Hjälp att välja 1:a hjälp!
Hjälp att välja 1:a hjälp!
Jag har för mig en \"ny\" båt och så har vi två småbarn. Så det är hög tid att utrusta båten (och se över hemmets 1:a-hjälp attiraljer också för den delen).
Så hur ser era förbandslådor och båtapotek ut? Är det en burk Alvedon och en halva explorer eller brandfiltar, sprayer, tråd och nål, kirurginstrument...
Vad bör man investera i, intressant är ju om det finns ex. bra lådor/väskor som är bra utrustade från början. Har kikat runt lite och det finns mycket att välja på, men jag vill ha en bra \"båtlåda\"!
Tacksam för tips - och erfarenheter.
Så hur ser era förbandslådor och båtapotek ut? Är det en burk Alvedon och en halva explorer eller brandfiltar, sprayer, tråd och nål, kirurginstrument...
Vad bör man investera i, intressant är ju om det finns ex. bra lådor/väskor som är bra utrustade från början. Har kikat runt lite och det finns mycket att välja på, men jag vill ha en bra \"båtlåda\"!
Tacksam för tips - och erfarenheter.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...
Förstahjälpen låda.
-Första förband (gärna snögg förband, självhäftande) i olika storlekar.
-Sterila kompresser
-Gasbinda,lindor
-Brännskade förband
-Steristrip för att tejpa ihop sårkanter
-Plåster (bamse)
-värktabletter vuxen,barn (flytande)
-Sårtvätt,ögontvätts spray
-Sax
-febertemp
-allergitabletter vid behov
-sjösjukeplåster, tabletter eller apotekets sea band
Det är vad jag kan komma på nu, andra kan säkert lägga till dra i från.
/mvh Magnus
-Sterila kompresser
-Gasbinda,lindor
-Brännskade förband
-Steristrip för att tejpa ihop sårkanter
-Plåster (bamse)
-värktabletter vuxen,barn (flytande)
-Sårtvätt,ögontvätts spray
-Sax
-febertemp
-allergitabletter vid behov
-sjösjukeplåster, tabletter eller apotekets sea band
Det är vad jag kan komma på nu, andra kan säkert lägga till dra i från.
/mvh Magnus
1) VHF
2) mobiltelefon
men det var väl självklart...
Ta inte med en massa receptbelagda grejer, det har du förmodligen ingen nytta av och har du otur så kan du göra ont värre. Möjligen kan betapred vara bra för akutbehandling vid insektsstick eller ormbett. Men det jag vill rekomendera är att du och barnens mamma går en första hjälpen kurs hos t ex Röda korset (ta med båtklubbskompisarna). Där får du tips på grejor, men framförallt kunskap och det är det viktigaste. Grejorna som behövs har du nog egentligen redan i båten, men utan rätt kunskaper så hjälper inga färdigpackade väskor i världen.
Lycka till
2) mobiltelefon
men det var väl självklart...
Ta inte med en massa receptbelagda grejer, det har du förmodligen ingen nytta av och har du otur så kan du göra ont värre. Möjligen kan betapred vara bra för akutbehandling vid insektsstick eller ormbett. Men det jag vill rekomendera är att du och barnens mamma går en första hjälpen kurs hos t ex Röda korset (ta med båtklubbskompisarna). Där får du tips på grejor, men framförallt kunskap och det är det viktigaste. Grejorna som behövs har du nog egentligen redan i båten, men utan rätt kunskaper så hjälper inga färdigpackade väskor i världen.
Lycka till
/LF
Seglar Sweden Yachts 34:an Seagull
Seglar Sweden Yachts 34:an Seagull
Inhandlade en första hjälpen kudde på Clas Ohlson förra året efter att ha blivit förvånad över hur mycket olika vettiga saker den innehåller. Alla andra kuddar som jag kollat på verkade innehålla dyra plåster och någon gasbinda då priset vanligen hamnar på 300 - 400 kronor utan annat än just plåster.
Kan inte räkna upp exakt allt den innehåller men jag vill minnas att det enda vi kompleterade med var värktabletter.
Pris? 198 spänn...
Kan inte räkna upp exakt allt den innehåller men jag vill minnas att det enda vi kompleterade med var värktabletter.
Pris? 198 spänn...
Jag skulle vilja lägga till blodstoppande vadd till listan
Jag har också altid med Betapred(kortison) för eventulle reaktioner på tex getingstick och tavegyl till andra alergiska reaktioner
Xylocainsalva är också bra, särskilt till barn.
Min man hånar mig varje år för allt jag lastar in, men det känns mycket bättre att ha för mycket än för lite. Det är ju inte bara att sätta sig i bilen och köra till akuten...
Peppar peppar så har vi klarat oss utan alvarligare blessyrer hittils.
Malin
Jag har också altid med Betapred(kortison) för eventulle reaktioner på tex getingstick och tavegyl till andra alergiska reaktioner
Xylocainsalva är också bra, särskilt till barn.
Min man hånar mig varje år för allt jag lastar in, men det känns mycket bättre att ha för mycket än för lite. Det är ju inte bara att sätta sig i bilen och köra till akuten...
Peppar peppar så har vi klarat oss utan alvarligare blessyrer hittils.
Malin
Hydrocortisonkräm, receptfri, är som sagts, utmärkt för att påskynda läkning av solbränna. Den är inte, som vandringslegenden säger, farlig att använda i solsken.
För den som utsätter sig för fästingbett är sårtvätt med klorhexidin överlägsen den ofta rekommenderade, men föga effektiva alsolspriten.
Allra effektivast är Korsodyl som egentligen är till för tandvårdsbruk. Starkare och löst i ren sprit. Effektivt desinficerande.
Rudi
För den som utsätter sig för fästingbett är sårtvätt med klorhexidin överlägsen den ofta rekommenderade, men föga effektiva alsolspriten.
Allra effektivast är Korsodyl som egentligen är till för tandvårdsbruk. Starkare och löst i ren sprit. Effektivt desinficerande.
Rudi