Blåsigt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » sön 14 jan 2007, 12:58

Fyfanken!

Hur har det gått med era båtar?

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » sön 14 jan 2007, 14:37

bra hoppas jag?
dom står inne å MYser alla utom MYn som ligger i spat, men det brukar vara ganska lugnt å bra i den hamnen, utom när det är nordostlig. jag ska åka ner å kika nu när jag slutar jobbet.
förra året var det ett par stycken som blåste omkull på land.
häromdan hade en motorbåt tippat. det kunde dom gott göra allihopa. motorbåtarna alltså :twisted: :twisted: :twisted:

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 14 jan 2007, 16:31

Nu är min båt avtäckt, ökar vattenståndet lite till så blir den även sjösatt.

ps. såg flera båtar ute vid björlanda där ägarn fäst pressen vid stötterna som nu var helt loss och for upp och ner i byarna, båtarna hade alltså bara stöd av två mittenbockar och pressarna var som spinnakrar.
Att de aldrig lär sig.
Ett par båtar hade vält.
Calle

Se gla ut

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » sön 14 jan 2007, 17:32

Min båt är också avtäckt, öljetterna höll inte mer än ett år. Och då står ändå båten tämligen skyddat för västan.

Någon som har förslag på var man köper en ny presening med bra kvalite samt pris i Göteborg? Minst 7 x 11 m.

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » sön 14 jan 2007, 18:54

En av mina hade också gett upp i öljetterna, men den förliga låg kvar..
Såg på nätet att Marstrand mätt över 40 m/s.. om det nu stämmer.

Billiga presseningar?
Kvalitet kostar ju iof..
Men det är väl bara att kolla diverse \"billiga\" butiker..
Jula, Biltema, Rusta kanske..
Finns kanske på byggvaruhusen med..

Ska först fixa en ordentlig ställning innan jag köper dyr pressening..

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » sön 14 jan 2007, 19:09

Var i Kyrkesund och kollade läget vid 11-tiden. Täckningen klarade sig fint. Men det var våldsamt så det blåste. Har aldrig upplevt något liknande. Det gällde att hålla sig i lä bakom berget. Tror faktiskt att jag hade blåst i sjön om jag hade gått ut på bryggan. När jag sedan kom hem hade en stor gran lagt sig mitt emellan huset,friggeboden och växthuset (bonnröta att inget gick sönder). Grannens nockpannor seglade omkring i min trädgård.
/ Jojje

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » sön 14 jan 2007, 19:27

Hemma igen efter två besök i hamnen (Fiskebäck). 32 m/s på vindmätaren!
Massor av täckställningar (NOA) förvandlade till plockepinn och sönderblåsta presenningar. Många förankrar sina presenningar i stöttor och stödbockar trots info från GREFAB om att det är förbjudet.
En Tyresövagga gav med sig så att vi fick ringa räddningstjänsten för att få hjälp med att säkra båten från att välta (GREFAB har inget jour/nödnummer och ev extrastöttor är pga stöldrisken inlåsta...).
Ännu värre var det ute på Öckerö där åtminstone 4 båtar välte.
Nu lär väl försäkringsbolagen vilja höja premierna igen - vissa olyckor går säkert inte att undvika, men om man följt regler o anvisningar samt tittat till sin båt lite oftare (och kanske efterjusterat stöttor och täckning) kanske de flesta välta båtarna gått att undvika...?

Användarvisningsbild
jason
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av jason » sön 14 jan 2007, 19:29

Båt och presenning klarade sej. Skönt. Men det blåste inte riktigt så mycket här nere som längre norrut.

/j

Användarvisningsbild
J@nne
Diamantmedlem

Inlägg av J@nne » sön 14 jan 2007, 19:56

Både båt och hemmagjord ställning av 40mm pemslang stod pall utan skador,
även pressen höll måttet och låg stilla som ett täcke. Båten ligger mitt i smeten i Björlanda Kile. Men visst blåste det ganska bra. Vindar på 32-35 i topparna är säkert inte osanna. Det var rejält svårt att stå upprätt utan man såg mer ut som lutande tornet i Pisa.

Användarvisningsbild
Seglaren
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Seglaren » sön 14 jan 2007, 23:00

MartinM skrev:Min båt är också avtäckt, öljetterna höll inte mer än ett år. Och då står ändå båten tämligen skyddat för västan.

Någon som har förslag på var man köper en ny presening med bra kvalite samt pris i Göteborg? Minst 7 x 11 m.
http://www.blocket.se/vi/8812768.htm?ca=12_s
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...

surfjoan
Silvermedlem

Inlägg av surfjoan » mån 15 jan 2007, 22:39

Med en pvc press så behöver man aldrig mer (nåja) byta press. Monarflex däremot är en knepig press, den behöver väldigt omsorgsfullt skyddas vid känslig punkter för att inte nötas sönder. Dock håller den väldigt bra om den skyddas och tunnas inte ut på samma sätt som japanpressar

Skriv svar