Blåsigt
bra hoppas jag?
dom står inne å MYser alla utom MYn som ligger i spat, men det brukar vara ganska lugnt å bra i den hamnen, utom när det är nordostlig. jag ska åka ner å kika nu när jag slutar jobbet.
förra året var det ett par stycken som blåste omkull på land.
häromdan hade en motorbåt tippat. det kunde dom gott göra allihopa. motorbåtarna alltså

dom står inne å MYser alla utom MYn som ligger i spat, men det brukar vara ganska lugnt å bra i den hamnen, utom när det är nordostlig. jag ska åka ner å kika nu när jag slutar jobbet.
förra året var det ett par stycken som blåste omkull på land.
häromdan hade en motorbåt tippat. det kunde dom gott göra allihopa. motorbåtarna alltså
Nu är min båt avtäckt, ökar vattenståndet lite till så blir den även sjösatt.
ps. såg flera båtar ute vid björlanda där ägarn fäst pressen vid stötterna som nu var helt loss och for upp och ner i byarna, båtarna hade alltså bara stöd av två mittenbockar och pressarna var som spinnakrar.
Att de aldrig lär sig.
Ett par båtar hade vält.
ps. såg flera båtar ute vid björlanda där ägarn fäst pressen vid stötterna som nu var helt loss och for upp och ner i byarna, båtarna hade alltså bara stöd av två mittenbockar och pressarna var som spinnakrar.
Att de aldrig lär sig.
Ett par båtar hade vält.
Calle
Se gla ut
Se gla ut
En av mina hade också gett upp i öljetterna, men den förliga låg kvar..
Såg på nätet att Marstrand mätt över 40 m/s.. om det nu stämmer.
Billiga presseningar?
Kvalitet kostar ju iof..
Men det är väl bara att kolla diverse \"billiga\" butiker..
Jula, Biltema, Rusta kanske..
Finns kanske på byggvaruhusen med..
Ska först fixa en ordentlig ställning innan jag köper dyr pressening..
Såg på nätet att Marstrand mätt över 40 m/s.. om det nu stämmer.
Billiga presseningar?
Kvalitet kostar ju iof..
Men det är väl bara att kolla diverse \"billiga\" butiker..
Jula, Biltema, Rusta kanske..
Finns kanske på byggvaruhusen med..
Ska först fixa en ordentlig ställning innan jag köper dyr pressening..
Var i Kyrkesund och kollade läget vid 11-tiden. Täckningen klarade sig fint. Men det var våldsamt så det blåste. Har aldrig upplevt något liknande. Det gällde att hålla sig i lä bakom berget. Tror faktiskt att jag hade blåst i sjön om jag hade gått ut på bryggan. När jag sedan kom hem hade en stor gran lagt sig mitt emellan huset,friggeboden och växthuset (bonnröta att inget gick sönder). Grannens nockpannor seglade omkring i min trädgård.
/ Jojje
Hemma igen efter två besök i hamnen (Fiskebäck). 32 m/s på vindmätaren!
Massor av täckställningar (NOA) förvandlade till plockepinn och sönderblåsta presenningar. Många förankrar sina presenningar i stöttor och stödbockar trots info från GREFAB om att det är förbjudet.
En Tyresövagga gav med sig så att vi fick ringa räddningstjänsten för att få hjälp med att säkra båten från att välta (GREFAB har inget jour/nödnummer och ev extrastöttor är pga stöldrisken inlåsta...).
Ännu värre var det ute på Öckerö där åtminstone 4 båtar välte.
Nu lär väl försäkringsbolagen vilja höja premierna igen - vissa olyckor går säkert inte att undvika, men om man följt regler o anvisningar samt tittat till sin båt lite oftare (och kanske efterjusterat stöttor och täckning) kanske de flesta välta båtarna gått att undvika...?
Massor av täckställningar (NOA) förvandlade till plockepinn och sönderblåsta presenningar. Många förankrar sina presenningar i stöttor och stödbockar trots info från GREFAB om att det är förbjudet.
En Tyresövagga gav med sig så att vi fick ringa räddningstjänsten för att få hjälp med att säkra båten från att välta (GREFAB har inget jour/nödnummer och ev extrastöttor är pga stöldrisken inlåsta...).
Ännu värre var det ute på Öckerö där åtminstone 4 båtar välte.
Nu lär väl försäkringsbolagen vilja höja premierna igen - vissa olyckor går säkert inte att undvika, men om man följt regler o anvisningar samt tittat till sin båt lite oftare (och kanske efterjusterat stöttor och täckning) kanske de flesta välta båtarna gått att undvika...?
Både båt och hemmagjord ställning av 40mm pemslang stod pall utan skador,
även pressen höll måttet och låg stilla som ett täcke. Båten ligger mitt i smeten i Björlanda Kile. Men visst blåste det ganska bra. Vindar på 32-35 i topparna är säkert inte osanna. Det var rejält svårt att stå upprätt utan man såg mer ut som lutande tornet i Pisa.
även pressen höll måttet och låg stilla som ett täcke. Båten ligger mitt i smeten i Björlanda Kile. Men visst blåste det ganska bra. Vindar på 32-35 i topparna är säkert inte osanna. Det var rejält svårt att stå upprätt utan man såg mer ut som lutande tornet i Pisa.
http://www.blocket.se/vi/8812768.htm?ca=12_sMartinM skrev:Min båt är också avtäckt, öljetterna höll inte mer än ett år. Och då står ändå båten tämligen skyddat för västan.
Någon som har förslag på var man köper en ny presening med bra kvalite samt pris i Göteborg? Minst 7 x 11 m.
Seglar "just nu" Granhill 33 & H-båt...