Inombordare med bensin, lämpligt eller?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Kaj

Inombordare med bensin, lämpligt eller?

Inlägg av Kaj » tor 23 dec 2004, 13:56

Hejsan!

Jag skulle, som novich i ämnet, vilja veta varför bensinmotorer sällan används som inombordare utan endast som utombordare. Vad är nackdelarna? Viktaspekten gör ju att man börjar fundera.

Hälsn. Kaj

Erik.S

Inlägg av Erik.S » tor 23 dec 2004, 15:46

Jag kan bara svara för mig själv....att jag inte vill ha bensin beror i huvudsak på två faktorer, explotionsrisken och drivmedelsåtgången. :roll: ... Jag har haft motorbåtar med bensin, och vet att det inte alltid är helt täta, har dessvärre också sett hur båtar med bensinmotor sett ut efter explotion :x å det är ingen höjdare...

Viktmässigt tycker jag inte e något att diskutera, då explotionsrisken/drivmedelsåtgången är såpass mycket högre, på bensin kontra diesel :P Jag tror de flesta på sajten håller med mig i dessa två aspekter. :o :lol:

Jag önskar alla läsare en God Jul å ett Gott Nytt År...nu hare vänt, blir bara ljusare å ljusare//Erik.S

Peter K
Guldmedlem
Kontakt:

Håller med och håller med...

Inlägg av Peter K » sön 26 dec 2004, 10:52

När det gäller bränsleåtgången är den helt klart högre på en bensinmotor än en diesel, men å andra sidan gör i alla fall inte jag av med några större mänger soppa. I år använde jag motorn mer än någonsin, och lyckades göra av med hela 20 liter under säsongen. Du skall alltså köra ganska mycket motor innan det börjar löna sig med diesel.

Och visst är det högre explosionsrisk med en bensinmotor än en diesel, men vad många verkar ha missat är att diesel har en flampunkt mellan 55-100°c, så även om bensin är brandfarligare än diesel i låga temperaturer, så kan t ex ett dieselläckage från en spridare skapa en fantastiskt lättantändlig oljedimma i motorrummet, eller ett dropp på en avgaslimpa kan lätt nå de temperaturer som krävs för att explosionsrisk kan uppstå.

Mibec

Inlägg av Mibec » sön 26 dec 2004, 23:05

Precis som Peter K sa så kommer man att kunna få en mkt mer lättantändlig dimma i motorrummet. Den kan jämföras med en typ av rökgasexplotion, och det är inte så skoj. Speciellt inte i en båt. :(

Men sammtidigt så kan man ju såklart få nått överslag i en tändkabel lr nått liknande så att man får en gnistbildning, men då måste ju detta vara i kombination med bränsleläck. Och alla som har båt håller väll så pass ordning på den så vi slipper sånt? :D

Och bara en liten notis ang. brandfarligheten.
Hur jobbar en diesel kontra bensin?
Jo, en bensinare måste ha en redan färdig låga (gnista) för att antända.
Men i en diesel räcker dt hög värme, och skillnaden däremellan är rätt så stor. Så att det är mer ofarligt för brand o ett maskinrum med diesel kontra bensin håller jag inte med om riktigt till 100% :) Men visst...bägge delar ÄR farligt. Så skaffa bra ventilation. 8)

Men glöm inte dt viktigaste!!!
Ha en jäkla bra båtsommar 2005 <-- dt nya året som vi snart är inne i :)

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tis 04 jan 2005, 21:59

Hej, jag antar att vi pratar om segelbåtar. Diesel eller bensin blir därmed en fråga om vikt (+kostnad och utrymme). Mindre båtar har av tradition utbordare, större båtar inombordare.

En diesel i mindre storleksklassen, tex Volvo Penta MD20x0-serien, väger ca 100-150 kg beroende på utförande och drevalternativ. Många mindre båtar klarar inte det. Volvo hade därför tidigare en inombordsbensinare baserad på en Honda BF6 utbordarmotor som vägde ca 40kg med S-drev (MB2/50S). Dessa har i många fall tjänat ut och kan ersättas av en Saildrive 280.

