Segelduk dacron eller laminat

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Blue Peter
Erfaren medlem

Segelduk

Inlägg av Blue Peter » fre 26 jan 2007, 16:16

Hej!
Det är roligt att följa era tankegångar på forumet. Angående dacron vs laminat. Man måste skilja på laminaten ur hanteringsynpunkt. Ett Dc-laminat kan vikas som ett dacronsegel medan jag inte skulle rekomendera detta för pentex eller kevlar. För segel med höjd/bredd förhållande som en genua där det finns stora diagonalkrafterär det bättre att använda en skärning där man lägger styrkan i duken längs kraftriktningen i seglet. Då vill man gärna skära seglet radiellt för att möta dessa krafter. Har man ett segel med höjd/bredd förhållande som en högsmalfock eller motsv storsegel där krafterna till stor del är linjära mellan skot och fallhorn, kan man med fördel använda dacron då denna är stabil på kortsidan.
DC-laminaten kan utan problem vikas över bommen på ett snyggt sätt. Men man bör för den sakens skull inte mangla seglet. Det skall man aldrig göra.
Vad gäller livslängd så tycker jag att ett rätt designat dc-segel hänger med ett dacron segel mekaniskt medan det vida överstiger i formstabilitet. Man måste också titta på skärningen. Defintionsmässigt kan man kalla ett segel tex triradiellt om våder strålar ut från alla horn. Men använder man för få våder kommer de inte följa kraftriktningen i seglet vilket leder till oönskad töjning. Vidare är det viktigt att se att segelmakaren använder en riktig duk. Det finns sekundadukar både i laminat och vävda dukar. Förtroende Pris. Laminaten kan även skilja i benägenhet att mögla. Dimension Polyants DC-laminat möglar väldigt sällan. Det kan bero på att de är behandlade så att mögelsporer inte skall fästa på duken. Dyrare. Använder man samma duk i förstärkningarna eller sekunda. förtroende pris. Mäter segelmakaren båten innan tillverkning? OSV Det finns massor av aspekter på ett segel.

Hälsningar Patrik

SWE54
Diamantmedlem

Re: Segelduk

Inlägg av SWE54 » fre 26 jan 2007, 16:26

Blue Peter skrev:Hej!
Man måste skilja på laminaten ur hanteringsynpunkt. Ett Dc-laminat kan vikas som ett dacronsegel medan jag inte skulle rekomendera detta för pentex eller kevlar.
Hälsningar Patrik
Nu är ju Pentex en polyester precis som Dacron och har samma egenskaper ur hanteringssynpunkt...
Man tillverkar även spinnakrar av tunn polyesterduk.
Det går alldeles utmärkt att vika det över bommen.
Kevlar och kolfiber gillar det ju som sagt inte..

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » fre 26 jan 2007, 16:45

Finns ganska pedagogiska bilder som visar uppbyggnaden av olika laminat på Dimension Polyants hemsida:
http://www.dimension-polyant.com/e_docs ... lam_fr.htm

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » fre 26 jan 2007, 16:53

SWE54 skrev:Men kameran heter väl Pentax...? :o
Hm - ja. Och Rolleiflex är en laminatrullgenua....Sträckläser som bäst Bodings lilla röda som jag laddade ned. Den är ju upplysande, också betr. dukvalet. Problemet är att jag upphandlade segel senast år 2000 (för en annan båt) och då var de gula prasslande kevlarseglen nånting för de stora grabbarna och intenting för beskedliga familjeseglare med begränsad budget. Mycket tycks ha hänt på segelfronten sedan dess. Sommaren nalkas och det börjar bli bråttom med segelanskaffningen. Därav mitt bryderi.

Blue Peter
Erfaren medlem

Inlägg av Blue Peter » fre 26 jan 2007, 17:02

Ja pentex är ursprungligen en polyester. Den är därefter förendrad så att den har betydligt bättre töjningsegenskaper jämfört med vanlig mylar som är en polyester. Men pentexen är mycket känsligare och håller inte i längden.
Jag tycker inte att pentex är att rekomendera i cruisingsammanhang då den är dyrare och känsligare jämfört med tex DC-laminat. DCP55 kostar tex 44% mer än DC55.
Hälsningar Patrik

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » fre 26 jan 2007, 17:14

Klarar laminat av att revas på rulle? Mer aktuellt för masthead än partial.//Johan.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 26 jan 2007, 17:53

Låter mycket märkligt eftersom dom flesta större segelmakare tvärtom rekomenderar pentex laminat som cruisingsegel
UK tex kallar den \"stjärnan bland cruisingseglen..\"

Blev själv rekomenderad pentex till min ST fock av NS. 20% dyrare än en Dacron.

Mina erfarenheter beträffande pentexen är i alla fall bara goda.
Jämfört både med Dacron och Kevlar.

spackel
Guldmedlem

Blue Peter

Inlägg av spackel » fre 26 jan 2007, 18:32

Hej !
Det är inte så att du seglar en Knut H. designad båt...
Bra koll på segelduk har du iallafall

//S-30

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » fre 26 jan 2007, 20:38

Så här säger en stor känd segelmakare...:

\"Pentex
I grunden en polyesterfiber men som genom en förändring i molekyluppbyggnaden blivit ca 35 % starkare.

