Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
cruisaren
- Diamantmedlem
Hej !
Jag har under motorgång med vår segelbåt funderat på risken att få en bojlina till fiskeredskap el.dyl i propellern. När man går för motor i mörker är det naturligtvis omöjligt att ha koll på om man kör på fiskebojar eller annat i vattnet (och uppsikten är kanske inte den bästa i dagsljus heller...), ändå hör man sällan talas om att någon fastnat i fiskenät vare sig med propeller eller för den delen roder/drev när de seglat. Jag har vid kraftig sidström under kappsegling i svag vind med en Contrast33 en gång lyckats få en stor boj med tillhörande lina att dyka ner vi styrbords låring och poppa upp på babord sida. Bojen tog sig således under båten framför rodret

. Denna gången var det ren tur att ingenting fastnade.
Vad har ni för erfarenheter kring detta? Rimligtvis puttar båten undan flötet om man prickar \"mitt på \" med stäven men hur går det med linan?
Ha det gott därute.
//Niklas
-
Calle C
- Diamantmedlem
Riken att trassla in sig i linan till en vakare är nog oerhört liten,
Däremot är min fasa alla fasta redskap (läs, Danska kusterna), de är ofta dåligt markerade och på nattsegling ser man dom inte alls.
Peppar peppar.....
Calle
Se gla ut
-
SWE54
- Diamantmedlem
Finns det ingen möjlighet att kunna få reda på var redskapen är någonstans?
Finns ju symboler för dom i sjkorten men dom är ju inte utmärkta, man kan ju komplettera själv i så fall..
-
Tommy
- Diamantmedlem
Mitt bästa minne kring detta är utanför Sandhamn (i sundet mellan Korsö och Kroksö). Körde in i ett nät mitt på ljusan dan med en hyrd segelbåt.
Dåligt utmärkt, men man skulle givetvis haft bättre koll ändå.
Alldeles intill övade några militära dykare. De kommer till undsättning, dyker ner och plockar bort nätet från propeller!
-
Svante
- Diamantmedlem
-
cruisaren
- Diamantmedlem
\"Mitt bästa minne kring detta är utanför Sandhamn (i sundet mellan Korsö och Kroksö). Körde in i ett nät mitt på ljusan dan med en hyrd segelbåt.
Dåligt utmärkt, men man skulle givetvis haft bättre koll ändå. \"
Nätet du fastnade i, var det ett bottennät (dvs det var linan från bojen ner till nätet du fastnade i), eller var det ett ytnät?
//Niklas
-
cub
- Guldmedlem
Hej
Är det inte så att dom flesta som lägger nät och fiskeredskap tänker efter lite vart dom placerar sina redskap och det ärdärför man kanske inte så ofta hör om båtar som fastnar. Sen finns det alltid folk (nybörjare, inte folk från trakten) som placerar sina grejer där det förekommer mycket trafik, men jag tror att dom tillhör undantagen.
-
Calle C
- Diamantmedlem
Välkommen till framsidan
Segla mellan Gbg och Marstrand, ta med dig Ingemar Stenmark som rogängare.....

Calle
Se gla ut
-
cub
- Guldmedlem
Är det inte där alla går, som STH Sandhamn, om man startar en liten tid in på dagen borde det vara bra uppröjt

-
Calle C
- Diamantmedlem
Utsidan tänker jag på
Calle
Se gla ut
-
SWE54
- Diamantmedlem
Och när Hummer säsongen är igång går det ju knappt att undvika att segla in i en o annan kula...
Då är ju även farleder belamrade.
Har även noterat att dom antagligen har en vikt som håller tampen sträckt, en bortsläpad hummertina är kanske inte så kul heller...
-
Johan 52
- Diamantmedlem
SWE54 skrev:Och när Hummer säsongen är igång går det ju knappt att undvika att segla in i en o annan kula...
Då är ju även farleder belamrade.
Har även noterat att dom antagligen har en vikt som håller tampen sträckt, en bortsläpad hummertina är kanske inte så kul heller...
Jag är av den bestämda åsikten att hummerkulor har företräde framför allt.//Johan.
-
Tommy
- Diamantmedlem
cruisaren skrev:
Nätet du fastnade i, var det ett bottennät (dvs det var linan från bojen ner till nätet du fastnade i), eller var det ett ytnät?
//Niklas
Detta inträffade 1989 om jag inte missminner mig. Vi kom från NO, trasslet skedde ungefär norr om de två prickar som utmärker 1.8m-grundet. Det var definitivt i ett ytnät. Jag minns att vi alla tyckte det var konstigt att det var där, mitt i denna trafikerade del (vi gick mot Sandhamn och hade tänkt gå norr om "Prickgrundet").
Kanske hade det slitit sig. Hela proceduren tog max 15 minuter som jag minns det. Vi fastnade, motorn dog. Sen var dykarna där och alldeles i närheten och erbjöd sin hjälp. Vipps var vi loss igen och fortsatte, de tog hand om nätet.
-
Anders S
- Diamantmedlem
Åter tillbaka i tiden, några år, så drabbades en tysk segelbåt av laxgarn utanför Falkenberg. De som seglat in i denna hamn vet att man får se upp med \"husbehovsfiskarena\", men här hade de slarviga fiskarena lagt näten i rännan. Båten (nattetid, stark vind) drev in i piren och (om jag minns rätt) så blev olyckan onödigt tragisk - någon i besättningen dog.
Anders S
-
NO-TOOL
- Guldmedlem
-
Kontakt:
Min nuvarande båt är min första med bulbköl. Utan att gå i detaljer blir man ju fort varse om att det kan bli mycket trassligare att komma sig loss än när man har vanlig fenköl.