Epoxibehandling på äldre båt

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Snedseglaren
Guldmedlem

Epoxibehandling på äldre båt

Inlägg av Snedseglaren » mån 08 jan 2007, 11:02

Ibland läser man i annonser att äldre/gamla båtar är epoxibehandlade.

Vad jag förstår är det A och O att båten/plasten är snustorr då epoxibehandlingen görs.

Frågan: Kan själva målningen/behandlingen dölja eventuell fukt?

Eller kan man lita på att fukmätaren ger utslag trots att båten är epoxibehandlad för ett par år sedan?

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 08 jan 2007, 11:05

Det beror naturligtvis på fuktmätaren, men de flesta fuktmätare mäter genom ett färgskikt.
Alla borde ha skägg

Snedseglaren
Guldmedlem

Inlägg av Snedseglaren » mån 08 jan 2007, 11:06

Sådan som besiktningsmännen använder sig av.

Jag vågar inte köpa utan besiktning, har gjort det en gång och aldrig mer.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » mån 08 jan 2007, 11:08

Kolla för sägerhets skull med besiktningsmannen du tänker anlita, men jag vågar svara ja, det skall funka.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » mån 08 jan 2007, 11:11

Även plastbåtar andas, och i fall av svår epoxymålning, åt insidan. Så har man inte \"målat in\" fukten är det säkert ingen fara. Men är det så att epoxymålningen är finalen på en delaminerings- eller böldpestreparation, så är \"snustorrt\" viktigt för att reparationen skall bli bra.

Detta sagt, personligen tror jag mer på ett mer målningsintensivt (typ, 7 strykningar+) program med epoxyfärg (Gelshield) än att epoxybehandla med \"ren epoxy\" om man \"bara\" skyddsmålar på en båt. Jag tror att ren epoxy ställer större krav på att det är alldeles rent, fettfritt och torrt.
Anders S

Snedseglaren
Guldmedlem

Inlägg av Snedseglaren » mån 08 jan 2007, 11:26

Om målningen är finalen på en reparation är det ju märkligt att \"marknadsföra\" båten som epoxibehandlad.

Man blir sugen på att köpa ett tyskt lågprisbygge istället för dessa gamla svenska båtar som kostar mycket fast de är gamla och halvslitna.

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » mån 08 jan 2007, 12:28

Jag gjorde en gång misstaget att måla epoxi på fuktskadat laminat.

Det var begränsat till ca 2 kvm.

En säsong senare så var det blåsbildning på den målade ytan, inget runtomkring.

Det KAN innebära att om du köper en epoxibehandlad båt utan blåsor så går du tämligen säker. Men det här är kemi och allt möjligt mystiskt kan inträffa.

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » mån 08 jan 2007, 12:28

Det finns massor med trådar på detta ämne. Men återigen: prova att låna en fuktmätare på hösten och mät på ett stort antal båtar inklusive expoxybehandlade. Det är en eyeopener kan jag lova.

Att en båt är torr på våren är INTE en garanti mot böldpest.

Det bästa är nog att köpa en båt på hösten och söka efter blåsor snarare än fukt. Är båten snustorr på hösten kan man ställa sig frågan om den varit i vattnet nån längre tid.

Cthulu
Guldmedlem

Inlägg av Cthulu » mån 08 jan 2007, 13:45

dator9 skrev:Det finns massor med trådar på detta ämne. Men återigen: prova att låna en fuktmätare på hösten och mät på ett stort antal båtar inklusive expoxybehandlade. Det är en eyeopener kan jag lova.

Det bästa är nog att köpa en båt på hösten och söka efter blåsor snarare än fukt. Är båten snustorr på hösten kan man ställa sig frågan om den varit i vattnet nån längre tid.
Jag gillar att utnyttja andras kunskap när det innebär att jag kan slippa lägga ner tiden på att uppfinna hjulet igen, så innebär det ovan att du helt enkelt inte funnit det vara nån större skillnad i fukthalt på skroven på epoxibehandlade vs icke-behandlade?

SWE54
Diamantmedlem

Inlägg av SWE54 » mån 08 jan 2007, 14:01

Även om ett skrov är behandlat så kan det ju bli fuktigt innifrån.
Många båtar med kölsvin tex. Fukten kan ju tränga in i skrovet inifrån båten med. Man får ju inte glömma bort utsatta ställen inne i båten heller...

Och rent allmänt så får väl alla obehandlade plastbåtar förr eller senare problem pga fuktinträngning i laminatet...

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » mån 08 jan 2007, 15:50

Cthulu skrev:
dator9 skrev:Det finns massor med trådar på detta ämne. Men återigen: prova att låna en fuktmätare på hösten och mät på ett stort antal båtar inklusive expoxybehandlade. Det är en eyeopener kan jag lova.

Jag gillar att utnyttja andras kunskap när det innebär att jag kan slippa lägga ner tiden på att uppfinna hjulet igen, så innebär det ovan att du helt enkelt inte funnit det vara nån större skillnad i fukthalt på skroven på epoxibehandlade vs icke-behandlade?
Skall jag vara väldigt försiktig så kan jag säga att ett flertal epoxybehandlade var betydligt över gränsen för vad som brukar rekomenderas före epoxybehandlig i alla fall.

Skriv svar