Lika UV-tålig, viktålig och lämpad för laminering som den vanliga polyestern. Tyvärr svår att få tag på, eftersom den i stort sett bara används inom segelmakerivärlden och därmed liten produktion.
Klassad som polyesterfiber och därmed tillåten i de klasser som inte accepterar högmolekylära fibrer.\"

Det låter ungefär lika hos de övriga...

asdsj
Platinamedlem

Inlägg av asdsj » sön 28 jan 2007, 18:14

Tack för era åd och synpunkter. Fick själv följande svar från Boding segel:

Laminatduken har den egenskapen, att den i princip behåller sin ursprungsform hela \"livet\". Efter ca 10 år har framförallt uv-strålarna gjort att seglet börjar delaminera. Efter det blir seglet ganska snabbt obrukbart. Vad det gäller mögel är laminatseglen något känsligare. Av erfarenhet har just DC duken den bästa ytskiktsbehandlingen mot mögel.

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » sön 28 jan 2007, 20:33

teorin och praktiken går ibland kanske inte hand i hand... :lol:

På föra båten hade jag en Mylar-genoa. I början var formen ok men något år senare (hade några år på nacken när jag köpte båten) så var formen helt kass. Det som kallas Mylar är egentligen mylar som film och polyester som förstärkningstråda. mylar har väl de flesta laminat som film??? På så sätt borde sådan laminat hålla på likande sätt som dacron i rätt belastningsriktning då båda har polyester som fibrar.

Användarvisningsbild
dclone
Silvermedlem

Inlägg av dclone » mån 29 jan 2007, 01:34

Har ett Dacron ställ, ett kevlar ställ samt ett Pentex/mylar ställ. Använder aldrig dacronen för det går ej att trimma. I Hård vind Pentex ställ, medlelvind Pentex stor, Kevlar genua. Laminat seglen bukar sig ej men slits fort av nötning mot ex vant. Detta kan dock en bra segelmakare fixa. Min erfarenhet är således att de sk CR laminaten har längre effektiv livslängd.

mvh
Mikael
Omega 34 SWE 184

eriksbo1
Diamantmedlem

Inlägg av eriksbo1 » mån 29 jan 2007, 08:33

MiniMe skrev:teorin och praktiken går ibland kanske inte hand i hand... :lol:

På föra båten hade jag en Mylar-genoa. I början var formen ok men något år senare (hade några år på nacken när jag köpte båten) så var formen helt kass. Det som kallas Mylar är egentligen mylar som film och polyester som förstärkningstråda. mylar har väl de flesta laminat som film??? På så sätt borde sådan laminat hålla på likande sätt som dacron i rätt belastningsriktning då båda har polyester som fibrar.
Det är just detta som bekymrar mig med laminaten. "Sudden death", alltså. Kommer den efter fem. sju eller tio säsonger? I senaste nummer av engelska PBO talar man om sju års hållbarhet, varefter det är bara att kassera laminatseglen. I bl a Bodings lilla röda kan man liksom mellan raderna läsa att dacron är det dom förespråkar för cruisingseglare. Fantasilöst, men tryggt. Lär nog bli dacron för mig denhär gången också,
men jag skall vänta på offerten fr NS. Kankse dom övertygar mig åt andra hållet?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 29 jan 2007, 11:44

Ska man segla med Dacron och ha en bra form i dom så får man byta efter 2-3 säsonger redan.
Allt beror ju på vad man prioriterar.
Fysisk livslängd eller formlivslängd?
Jag har hellre ett segel med rätt form i 8-10 år än ett segel som tappar formen efter 3 men håller ihop i 15-20. Har man ens båten kvar....?
Har man en gång testat ett laminat är det nog svårt att gå tillbaka.

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » mån 29 jan 2007, 12:11

I den klass jag seglar, får man inte använda annat än dacron i seglen. Här kör de flesta med sk högtempererad dacron, vilket innebär att duken är upphettad i en ugn, och på så sätt blivit styvare. Denna duk har en bättre hållfasthet mot töjning än vanlig dacron, dock är den mer känslig mot veck.

Jag har iallafall seglat med ett sådant ställ i 10 år, och på kappseglingsbanan hänger jag fortfarande med de snabbaste som har nya segel.

Hursomhelst har dacron alltid sämre form än \"high-tec\"-segel, särskilt vid hårdare vindar. Dock kan det vara så att ett bra dacron-ställ kan ge rolig segling under en längre tid (och till ett lägre pris?) Duken töjer sig gradvis över tiden. När ett dacronsegel inte längre duger för kappsegling, kan man använda det i 20 år till som cruising-segel, eftersom det sällan slits sönder. Ett laminatsegel håller ju max prestanda tills den dagen det bara faller i bitar.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar