Varför skall alla ha så stor båt?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » sön 21 jan 2007, 22:15

Anders S skrev:Jodå, det är precis lika trevligt att segla i en stor båt som i en liten och känslan när båten lägger ner och skjuter fart är precis lika trevlig i en Gkss-eka eller en 40-fotare. Den som påstår annat är antingen oinformerad eller avundsjuk.
Ok, jag rättar mig själv. JAG anser att det är en trevligare seglingskänsla i en lägre/mindre båt, förutsatt att det är en bra seglare förstås, än i en större båt. Jag anser vidare att det ger skönare känsla och starkare fartupplevelse att färdas på motorcykel eller i en cab gentemot att färdas i en dragspelsbuss. Men det är ju naturligtvis min högst personliga åsikt :wink:

Men att påstå att att man därför är oinformerad eller avundsjuk, nja det gillar jag faktiskt inte. Jag ska inte sticka under stol med att jag om jag kunde ändå skulle välja en större båt än idag. Det handlar om ekonomiska medel som jag inte har. Men jag vet av egen erfarenhet vad man tjänar och vad man förlorar på att segla stor eller liten båt. En stor båt kan inte erbjuda alla egenskaper en liten båt kan, lika lite som en liten båt kan erbjuda alla egenskaper som en stor båt har. Men naturligtvis kan andra tycka annorlunda.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 22 jan 2007, 09:36

Jaramaz skrev:Håkan,

Luffe har jag sett (utan att tänka på köp) 36 (37?) och likaså 40 ft. Också snygga, mer genomarbetade än D4000 tycks de mig. Skall du ha någon möjlighet att få in 8 så är nog 40 ft den minsta du kan välja, också Luffe är smala. I likhet med många andra danska (kvalitets-)båtar så är det ett nöje som kostar - du kan leta på internet, kanske på Udkik.
Kolla deras hemsida, men försiktigt - det är vanebildande! 40 fotaren är verkligen läcker!

/J
Jag får inte båtplats om bredden är över 3,20-3,30!!!
Det är Luffe 40 jag har tittat på och det finns några till salu i Danmark / Tyskland.
Jag har inte bråttom och försöker hitta den perfekta båten, finns den???

Kollar bla annat på:
Hansson 31
X-99
X-35
Diva 35
Wasa 370
Ravage 36 Cruiser
Luffe 40 II
X-119

Har du några kommentarer på övriga?

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 22 jan 2007, 11:55

Håkan,

Luffe 40 - är inte den bredare än 3.30? Nå, skall du ha båten på Råå så kan man ju klämma in båten, det är inget ovanligt där. Eller är det Norra Väster som du siktar på och därför denna hårda begränsning?
- detta omständiga svar är mest för att jag inte ser hur du kan få ihop din ekvation med 8 kojplatser och med de båtar du tittar på (kan gå med Luffe40, men det är väl också den störste av dem?), och då får man kanske fundera lite på förutsättningarna.

Jag drar mig lite för att recensera en svit av båtar - antingen blir det för ytligt och generaliserat, eller så blir det alldeles för långt.

X-båtarna tycker jag är fina, speciellt har jag alltid tyckt om Ravagen. Men 8 i den ... låter inte kul. X-35 är väl en klubbracer (får jag alla på mig nu?), är det det du vill ha? Sväljer den 8?

Som så ofta på detta forum så är det förutsättningarna som är de viktiga - hur vill du segla (r, c eller r/c), var vill du segla (sundet, danska öarna eller?) och med hur många ...
Vilka krav kan du tumma lite på?
(retoriska frågor blott)

Och jag måste nog svara att den perfekta båten inte finns. Alla båtar är kompromisser mellan olika principer / egenskaper. Man måste bestämma sig för vad man vill helst, och sedan vara glad med det.
- \"i alla tider\" har man pratat om cruisingbåtar som man skall kunna kappsegla framgångsrikt med. Glöm det! Mycket bätttre att kappsegla i en liten båt, familjesegla i en större.

/J

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 22 jan 2007, 12:08

Håkan skrev: Det är väl 6 kojer med stickkojerna?
Annars skulle man behöva ligga 2 i varje stickkoj...

