Varför skall alla ha så stor båt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 22 jan 2007, 22:11

matsa skrev:fast det blir ju lite jobbigt när alla finnesser gör att men blir begränsad i hur man använder båten. allt MÅSTE ha ström, och det går inte åt lite heller. så det är ofta ett måste att den där stinkande inombordaren måste köras varje dag för att det ska gå ihop sej. ja om man inte ligger i gästhamnar och kopplar el till båten.
näe det är inte så jag vill ha mitt båtliv alla fall.
det är bättre med en egen vik där man inte ser en enda båt.
vissa semesterturer har man knappt ens varit i land ens.
det är skönt att bara ligga på svaj i lä bakom nån ö. oftast slipper man grannar åxå. fy fan för gästhamnar. lugn å ro är det som gäller. utan för mkt finesser så kan man lättare hålla sej borta från civilisationen och landström.
........tycker jag :lol:
Nej nej nej..!
Allt måste inte ha ström
Man har väl för tusan en vanlig hederlig kompass ombord?
Sjökort?
Då klarar man sig väldigt bra
Hade det inte varit för stöldrisken hade jag gärna lämnat motorn på bryggan med. Den är mest ivägen..
Egna vikar är ett mine blott....:)
Har själv slutat segla annat än dagsturer i Juli, just pga båt hysterin som råder.....:)

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » mån 22 jan 2007, 22:15

jag hade länge planer på att ta upp båten i juli och vårrusta då för att slippa allt folk, men jag skiter i att vårrusta istället och seglar även i juli. man kan alltid ligga på svaj och det funkar ju utmärkt. om man lägger sej där det är såna fågelskyddsområden där man måste hålla sej en bit från land. då blir men ganska ensam. rätt okej faktiskt :lol:

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 22 jan 2007, 22:25

matsa skrev:hallå pulkaåkaren!

jag har en crescent 42 liggande i båtskjulet :oops: . jag åkte i den 1 gång förra året. det kanske blir 1 gång i år åxå?
Ja, du väckte en tanke hos mig. Och så i kväll när jag kikade i en av farsans p-tidningar. Traktor Power el. nåt sånt var det bild på en som med sin traktor boserade ungarna i en Pioner-jolle. Och nånstans har vi en gammal Sport Yak ligger och skräpar, som är så spröd att man inte vågar ro den.... undrar just vad den tycker om 15 minusgrader, men det borde vara bra glid på den tycker jag. Borde också fungera bra som släde till minishettisarna, ska testa det!

Då kanske det blir lite båtåka för mig i vinter ändå.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 22 jan 2007, 22:30

Tusan, verkar som Anders har installerat ett motorbåtsfilter, då bilden på GB 42:an försvann. Jag gör ett nytt försök.

Bild
Bild
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
nikke
Guldmedlem
Kontakt:

Större, bättre, billigare....

Inlägg av nikke » mån 22 jan 2007, 22:41

Själv köpte jag en Bavaria, visserligen minsta 30:an, efter 15 års krypande i en Shark24. Hade nog aldrig haft råd med det om inte lägenheten bara så där stigit i värde en miljon. 8)
Jag kan bara konstatera att det är helt fantastiskt att kunna gå omkring inne i ruffen, att det är betydligt smidigare och att jag faktiskt utnyttja båten mycket mer. Ändå blev det inte dyrare, eftersom jag hyr ut den några av sommarens arbetsveckor. :wink:

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » mån 22 jan 2007, 22:43

ja provåk \"elefantpessaret\" efter shettisarna. det är säkert jättekul!!

din drömmotorbåt är jättetrevlig, men har man en sån så måste man väl ha en massa blondiner ligga utspridda lite överallt på däck. eller duger det med brunetter å rödhåriga?

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » mån 22 jan 2007, 22:46

mmm....... shark 24!
en sån skulle jag vilja ha nån gång, med lyscert och mycket större spinnaker förstås :lol:
jag inbillar mej att det är en kanonbåt

Användarvisningsbild
nikke
Guldmedlem
Kontakt:

Inlägg av nikke » mån 22 jan 2007, 22:50

matsa skrev:mmm....... shark 24!
en sån skulle jag vilja ha nån gång, med lyscert och mycket större spinnaker förstås :lol:
jag inbillar mej att det är en kanonbåt
kanon, ja, liten spin, ja, liten ruff, ja......

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » mån 22 jan 2007, 23:06

lagom stor/liten å smidig. lagom stora segel för att man ska ha råd att köpa nya ofta, ståhöjd ........i sittbrunnen och rätt okej inuti. låg mast är ju inte fel heller när den ska upp å ner.
jag tycker faktiskt att det skulla va kul att ha en sån nån gång. allvarligt alltså. jag har inte större krav än att en shark känns lite som en drömbåt. jag tror att den har många kvaliteer, även om man får bygga nytt roder och järnkölen rostar :roll:
dessutom så om den håller vikten så är den trailerbar efter en gammal 245:a. -KANON!!!

