Kvalité på järnköl...
Kvalité på järnköl...
Eller rättare sagt bristen på kvalité.
En kamrats båt (helt ny - \"av Tyskt ursprung\") råkade ut för en grundstötning, enligt personen som körde i ca 3 knop.
Tyvärr backade man inte rakt av grundet utan lyckades svänga runt o ge även rodret en smäll...
Inga läckor, men viss sprickbildning kunde ses i kölsvinet.
I samband med torrsättning inför vinter och varvsbesök upptäcks att bakre spetsen av kölens anläggningsyta mot skrovet (kölsulan) samt även bakre spetsen på bulben är avbrutna (!).
Produktionsfel på kölen - misslyckad gjutning eller dåligt järn....?
Har aldrig sett en järnköl där järnet spruckit och delar ramlat bort pga en inte alltför allvarlig grundstötning!
Nån annan som sett eller hört om något liknande?
Kan även tillägga att man numer (pga tappade kölar på Match-serien) laminerar fast kölarna - dvs om den skall bytas så måste man borra/såga loss den. En inte helt trivial operation.
Det här sätter säkert igång evighetsdiskussionen om kvalitén på Bavarias båtar igen - men vi kanske kan glömma märkeshysterin och diskutera om detta är normalt och är något som kan hända med en modern bulbköl.
En kamrats båt (helt ny - \"av Tyskt ursprung\") råkade ut för en grundstötning, enligt personen som körde i ca 3 knop.
Tyvärr backade man inte rakt av grundet utan lyckades svänga runt o ge även rodret en smäll...
Inga läckor, men viss sprickbildning kunde ses i kölsvinet.
I samband med torrsättning inför vinter och varvsbesök upptäcks att bakre spetsen av kölens anläggningsyta mot skrovet (kölsulan) samt även bakre spetsen på bulben är avbrutna (!).
Produktionsfel på kölen - misslyckad gjutning eller dåligt järn....?
Har aldrig sett en järnköl där järnet spruckit och delar ramlat bort pga en inte alltför allvarlig grundstötning!
Nån annan som sett eller hört om något liknande?
Kan även tillägga att man numer (pga tappade kölar på Match-serien) laminerar fast kölarna - dvs om den skall bytas så måste man borra/såga loss den. En inte helt trivial operation.
Det här sätter säkert igång evighetsdiskussionen om kvalitén på Bavarias båtar igen - men vi kanske kan glömma märkeshysterin och diskutera om detta är normalt och är något som kan hända med en modern bulbköl.
Re: Kvalité på järnköl...
Tappade kölar var väl på 42 fotaren om jag inte minns fel. Klart bristande kölinfästningar. Det saknades brickor och annat runt bukltarna.Hans skrev:Kan även tillägga att man numer (pga tappade kölar på Match-serien) laminerar fast kölarna - dvs om den skall bytas så måste man borra/såga loss den. En inte helt trivial operation.
35:an har väl en helt annan konstruktion och berörs inte av samma problem?
Fanns 38:an då?
Har själv seglat en del olika Bavaria båtar och visst finns det mycket att önska kvalitetsmässigt.
Men man får vad man betalar för.
Har sett bilderna - ser helt sjukt ut. Abrutet...
Lite för mycket 'min kompis känner en som...' över påståendet.
Inte för att vara taskig, alltså...
Alla borde ha skägg
Jag har tyvärr inte tillgång till bilderna och de finns inte nånstans "på nätet" som ju är ett krav för att kunna lägga upp (länka) dem här.Misil no87 skrev: Utan att få se bilder tror jag att jag väljer att inte tro, om du förstår vad jag menar...
Lite för mycket 'min kompis känner en som...' över påståendet.
Inte för att vara taskig, alltså...
Jag har personligen gjort ett flertal installationer på båten ifråga och även seglat som skeppare med gäster, så det är ingen "vandrings-historia".