Mvh /
Två i förpiken, två i salongen, två i akterruffen - och två i stickkojerna om man väljer det.
Blir åtta kojer totalt.
http://www.norlinboats.com/j40i.jpg
Båten på bilden saknar stickkojerna, därför finns bara 6 st kojer.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 22 jan 2007, 14:11

Seglaren skrev:
Men att påstå att att man därför är oinformerad eller avundsjuk, nja det gillar jag faktiskt inte.
Då skall man inte ta munnen full om vilken som är den bästa eller trevligaste båten. Min bestämda uppfattning är att man får ha hur stor eller liten båt man vill.

Det är påfallande ofta som småbåtsägare talar om hur fel det är att ha stor båt, och vad man går miste om. Det är nästan som om de tycker att de har något att förklara... Nästan alla som har stor båt har haft mindre båt innan.
Anders S

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 22 jan 2007, 14:31

Personligen tycker jag att min båt är lite liten på sommaren, men är lite för stor på våren... :wink:
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » mån 22 jan 2007, 15:21

Anders S skrev: Då skall man inte ta munnen full om vilken som är den bästa eller trevligaste båten. Min bestämda uppfattning är att man får ha hur stor eller liten båt man vill.

Det är påfallande ofta som småbåtsägare talar om hur fel det är att ha stor båt, och vad man går miste om. Det är nästan som om de tycker att de har något att förklara... Nästan alla som har stor båt har haft mindre båt innan.
Aj, aj det var visst en öm tå det där. Varför det du som har tår i både småbåts- och storbåtsvärlden :lol:

"Ta munnen full" så som du gör när du kategoriskt säger att: nej så här är det och den som påstår annat är oinformerad eller avundsjuk :wink:

Nej, du Anders, jag skulle gissa att du besitter ett par hundra ggr mer erfarenhet och kunnande när det gäller segling och båtliv än jag, men akta dig så det inte blir besserwisser attityd av det i slutändan.

Det är väl ingen som påstått vilket som är den trevligaste båten, eller att man inte får ha vilken båt man vill, inte jag i alla fall som du valde att citera.

Det jag ville ha sagt var att jag personligen upplever det som att del av seglingskänslan försvinner (blir svagare) av att sitta i en större båt, inte vilken båt som är trevligast. Allt är naturligtvis relativt, men jag skulle utan att ha sett din stora båt ändå gå i god för att jag, alltså jag, skulle känna mer seglingskänsla i din Laser än din 9 ton tunga 40-fotare. Men fick jag välja skulle jag säkert ändå välja din 40-fotare, men då inte pga att den har precis lika stark seglingskänsla som en Laser utan för dess andra fördelar. Som du säger har de flesta storbåtsägare haft mindre båt tidigare. Men de flesta byter upp sig i takt med att plånbok, midjeomfång och familj växer. Inget konstigt i det. Man får andra prioriteringar och totalupplevelsen blir säkerligen bättre/starkare i en stor båt då. Men jag har haft fel tidigare och kan ha fel även denna gång, kanske är seglingskänslan lika stark i stora båtar som små. Men det kan ju också bero på att man i seglingskänsla lägger helt olika saker. Och naturligtvis vilka båtar man har erfarenhet av och hur olika man upplever saker och ting.

Därför tar jag mig friheten att ha "fel" i dina ögon och behåller min uppfattning om små och stora båtar tills jag själv ev. ändrar uppfattning. Då jag känner mig frikostig idag låter jag också dig tycka att jag har fel, vad det nu månde bero på, okunskap eller avundsjuka :wink:
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 22 jan 2007, 15:28

Misil no87 skrev:Personligen tycker jag att min båt är lite liten på sommaren, men är lite för stor på våren... :wink:
Ack, så sant....

En annars så go båt är Ylva, räcker inte till Håkan men till många andra.
Seglar bra, är såpass smal att den får plats överallt, du kommer lite närmre vattnet.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » mån 22 jan 2007, 15:42

Seglaren skrev: Aj, aj det var visst en öm tå det där. Varför det du som har tår i både småbåts- och storbåtsvärlden :lol:

"Ta munnen full" så som du gör när du kategoriskt säger att: nej så här är det och den som påstår annat är oinformerad eller avundsjuk :wink:

Nej, du Anders, jag skulle gissa att du besitter ett par hundra ggr mer erfarenhet och kunnande när det gäller segling och båtliv än jag, men akta dig så det inte blir besserwisser attityd av det i slutändan.

