Boding utbränt!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Peter_K
Diamantmedlem

Boding utbränt!

Inlägg av Peter_K » fre 22 dec 2006, 08:49

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp? ... nderType=6
För det kan väl inte vara något annat segelmakeri, va?
Hörde på radion att man misstänkte att branden var anlagd.
Ingen som hade seglen på deras loft för tillfället får vi hoppas...
:cry:
Alla borde ha skägg

Lasse O
Guldmedlem

Inlägg av Lasse O » fre 22 dec 2006, 09:40

Vi kan väl bara hoppas på att det inte var anlagt samt att verksamheten så småningom kan fortsätta.!

Brendan
Diamantmedlem

Branden var anlagd

Inlägg av Brendan » fre 22 dec 2006, 10:10

Lasse O skrev:Vi kan väl bara hoppas på att det inte var anlagt samt att verksamheten så småningom kan fortsätta.!
Jag talade just med Bodings. Det har konstaterats att branden var anlagd.

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » lör 23 dec 2006, 10:17

med deras bemötande så var det väl inta annat att vänta :)

HansH
Diamantmedlem

Inlägg av HansH » lör 23 dec 2006, 11:41

matsa skrev:med deras bemötande så var det väl inta annat att vänta :)
Matsa - det var väl en ovanligt klumpig kommentar. Även om du inte anser dig ha blivit väl bemött så hoppas jag verkligen inte att du finner något positivt i att ett segelloft blir utsatt för ett såpass allvarligt lagbrott (anlagd brand är inget man skojar om).
Jag har alltid blivit mycket väl bemött av både Bodings personal i Göteborg, men även folket i Stockholm.
Man blir ofta behandlad som man själv behandlar andra....

winga750
Guldmedlem

Inlägg av winga750 » lör 23 dec 2006, 14:51

Tack och lov har jag redan hämtat min nya stor, omsydda genua och Furlex. Väntar nu på våren så jag får känna på vad min nyinköpta Winga går för under segel. Gamla storen såg för jäklig ut och genua 2 var inte stort bättre den, men genua 1, som troligen var en genua 2 till en winga 78 var helfräsch. Den tyckte Jonas var perfekt att sy om för rulle.
Min första kontakt med Boding var sent 70-tal när jag beställde en maxgenua till min Nord 80. Den var med i många lys-seglingar med gott resultat. Jag har i alla fall känslan av att både senior och junior försöker ta reda på vad kunden vill ha ut av sina nya segel. När jag hämtade segel och Furlex fick jag jag en hel del tips och svar på \"dumma\" frågor.

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » lör 23 dec 2006, 16:33

Jäkligt trist det här tycker jag. Hoppas att de kan få igång verksamheten igen och att gärningsmannens val av objekt var slumpartat och inte personligt.
Har bara positiva saker att säga om Boding. Mina segel ser fortfarande fina ut och de levererades någon vecka före angiven tid.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » lör 23 dec 2006, 16:43

Bodings segelmakeri har alltid varit omtalat och ibland baktalat. Vanligen har sk \"bättre segelmakare\" framhållit hur de tagit genvägar för att pressa priset - det är påfallande få kunder som har klagat. Själv har jag också goda erfarenheter, men via seglarkompisar.

Hur som helst är det beklagligt och allmänt tråkigt att det brunnit, och inte ens anlagda bränder har alltid rationella motiv. Matsa kom naturligtvis med ett dåligt försök till skämt, inget annat.
Anders S

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » lör 23 dec 2006, 16:52

har bara goda erfarenheter av Boding , och även andra seglmakare,de brukar ta sig tid och komma med bra förslag,har i år beställt storsegl från Boding , det skulle kommit i november men jag har inte hört något än,men hoppas att det inte låg hos dem.Förövrigt så har jag aldrig fått något segel på utsatt tid,men det viktiga är att man får det innan sjösättning,Hur som helst så tycker jag det är mycket tråkigt att de blev utsatta för detta ,ingen trevlig jul precis
//Johan

