Jaramaz skrev:Håkan,
Luffe 40 - är inte den bredare än 3.30? Nå, skall du ha båten på Råå så kan man ju klämma in båten, det är inget ovanligt där. Eller är det Norra Väster som du siktar på och därför denna hårda begränsning?
- detta omständiga svar är mest för att jag inte ser hur du kan få ihop din ekvation med 8 kojplatser och med de båtar du tittar på (kan gå med Luffe40, men det är väl också den störste av dem?), och då får man kanske fundera lite på förutsättningarna.
/J
Luffe 40 är 3,30 bred, Luffe 40.04 är 3,40.
Det går in 8 i alla båtar ovan men svårigheten är att hitta en sån.
tex Diva 35 är ovanlig med 8 kojer.
Jag får väl föklara mig lite.
Jag tänker först och främst ha båten som familjebåt men kommer även "motionskappsegla" här i Skåne och då tänker jag på onsdagsseglingar, Ven Runt, Sjaelland Runt? och Tjörn Runt.
Jag har tidigare seglat entyp (H-båt, X-99 & Mekges 24) och vet vad det kostar i tid och pengar att möta de bästa så där inser jag mina begränsning både seglingsmässigt och ekonomiskt.
Samtidigt vill man ha en snabb välseglande båt som är kul att segla.
Mina krav är bla följande:
Längd ca 11m +/- 1,5m
11m känns lagom, avverkar distans fort men går samtidigt att hantera på en person. En stor båt ger också en stor sittbrunn vilket jag vill ha och med ett sittbrunnstält får man ett extrarum.
Kan tummas på (antagligen uppåt isf).
Bredd max 3,30
Egentligen 3,20 annars får jag ingen plats i Råå!!!
Vill också ha en smal båt, Divan var 3,00m och man fick ofta plast i gästhamnan tack vare att andra bredare båtar inte fick plats.
Tyvärr försvinner de mesta båtarna här i alla fall alla massproducerade Franska / Tyska båtar.
Går ej att tumma på.
Djup max 2m
Känns lagom, med 2m går det fortfarande att komma in i naturhamnar.
Går att tumma på.
Lys min 1,20
Båten måste vara "snabb" och känna bra att segla.
Visst 1,19 eller 1,20 märkar man ingen skillnad på så tex en First 31.7 hade funkar om det inte var för kojerna.
Sen vill man ju inte bli omseglad av små snabba racers i lättvinden
Divan har 1,25 och de kändes lagom...
Går motvilligt att tumma på.
Antal kojer min 8
Vi är 5 i familjen och seglar gärna med mina föräldrar och/eller svärfar och då behövs ett par extra bäddar. Vi har också alltid (nästan) seglat två familjer då vi ser det som en chans att hinna träffas vilket vi inte gör annars. Visst känns det fånigt att ha en stor båt för att ta med gästen men det känner vi att det är viktigt för oss. I somras var vi 9 pers ombord Divan (har 6 kojer) men då var det 5 barn under 4år!!! Gick väldigt bra tack vare det fina vädret, man är ju aldrig inne i båten i alla fall. Därav att jag vill ha en stor sittbrunn med tält. Att det blir trång och kaotiskt är vi väl medvetna om men det är vårt liv i alla fall
Går ej att tumma på.
Sen är jag velig när det gäller backstag eller ej!
Kan man sälja en Luffe 40 om tio år med backstag eller tillhör den båttypen stenåldern då?
Jag inser att mina krav gör båtvalet svårare men samtidigt intressant och kanske lättare. Rent ekonomiskt och hanteringsmässigt skulle nog en First 33.7 vara perfekt men så var det där med bredden igen, vänta 5-6 år på plats NEJ TACK!
Hittar jag ingen båt för rimliga pengar så är min nödlösning en X-99 och segla 8 pers i den går (kanske?) så där har ni min referenspunkt för galenskaperna. Allt annat är större och bekvämare
Har jag gjort någon mer förstående eller har jag idiotförklarat mig själv?
Det är alltid kul med synpunkter och ifrågassättande får då behöver man formulera sitt egna ställningstagande och kanske ändra det till det bättre?
Mvh /