Det är väl ingen som påstått vilket som är den trevligaste båten, eller att man inte får ha vilken båt man vill, inte jag i alla fall som du valde att citera.

Det jag ville ha sagt var att jag personligen upplever det som att del av seglingskänslan försvinner (blir svagare) av att sitta i en större båt, inte vilken båt som är trevligast. Allt är naturligtvis relativt, men jag skulle utan att ha sett din stora båt ändå gå i god för att jag, alltså jag, skulle känna mer seglingskänsla i din Laser än din 9 ton tunga 40-fotare. Men fick jag välja skulle jag säkert ändå välja din 40-fotare, men då inte pga att den har precis lika stark seglingskänsla som en Laser utan för dess andra fördelar. Som du säger har de flesta storbåtsägare haft mindre båt tidigare. Men de flesta byter upp sig i takt med att plånbok, midjeomfång och familj växer. Inget konstigt i det. Man får andra prioriteringar och totalupplevelsen blir säkerligen bättre/starkare i en stor båt då. Men jag har haft fel tidigare och kan ha fel även denna gång, kanske är seglingskänslan lika stark i stora båtar som små. Men det kan ju också bero på att man i seglingskänsla lägger helt olika saker. Och naturligtvis vilka båtar man har erfarenhet av och hur olika man upplever saker och ting.

Därför tar jag mig friheten att ha "fel" i dina ögon och behåller min uppfattning om små och stora båtar tills jag själv ev. ändrar uppfattning. Då jag känner mig frikostig idag låter jag också dig tycka att jag har fel, vad det nu månde bero på, okunskap eller avundsjuka :wink:
Ajdå, då tillhör jag till de få som bytte ner sig (från 25 foot till 20 foot) men med 10 ggr större upplevelse (seglingsupplevelse jag menade).

Visserligen är leksaken min och det är svårt att få frugan med ut på fjärden men då är det tur att man ha kompisar med stor båt... :lol:

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 22 jan 2007, 15:53

Vet inte om det nämnts tidigare men det är ju inte enbart för att många har råd att köpa en stor båt...
Det är så mycket annat som gör att det helt enkelt är enklare med stor båt numera...
Man har bogproppar, rullar på både genua och stor, autopiloter, fjärrstyrda ankarspel mm mm...
Man klarar sig utmärkt med en minimal \"besättning\" på båtarna.
Det är väl bara så att det köps stora båtar just för att det faktiskt går....

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » mån 22 jan 2007, 16:14

Jaramaz skrev:Håkan,

Luffe 40 - är inte den bredare än 3.30? Nå, skall du ha båten på Råå så kan man ju klämma in båten, det är inget ovanligt där. Eller är det Norra Väster som du siktar på och därför denna hårda begränsning?
- detta omständiga svar är mest för att jag inte ser hur du kan få ihop din ekvation med 8 kojplatser och med de båtar du tittar på (kan gå med Luffe40, men det är väl också den störste av dem?), och då får man kanske fundera lite på förutsättningarna.

/J
Luffe 40 är 3,30 bred, Luffe 40.04 är 3,40.
Det går in 8 i alla båtar ovan men svårigheten är att hitta en sån.
tex Diva 35 är ovanlig med 8 kojer.

Jag får väl föklara mig lite.
Jag tänker först och främst ha båten som familjebåt men kommer även "motionskappsegla" här i Skåne och då tänker jag på onsdagsseglingar, Ven Runt, Sjaelland Runt? och Tjörn Runt.
Jag har tidigare seglat entyp (H-båt, X-99 & Mekges 24) och vet vad det kostar i tid och pengar att möta de bästa så där inser jag mina begränsning både seglingsmässigt och ekonomiskt.
Samtidigt vill man ha en snabb välseglande båt som är kul att segla.

Mina krav är bla följande:
Längd ca 11m +/- 1,5m
11m känns lagom, avverkar distans fort men går samtidigt att hantera på en person. En stor båt ger också en stor sittbrunn vilket jag vill ha och med ett sittbrunnstält får man ett extrarum.
Kan tummas på (antagligen uppåt isf).