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » sön 24 dec 2006, 01:34

Hans skrev: Matsa - det var väl en ovanligt klumpig kommentar.
Va känsliga alla är. Ingen kom till skada och Boding får säkert försäkringspengar. En stark rekomendation till alla här är att inte åka till England. Där handlar en majoritet av alla skämt om ett av världens största blodbad (andra världskriget) och ingen höjer på ögonbrynen. Kan även nämnas att jag tycker britterna är riktigt roliga. :D

psst....don't mention the war
(endast roligt om man sett pang i bygget)

kalle4
Trogen medlem

Suck....

Inlägg av kalle4 » sön 24 dec 2006, 05:12

Jerry skrev:
Hans skrev: Matsa - det var väl en ovanligt klumpig kommentar.
Va känsliga alla är. Ingen kom till skada och Boding får säkert försäkringspengar.
Med det enda dumma kommer det ofta ännu dummare... Att det har varit en anlagd brand hos boding är väldigt synd och tragiskt, oavsätt om man har blivit bra eller dåligt bemött. Att företagare utsätts för sådant är väldigt tråkigt och sorgligt. Hoppas nu att dom snabbt kommer på fötter igen utan för stora ekonomiska skador...

(Dom som rycker på axlarna över en brand och tror att försäkring täcker allt borde VÄRKLIGEN stå i SKAMVRÅN och SKÄMMAS. Troligtvis vet ni inte vilket extra jobb och ekonomiska förluster dom utsätts för oavsätt en försäkring eller ej!!!!!!!!!!!)

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » sön 24 dec 2006, 23:43

Jo, Matsa finner sig marterad av det sakförhållandet att han måste justera storfallets spänning efter vindstyrkan. Många andra skulle med belåtenhet konstatera att de har ett trimbart segel.

Rudi

PS: Det innebär ett martyrium att slöra med en IF-båt i kuling till havs...

matsa
Diamantmedlem

Inlägg av matsa » mån 25 dec 2006, 23:55

det var inget försök till ett skämt.
jag hade åsikter om ett segel jag köpt där och är det nån som är intresserad av att se hur bra/illa det stog så kan jag maila bilder på det. hör av er bara. ingemars bemötande var allt annat än trevligt. han hotade mej till och med. han tyckte att seglet stog perfekt och var jag inte nöjd kunda jag sälja det. dom tänkte minsann inte godta nån reklamation. det är väl bara att gratulera dom som inte råkat ut för hans dåliga sida. tydligen ska man inte ha några som helst krav mer än att det ska va billigt när man köper därifrån. dom hade tjänat på att låta sy upp ett nytt segel istället. det enda den här affären med efterföljande bråk ledde till, är att jag kommer att se det som min livsuppgift att tala om för andra hur man blir bemött och vad man får om man beställer segel på fel ställe./m

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 26 dec 2006, 00:09

jag är nöjd med vad jag köpt från boding i förhållande till priset.
Min kontakt där har varit Pontus i Gbg, han är absolut en hedersman.

Matsa, ibland kolliderar människor med varandra som i ditt fall, mitt råd är enkelt, släpp det. Inte värt att ödsla energi på.
Men lämna branden utanför, det kan vara många bra och kunniga medarbetare på B som kan fara illa vid en sådan händelse.

Din åsikt om Ingemar ska du naturligtvis ha rätt att ha, men ta upp problematiken vid ett annat tillfälle.
Calle

Se gla ut

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tis 26 dec 2006, 01:05

Jag, och flera mig närstående seglare, har fått väldigt fina segel från Boding. Jag tvivlar inte på att du, Matsa, har en annan erfarenhet av deras arbeten. Jag har fått det intrycket, att du, emellanåt är litet småkaxig -vilket jag unnar dig att vara. Tar mig friheten att kaxa tillbaks.

Rudi

Skriv svar