Du får helt enkelt tro på mig att järnet är avbrutet - ser i princip ut som på den bild Consensus lagt ut tidigare i tråden. Skillnaden mot Hanse-kölarnas felaktighet är att Hanse hade en extra kölbult längst bak på kölsulan så att det bildades en brottanvisning (pga detta är den extra bulten borttagen på nyare 371or)
På Bavarian ifråga är både kölsulans aktersta bit och bulbens bakkant avbrutna.
Och varför skulle en bild vara mer vederhäftig än det skrivna ordet - det går att göra mycket med Photshop
Sök på Bavaria i forumet och man får läsa allt möjligt om hur det är vatten i innerlinern, kölar som ramlar av till höger och vänster, hur det inte går att ställa dem på land för att skrovet deformeras mm mm. Alltid en bekant eller liknande som äger båten, sällan bilder. Om båtarna var så livsfarligt usla undrar man ju hur det kommer sig att varvet blivit såpass stort som det är. Jag har därför valt att bara tro på sådant jag ser med egna ögon eller minst en bild på.
Ingen kritik åt någon... bara min personliga hållpunkt.
Ingen kritik åt någon... bara min personliga hållpunkt.
Alla borde ha skägg
Tappad köl på Bavaria 42 Match med en omkommen är i alla fall ingen skröna. Det blev en hel del rabalder runt det. Det saknades väl brickor på kölbultarna. Det ska ju vara åtgärdat och ingen annan modell är berörd.
Jag har själv seglat som charter skeppare på en del Bavaria båtar och man märker det mest märkliga saker ibland..
Det kommer in vatten på konstiga ställen, dörrar går inte att stänga för hela inredningen har \"twistat\"...
Men inte att dom är så klena att dom skulle ramla isär!
Nej det är kappseglingen i Medelhavet som dragit igång eller rättare sagt, adderat en hel del på deras rykte.
Och med lite dåligt ryckte så kommer det säkert mycket obefogat med...
Det kan ju hända att det är oerfarna seglare som hanterat saker illa med..? Att saker går sönder är inte alltid en kvalitetsfråga.
Jag har själv seglat som charter skeppare på en del Bavaria båtar och man märker det mest märkliga saker ibland..
Det kommer in vatten på konstiga ställen, dörrar går inte att stänga för hela inredningen har \"twistat\"...
Men inte att dom är så klena att dom skulle ramla isär!
Nej det är kappseglingen i Medelhavet som dragit igång eller rättare sagt, adderat en hel del på deras rykte.
Och med lite dåligt ryckte så kommer det säkert mycket obefogat med...
Det kan ju hända att det är oerfarna seglare som hanterat saker illa med..? Att saker går sönder är inte alltid en kvalitetsfråga.
Jag har sett en avkölad Bavaria Match 35, både ut- och inifrån.SWE54 skrev:Tappade kölar var väl på 42 fotaren om jag inte minns fel. Klart bristande kölinfästningar. Det saknades brickor och annat runt bukltarna.Hans skrev:Kan även tillägga att man numer (pga tappade kölar på Match-serien) laminerar fast kölarna - dvs om den skall bytas så måste man borra/såga loss den. En inte helt trivial operation.
35:an har väl en helt annan konstruktion och berörs inte av samma problem?
Fanns 38:an då?
Har själv seglat en del olika Bavaria båtar och visst finns det mycket att önska kvalitetsmässigt.
Men man får vad man betalar för.
Tro mig, du vill inte segla den båten när du har sett att kölen hänger i 10 mm bottenlaminat. Brevid kölbultarna löper ett balksystem som är tveksamt fastlaminerat. Huruvida det är "samma" som Match 42 spelar ingen roll, för mig är det en rent livsfarlig konstruktion.
Den avkölade båten var lätt grundstött och krävde en total ombyggnad av hela bottenstråket. Valet är fritt, men jag säger nej tack till sådana lösningar, trots att Germanska Lloyd har räknat ut att det håller. Frågan är bara vad det skall hålla för?
Problemet med 42:an var ju att den bara lossnade! Man hade ju inte gått på något.....