Seglingsegenskaperna kan man inte heller klaga på.
// V

HaHa
Silvermedlem

Inlägg av HaHa » tor 22 feb 2007, 12:28

Velg Balladen - så kan du bruke mellomlegget på å spise og drikke godt i havnene du besøker...

DDF
Silvermedlem

Inlägg av DDF » tor 22 feb 2007, 19:20

Jag har köpt Ballad nyligen själv, jag antar att valet beror på vad du tänker göra med båten: kappsegla, segla världensrunt, eller bara hitta nya fina grill-klippor, hur många ni är när ni seglar etc.. Och också vad man kan göra med dom 300k i mellanskillnad!
Det är klart att det lockar med ny, fräsch båt, för min del är jag mycket nöjd med Balladen, fungerar mycket bra för den lilla familjen runt skärgården. Kappsegling osv, ingen anning. Båten seglar bra på bara genua, blåser det mycket är det bara att köra på halva genuan och det går fint. Men klart inte roligt att kryssa med i trånga led!
Tittade lite på Dehler på Sailguide, jag är tveksam med arrangemangen för förpiken och köket såg lite konstig ut. Undrar också om man kan sova på sofforna? Annars ser väldigt fint ut.

Användarvisningsbild
Tommy
Diamantmedlem

Inlägg av Tommy » tor 22 feb 2007, 20:07

En konstig jämförelse, val mellan två båtar där den ena kostar dubbelt så mycket som den andra?

Det vore mer rättvist att jämföra Dehlern med något i samma prisklass. Man kan ju se att de som svarar inte tar hänsyn till prisskillnaden.

Själv har jag en Ballad och är mycket nöjd med den. Vet inte riktigt vad någon menade när han skrev \"2) Kryssa med en Ballad kan inte vara roligt!\". Kryssar fin-fint!

Ett område där jag helt klart tror att Balladen är överlägsen är säkerhet om man ska gå över öppet hav. Den är trygg och gedigen även i hård vind.

Hn /
Tommy

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 22 feb 2007, 21:21

Håller med om att jämförelsen är lite som med äpplen och päron...
Att Dehlern skulle kryssa bättre är väl bara det faktum att den är mer lättdriven och kan seglas med fock, man slipper alltså genuan...
Den går säkert utmärkt med självslående med vliket skulle göra den lätthanterlig inomskärs..
Men varför skulle Balladen vara säkrare än Dehlern ute på havet...?
Det handlar väl mer om båthantering i så fall...

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 22 feb 2007, 21:45

Tommy skrev:
Själv har jag en Ballad och är mycket nöjd med den. Vet inte riktigt vad någon menade när han skrev "2) Kryssa med en Ballad kan inte vara roligt!". Kryssar fin-fint!

Hn /
Tommy
Sorry för att vara otydlig...
Balladen kryssar fin-fint, det är ju trots allt en kappseglingsbåt!
MEN då måste alla gastar tycka om att skota runt jättegenuan i varje slag. Det är väl OK vid några timmars kappsegling men jobbigt för familjen...
Min erfarenhet är att minst 90% av de båtar som kryssar är en partialriggad båt som Dehler.
Sen är vi alla olika såklart men jag skulle aldrig köpt en Ballad där genuan är dubbelt så stor som storseglet...

Blev det bättre nu?
Håkan

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tor 22 feb 2007, 22:08

Jag var in i en Dehler 29 på mässan för typ 6, 7 år sen. Jag blev besviken tyckte det var alldeles för plastigt. Jag hade säkert gillat Balladen bättre.
Om du får kolla in bägge båtarna på riktigt så får du säkert en känsla för vad som passar dig. Dehlern är absolut en kanonsegelbåt, men jag tyckte det var för mycket vit plast nere i båten. Inte gillar jag stora grunda sittbrunnar typ First 31 heller, jag gillar min lilla trygga brunn och all teak nere i Vagabonden. Men det är ju jag det. Svårst kanske är att veta vad för typ man själv är.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Kuling
Silvermedlem

Inlägg av Kuling » fre 23 feb 2007, 09:02

Njae, jämförelsen är faktiskt genomtänkt. Balladen är ju känd för att vara en gedigen och trygg båt, som det finns ett hyfsat urval av begagnade, samtidigt som de är efterfrågade. Totalt sett en lämplig båt under avdelningen bättre begagnade 70-talare. Frågan är ju vad man vinner på att satsa dubbelt så mycket på en i sammanhanget nästan ny båt? Det kryllar inte av alternativ i 30-fotsklassen med samma prisbild. Kanske även en Hanse hade varit ett alternativ, vad vet jag?

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » fre 23 feb 2007, 09:47

Kuling skrev:Njae, jämförelsen är faktiskt genomtänkt. Balladen är ju känd för att vara en gedigen och trygg båt, som det finns ett hyfsat urval av begagnade, samtidigt som de är efterfrågade. Totalt sett en lämplig båt under avdelningen bättre begagnade 70-talare. Frågan är ju vad man vinner på att satsa dubbelt så mycket på en i sammanhanget nästan ny båt? Det kryllar inte av alternativ i 30-fotsklassen med samma prisbild. Kanske även en Hanse hade varit ett alternativ, vad vet jag?
Är du ute efter tips på båtar skulle jag kolla efter en First 31.7 i Frankrike.
Hitta en fin max 5år gammal med bra segel för 500.000:- på nordkusten och segla hem den???
Eller en billigare något äldre (10år) First 300 som är samma? skrov.
Eller kanske en CB95 mm mm
Det borde finnas massor av båtar under 600.000:-!
Håkan

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 23 feb 2007, 12:29

Den som har öppnare kuster och vill kunna gå på kryssbog i lite tuffare väder bör överväga Ballad.

Jag lovar - det finns inte någon före detta Balladägare som inte saknar den svårt när vinden går emot och ökar. Lyssna på före detta Balladägare som även seglat modernare varianter. De vet. Andra vet inte. \"Balladväder\" är ingen skröna....

Det är mest i skärgård man har nytta av 7/8 - rigg jämfört med masthead och genua på rulle.

En bra furlexgenua på en Ballad innebär att man kan segla med delvis inrullad genua och full orevad stor i minst 15m/s. Viserligen ingen bra lösning för att kryssa effektivast, men funkar till öppen bidevind.

Balladen är båtvärldens motsvarighet till Volvo PV 544 B18 Sport, där man i USA använde en slogan som man skulle kunna travestera:
\"Sail it like you hate it, and you'll end up loving it\"

Skriv svar