Båttransport till Trondheim

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
snajdarn
Silvermedlem

Båttransport till Trondheim

Inlägg av snajdarn » tis 30 jan 2007, 10:12

Hej,

Är det någon som vet ett bra sätt att frakta en segelbåt ( Smiling 28, 8.7 * 2.4 m ) från Göteborg till Trondheim? Jag antar att lastbil är det som gäller. Någon som har erfarenhet av långtransport, och kanske kan rekommendera någon som kör till Norge? Vad kan det kosta så där på ett ungefär? Jag har tyvärr inte tid att segla upp den själv, vilket annars hade varit helt kanon.

:?:

Användarvisningsbild
jarleham
Trogen medlem

Inlägg av jarleham » ons 31 jan 2007, 08:33

Kontakt Lyder Møkkelgjerd, N-6650 SURNADAL. Telefon +47 928 44 871. Han har bil med stor kran, som er rigget for transport av båter. I tillegg bor han ikke langt fra Trondheim. mvh Jarle Hamnes

Användarvisningsbild
snajdarn
Silvermedlem

Inlägg av snajdarn » ons 31 jan 2007, 10:06

Tack för tipset, kanske du t.om. vet hur man får en båtplass i Trheim eller närområde :?: :?

Användarvisningsbild
jarleham
Trogen medlem

Inlägg av jarleham » ons 31 jan 2007, 10:21

Her er den mest sentrale havna i Trondheim.
http://www.batmagasinet.no/baatweb/nors ... Gjestehavn. Jeg vet ingen ting om ledige plasser eller pris. Dersom du går et trinn opp i linken finner du flere havner i området.

Användarvisningsbild
snajdarn
Silvermedlem

Inlägg av snajdarn » ons 31 jan 2007, 15:38

Tack ska du ha!

:)

nilsnobbing
Platinamedlem

Inlägg av nilsnobbing » ons 31 jan 2007, 15:47

Hej!

Ett annat tips kan vara att kontakta båtklubben i Östersund. Där finns många seglare som av förklarliga skäl har stor vana att åka lastbil med sina båtar, och det ligger ju bara ett (norrländskt) stenkast från Trondheim.

mvh

Nils Nobbing

Leino
Trogen medlem

Eller hyr seglare

Inlägg av Leino » tor 01 feb 2007, 01:42

Varför inte betala någon för att segla båten åt dig? Kanske ide`att kolla med försäkringsbolaget innan så de inte har någon paragraf som säger att ersättning då inte utgår vid skada.
Fördelen med lastbil är väl att det är åkeriets försäkring som löser ut vid skada.
Mer segel, mindre vikt... roligare segling
Leino

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 01 feb 2007, 07:38

Nu är nog en biltransport lättare att ordna än man vanligen tänker sig, båten är under det magiska breddmåttet 2.5 meter. Men något konkret tips, annat än att kontakta några åkerier har jag inte. Det verkar rimligt att det kan gå att få ett bra (mindre o-bra) pris om man har båten \"transportvaggad\" och klar och har en öppen period om några veckor när transporten kan gå. Sedan får man ha klart med hur båten skall lyftas på och av - tradare har sällan kran så det räcker.
Anders S

Användarvisningsbild
snajdarn
Silvermedlem

Inlägg av snajdarn » tor 01 feb 2007, 16:35

Det är ju en väldigt fin tur, men långt, någon som vet exakt? Skulle gissa på ca 700 nm, vilket borde ta ca en vecka non-stop? Men det är ruggit fint att segla på vestlandet i norge. Jag flyttar till Trondheim snart, så nu skall det bli mycket fjordsegling framöver :)
Tack för alla tipsen, jag skall fundera lite på hur jag vill göra. Kanske man kan ta transporten från Oslo istället, det blir ju ganska rejält mycket kortare.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 01 feb 2007, 17:02

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » tor 01 feb 2007, 18:47

Kan löna sig att kolla runt lite.
Det finns en hel del som säkert skulle kunna transportera båten, kanske ide att kolla via charterbolag? Dom har ju kontakterna.

Användarvisningsbild
jarleham
Trogen medlem

Inlägg av jarleham » fre 02 feb 2007, 09:43

snajdarn skrev: ".... vilket borde ta ca en vecka non-stop?...." "...Kanske man kan ta transporten från Oslo istället, det blir ju ganska rejält mycket kortare.....
Jeg tror nok det kan være lurt å sette av minst et par uker. Det er nok en fin tur, når en kommer ut i mars og været vanligvis roer seg. Her kan du forøvrig se problemstillingen behandlet:
http://www.seilas.no/wip4/disc/detail.epl?id=3982

Snadjarn, du nevnte muligheten for å seile til Oslo. Det er nok ingen dum idé. Seiler du, unngår du dumme spørsmål fra tollerne om merverdiavgift for innførsel. I tilfellet ditt skal du nok ikke betale avgift. Men det kan kreve ressurser å overbevise de som sitter på tollstasjonen om det.

bullernosius
Trogen medlem

Inlägg av bullernosius » lör 10 feb 2007, 21:05

Förmånga år sen seglade vi med en Östersjö-12 Stockholm till Trondheim. Det är min absolut häftigaste segling. Strcäckan Göteborg -Stavanger är mest öppen sjö men från Stvanger till Trondheim är det huvudsakligen skyddat vatten utom kring \"Statlandet\" Mitt tips är anlita några som seglar båten till Stavanger och segla resten själv. Det blir en oförglömlig seglats .
hälsar Bullernosius

Skriv svar