Bredd max 3,30
Egentligen 3,20 annars får jag ingen plats i Råå!!!
Vill också ha en smal båt, Divan var 3,00m och man fick ofta plast i gästhamnan tack vare att andra bredare båtar inte fick plats.
Tyvärr försvinner de mesta båtarna här i alla fall alla massproducerade Franska / Tyska båtar.
Går ej att tumma på.

Djup max 2m
Känns lagom, med 2m går det fortfarande att komma in i naturhamnar.
Går att tumma på.

Lys min 1,20
Båten måste vara "snabb" och känna bra att segla.
Visst 1,19 eller 1,20 märkar man ingen skillnad på så tex en First 31.7 hade funkar om det inte var för kojerna.
Sen vill man ju inte bli omseglad av små snabba racers i lättvinden :wink:
Divan har 1,25 och de kändes lagom...
Går motvilligt att tumma på.

Antal kojer min 8
Vi är 5 i familjen och seglar gärna med mina föräldrar och/eller svärfar och då behövs ett par extra bäddar. Vi har också alltid (nästan) seglat två familjer då vi ser det som en chans att hinna träffas vilket vi inte gör annars. Visst känns det fånigt att ha en stor båt för att ta med gästen men det känner vi att det är viktigt för oss. I somras var vi 9 pers ombord Divan (har 6 kojer) men då var det 5 barn under 4år!!! Gick väldigt bra tack vare det fina vädret, man är ju aldrig inne i båten i alla fall. Därav att jag vill ha en stor sittbrunn med tält. Att det blir trång och kaotiskt är vi väl medvetna om men det är vårt liv i alla fall :wink:
Går ej att tumma på.

Sen är jag velig när det gäller backstag eller ej!
Kan man sälja en Luffe 40 om tio år med backstag eller tillhör den båttypen stenåldern då?

Jag inser att mina krav gör båtvalet svårare men samtidigt intressant och kanske lättare. Rent ekonomiskt och hanteringsmässigt skulle nog en First 33.7 vara perfekt men så var det där med bredden igen, vänta 5-6 år på plats NEJ TACK!
Hittar jag ingen båt för rimliga pengar så är min nödlösning en X-99 och segla 8 pers i den går (kanske?) så där har ni min referenspunkt för galenskaperna. Allt annat är större och bekvämare :twisted:

Har jag gjort någon mer förstående eller har jag idiotförklarat mig själv?
Det är alltid kul med synpunkter och ifrågassättande får då behöver man formulera sitt egna ställningstagande och kanske ändra det till det bättre?

Mvh /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

Johan 52
Diamantmedlem

Inlägg av Johan 52 » mån 22 jan 2007, 16:36

Bild

Besök i hamnen idag. Vartf-n e vi påväg? Snart dags för minspärr i skärgården igen.//Johan.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 22 jan 2007, 16:51

Håkan skrev:
Hittar jag ingen båt för rimliga pengar så är min nödlösning en X-99 och segla 8 pers i den går (kanske?) så där har ni min referenspunkt för galenskaperna. Allt annat är större och bekvämare :twisted:

Mvh /
En del X-99 ägare har ju breddat sin aktre koj vilket skulle göra den något rymligare, hur mycket bredare den blir vet jag inte.
En annan sak om man nu tänker på 2:a handsvärdet, X-35!
Om den nu blir, som tänkt, ersättare till X-99 så finns ju risken (chansen..?) att det kan komma en hel del x-99:or på marknaden inom snar framtid...

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » mån 22 jan 2007, 16:53

Ja, personligen skulle jag säkerligen välja en X-35 av dessa ifall pengarna fanns tillgängliga

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » mån 22 jan 2007, 16:59

Håkan,

allt går, också 8 kojer i en 11 m båt.
Det finns båtar med oväntat hög kojkapacitet, men de blir ju därefter.

Varför inte tänka i lite nya banor ...
som
- välj din favvobåt som klarar hamnplatskravet, och med 5 kojplatser. Köp.
- när du får gäster av olika slag så hyr antingen en i samma storlek båt, eller hyr en riktigt stor, och så segla och ha kul med gästerna.

Eller:
varför inte ta en plats i Saxtorps Marina (Anders favvohamn) medan du låååångsamt avancerar i Rååkön.
(värre har jag varit med om)

over and out

/J

Skriv svar