Jag har själv jobbat med MB2/50S och installerat Saildrive. Har dessutom seglat med båda motortyperna åtskilliga säsonger. Mina erfarenheter är enbart goda av framförallt Saildrive 280. God bränsleekonomi, tyst vibrationsfri gång, samt utmärkt gör-det-själv-underhåll - samma som för en utbordare.

Vad gäller bensin så är även Götamotorn populär, men det är en tvåtaktare.

Tidigare inlägg om dieselns brandrisk är korrekt.

andy

vire motor

Inlägg av andy » tis 25 jan 2005, 14:44

danskarna har ju sin vire motor som i grunden är en finsk kunstruktion som är mycket gammal, 50 tal tror jag. Viren är mycket vanlig i segelbåtar i danmark och lär vara en pålitlig och beprövad maskin. har just köpt en maxi magic från danmark som är utrustad med en sådan motor en 98 års modell. har ej testat den mer än att jag kört den på tomgång. Men låg vikt ca 55 kilo är bara hälften av en disel penta och den synnerligen enkla konstruktionen av denna två taktare gjorde mig övertygad, visst den drar 2 ½ liter i timmen vilket är det dubbla mot en motsvarande diesel men å andra sidan hur ofta går man för motor. Det rör sig om väldigt lite pengar.

andy

vire motor

Inlägg av andy » tis 25 jan 2005, 14:44

danskarna har ju sin vire motor som i grunden är en finsk kunstruktion som är mycket gammal, 50 tal tror jag. Viren är mycket vanlig i segelbåtar i danmark och lär vara en pålitlig och beprövad maskin. har just köpt en maxi magic från danmark som är utrustad med en sådan motor en 98 års modell. har ej testat den mer än att jag kört den på tomgång. Men låg vikt ca 55 kilo är bara hälften av en disel penta och den synnerligen enkla konstruktionen av denna två taktare gjorde mig övertygad, visst den drar 2 ½ liter i timmen vilket är det dubbla mot en motsvarande diesel men å andra sidan hur ofta går man för motor. Det rör sig om väldigt lite pengar.

Lasse Lundell

Praktiskt Båtägande

Inlägg av Lasse Lundell » lör 29 jan 2005, 22:18

PB har en artikel i senaste nummret om Bensin kontra Diesel
http://www.praktisktbatagande.se/Default.aspx?tabid=269

Mariner

Bensin Motor

Inlägg av Mariner » mån 31 jan 2005, 11:50

För att belysa en annan aspekt av Bensinmotor ombord då gällandes generatorer. Måste man inte upp i en fasligt massa KW för att få en någorlunda generator på en Marin bensinare? Sist jag kollade båt med en bensinare så var denna på 15 Hkr men hade bara en generator på 16 amp och det verkar för dåligt?

Kanske nåt att tämka på?

Mvh
Mariner

Mariner

Bensin Motor

Inlägg av Mariner » mån 31 jan 2005, 11:51

För att belysa en annan aspekt av Bensinmotor ombord då gällandes generatorer. Måste man inte upp i en fasligt massa KW för att få en någorlunda generator på en Marin bensinare? Sist jag kollade båt med en bensinare så var denna på 15 Hkr men hade bara en generator på 16 amp och det verkar för dåligt?

Kanske nåt att tämka på?

Mvh
Mariner

Odd Erik Asker
Rookie

Inlägg av Odd Erik Asker » tor 03 feb 2005, 10:24

Hei , jeg er nylig blitt eier av en P 28 seilbåt med en Albin o 21 bensinmotor. Hentet den i Stockholm og tok den på egen kjøl til Norge vis Gøta kanal så det ble mange timer med motor. Min erfaring er at motoren er snill på forbruket ca 2 l pr time. Lekasjer syntes ikke som et problem men det er nok lurt å sjekke bensinslanger, filtre og forgasser for lekasjer regelmessig. God ventilasjon i motorrommet er også viktig.

Forøvrig vil jeg si at denne siden er et utmerket forum og jeg leser og lærer mye.

Skriv svar