Gennaker vs. spinnaker?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » tor 01 feb 2007, 13:00

Anders S skrev:Jadå.

I praktiken har jag det så på min min nuvarande båt och så halsar många sina gennakrar. Ett kort peke gör utan tvekan nytta (och jag kommer att ordna det så eftersom jag har ett) men med en kort stropp i stävbeslaget (så att seglet går ovan pulpiten) blir det också bra.

Det kan missuppfattas som okonstruktiv kritik och viss spetsighet, men jag ber dig notera att diskussionen handlat mycket om a) hur man skulle vilja ha det om man rent hypotetiskt skulle skaffa gennaker och b) hur man gör på all världens fräcka racingbåtar, inte hur man gör eller gkort själv.

Fatta nu ditt beslut i lugn och ro.
Tack för lugnande besked Anders S!

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » tor 01 feb 2007, 13:38

Robin skrev:
Men ja känner att till Wasan som ska seglas med liten besättning, kanske 1-3 för det mesta så känns det mer rätt med en 100-150kvm i gennacker istället, speciellt om man får till det med en rulle som rullar en bit in från förliket, eller en strumpa. Men ja ska segla mot andra Wasa 55or, med spinnacker, så får vi se om de seglar fortare, kanske kanske kanske att man skaffar en vanlig spinnare att ha på race, men det ser ja som mycket otroligt;)

Ja, den där 96 Racer verkar fin måste ja säga, den ska visas nu på gbg mässan va?
Gennaker på rulle är nog bekvämt men tappar man inte en massa yta?
Jag skulle satsa på strumpa, jag seglade Divan själv med gennaker och strumpa.
Inte så snyggt med toasitsen (eller vad den nu liknar) upp i masten när man seglar men praktiskt...

96 skall säljas på mässan men är osäker om den kommer visas :cry:

Har de en klar kanske man beställer en... :lol:
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

AlphaJohan
Erfaren medlem

Inlägg av AlphaJohan » tor 01 feb 2007, 14:13

Har endast gennaker nu. Saknar Spinnakern enormt. Plattläns eller djup slör utan spinnaker är plågsamt. På lite snävare undanvindsbogar, ja faktiskt till och med vid ett par sträck för om tvärs så tycker jag gennackern är kalas. :D

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 01 feb 2007, 17:47

AlphaJohan skrev:Har endast gennaker nu. Saknar Spinnakern enormt. Plattläns eller djup slör utan spinnaker är plågsamt. På lite snävare undanvindsbogar, ja faktiskt till och med vid ett par sträck för om tvärs så tycker jag gennackern är kalas. :D
Det där förstår jag! När vi lämnade Shipman28:an för en rymligare båt bytte vi till gennaker från spinnaker. Det tog inte lång tid förrän det fanns en spirbom (en överlång spinnakerbom). Den var inte tyngre än att den kunde svingas för hand, så upphal etc behövdes inte. Den gjorde susen just i de lägen du anger.

Till min nuvarande är gennakern en (liten) bit över 100 kvm, och jag spejar diskret efter en bruten E-jollemast eller något liknande att konvertera till spira. Får hålla koll på Calle nu när han tjackat Finn - han värper kanske ett ämne...
Anders S

Skriv svar