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 22 jan 2007, 23:08

matsa skrev:ohoj seglaren!

för min del räcker det med en kappsegling per år i en 10 metersbåt för att känna att det är inte min grej, och det är inte speciellt kul när det känns som det sitter en sjunken bil i andra änden på snöret man drar i.
jag säger som Homer Simson -BORING!!!!!

det är en underbart befriande känsla att sätta sej i en liten båt igen efter att ha seglat eller snarare ÅKT stor båt.

livet blir roligare , enklare och mer bekymmerslöst med små smidiga roligara båtar, där man räcker ner till vattnet. mer segling å mindre mekande.

......tycker jag, är väl säkrast att tillägga :roll:
Egentlligen vill jag inte lägga mig i debatten om stor eller liten båt MEN
jag förstår inte varför en Triss Norlin skulle ha mer seglingskänsla en än X-99 BARA för att den är mindre???
För det är väl det ni säger?
En liten båt är ALLTID bättre än en stor!

Jag har inget emot 707, 1/4-tonnare eller Banner.
Har själv haft H-båt, då kunde man ta med ett annat par men det går inte när två par vips har blivit 9!!!

Det gäller att jämför äpplen och äpplen och inte äpplen mot päron.

Jag tänker inte köpa en stor båt med bogpropeller, ankarwinch, PC, rullstor, elektriska winchar mm mm utan en snabb, snygg, STOR? båt som rymmer 8 pers. Jag skulle tom kunna tänka med en segelbåt med elmotor men då hittar jag nog aldrig nån båt :cry:

Jämför tex en Banner 28 som jag antar skulle godkännas av de små seglarnas skara, rätta mig om jag har fel.
Lägg sedan till 1,5m på längden, 6cm på bredden och utöka segelytan, skulle detta göra den till en så mycket sämre seglare ?

Nu la jag mig tyvärr i denna oändliga debatt men jag hoppas jag och alla andra i stora som små båtar blir respekterade oavsett båttyp.
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 22 jan 2007, 23:25

Såklart är det inte den fysiska storleken på båten i sig som styr.
Men däremot ger segelyta per deplacement ett hyffsat bra mått på hur en båt kan upplevas.
Mycket segel på låg vikt blir en livlig båt helt enkelt.
Ett bra mått på hur lättdriven båten egentligen är.
X-99 är väl ett bra exempel om något.
Och överlag är det just små båtar som har mycket segel/deplacement.
Men det är ingen regel!
Mycket segel/deplacement ger som oftast också höga LYS tal...
Dessvärre blir vattenlinjelängden mer dominant ju större båt. (>10m)

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » mån 22 jan 2007, 23:27

okej, kankse inte en triss norlin? men det finns ju andra små båtar som inte är så \"baljiga\" :lol:

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 22 jan 2007, 23:30

å, det var fantastiskt va ni spann loss så fort som matsa kastade sig in i leken igen (fast det där med att räkna in korna är inte er starka sida). Min gissning (värdelös i sig) är att för matsa så är Banner28 en stor båt (kommer ihåg matsas åsikter om RJ85 ...).

klart matsa får tycka vad han vill, liksom alla. men visst hade det varit kul med lite balans i det hela: det är inte fult med stora segelbåtar, det kan vara hur kul som helst med stora. och man får köra motor, liten som stor (oj, klarar vi det här? eller är det för mycket på en gång?).

skall vi ta ankardebatten med en gång?

/J

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 22 jan 2007, 23:40

Vet inte om matsa bryr sig som mycket om längden på båten som vikten...! :)
Och är det så, skulle det ju egentligen bara styrka vikten(!) av förhållandet segelyta/deplacement.
En sk vikt/effekt faktor...
Lättare att uppnå i små båtar...

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » mån 22 jan 2007, 23:53

-hjälp!!!
vad har jag tyckt om RJ?
jag tycker att dom inte alls är så tokiga men rodervibrationerna är inte så kul. jag blev ju nästan lite kär i den RJn vi hyrde på västkusten i somras. jag vill minnas att det var så illa att jag trodde det skulle kännas fel att sätta sej i en lite båt när man kom hem igen. men tack o lov så kändes det inte så. det kändes bara jättekul och otroligt smidigt och lätthanterligt. så jag kände mej ämmu mer nöjd med det jag har. fast jag gillar faktiskt RJ alla fall.

ang banner 28 så har jag ingen åsikt. jag TROR att dom är kul men den är nog lite väl stor för mej. tror inta man seglar den så enkelt helt själv i 15 meter? eller gör man det?

Skriv svar