Ny båt igen...

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 21 dec 2006, 22:51

Miwa skrev:
Det går alltså inte att lita på producenter,lagstiftning eller myndigheter,vad gäller sjösäkra båtkonstruktioner.
Rätta mig gärna om jag har fel.

Hälsn.Miwa
Man kan möjligen hävda att fritidsbåtsdirektivet är ett steg i rätt riktning. Här applicerar man åtminstone en del av de teorier och den kunskap som bekräftats i (bland annat) Fastnetundersökningen. Men (mer filosofiskt) naturligtvis kan man inte lita på några av de du räknade upp om man vill ha garantier - sådan ges ej till havs. Man man får tänka och ta ansvar så gott man kan själv. Att välja båt efter vatten är en del av detta.
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 21 dec 2006, 23:02

Miwa

Det finns något som heter \"Det Norske Veritas\", Lloyds etc.

Dom vet och kan.
Problemet är att våra myndigheter \"tror\" att de kan mer. :idea:
Calle

Se gla ut

HaHa
Silvermedlem

Inlägg av HaHa » fre 22 dec 2006, 01:15

Hva med en Wasa 55?

Seiler raskt, anerkjent oseankrysser, mye plass (i lengden), håndterbart seilareal, vakker, <0.5 mill SEK
Bild

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 22 dec 2006, 09:59

Calle C skrev:Miwa

Det finns något som heter "Det Norske Veritas", Lloyds etc.

Dom vet och kan.
Problemet är att våra myndigheter "tror" att de kan mer. :idea:
Problemet är snarare alla de firmor som bygger båtar till billigaste pris och säljer till okunniga konsumenter. Veritas, Llloyds med flera klassningssällskap är utmärkta inspektörer till byggen, stora som små, men det finns inga regler eller lagar som TVINGAR tillverkaren att bygga efter deras (utmärkta) normer. Nu har man tagit fram fritidsbåtsdirektivet för att skapa en officiell skamgräns som alla måste följa. Det är mycket bättre än att inte ha några normer alls.

Tycker man att "myndighetskrav" är fel skall man komma ihåg att blå skylten och "godkänd fritidsbåt" ursprungligen var ett myndighetsinitiativ och att "Det Norske Veritas" småbåtsverksamhet är en avläggare av de samnordiska normerna från 70-talet. Att måla upp det som ett överlägset privat initiativ kan vara fel. Att det kan vara en reaktion på att EU-direktivet ansågs urvattnat och att det gjorts alldeles för stora eftergifter för tyska och franska intressen kan vara rätt. Goda båtar hoittar man på många ställen - det är sant. Men sannolikheten att de är i sann mening oceangående är större om deras publik kan misstänkas segla på litet större vatten. Därav min förkärlek för engelska båtar i allmänhet.

Nu släpper vi gnället... - det är GOD JUL till alla.
Anders S

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » fre 22 dec 2006, 11:18

Anders S skrev:OE36 är också en fin båt, med bra egenskaper. Om den är välbyggd hänger litet på (hem)byggaren.
En kompis till mig har en OE36, på vilken han har monterat en rigg från en Omega 36. En mycket trevlig båt att segla tycker jag. Stabil båt med rorkult och lång köl som jag mycket väl skulle kunna tänka mig. Jag misstänker dock att ett fint exemplar drar iväg ganska högt i pris. Dessutom är jag väldigt sugen på att få segla något som surfar på undanvindarna.

Kanske får jag backa på det där kravet med Göteborg-Skottland... Det låter på många här som att det är en väldigt tuff seglats. Det jag menade var, att det skall gå bra att segla några dygn i sträck med god fart och med hyfsad komfort. Mina hemtrakter är Höga Kusten, och det skall vara möjligt att göra några vändor fram och tillbaka dit från västkusten utan att det skall behöva vara för stor strapats (Efter 30 timmar i en IF-båt har man ganska ont i baken och magen knorrar). Helst vill jag inte heller ha en båt över 32 fot.
X-342 SWE 18 "Kexet"

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » fre 22 dec 2006, 12:10

Vill du både gå på grund och surfa på undanvindarna? Den kombinationen är inte lätt. Alltså att gå på grund utan egentliga problem, det pekar mot långkölat, eller ditåt som OE, S&S ev med delat lateralplan, men med kölen nerbyggd ungefär som långkölade, och lite av vinglasform. Visst kan man säga att det är en dimensioneringsfråga, men i realiteten så är det få (tvålkoppar) som är tillräckligt dimensionerade, och dessutom låter det sig inte göra hur somhelst.
- som stolt tvålkoppsinnehavare kan jag bara konstatera att lite lättare grundkänningar klarar man, men det finns gränser såklart. Tvålkoppen har jag inte för att jag tycker det är viktigt med surfegenskaperna (de har jag ännu inte märkt av) utan för att så blir det när man köper en modern båt.

Miwas förslag är klassiska båtar. Men, de är också relativt (sin storlek) tunga och tungseglade båtar. Den generation mer lättseglade båtar som kom i början av 80-talet är betydligt mer lätthanterade, samtidigt som de ofta har modernare layout inne & ute. Med detta menar jag tex dass med dörr, hyfsad durkyta, och hyfsade pentry.
- tyvärr var kvaliteten i många av dessa båtar inte så bra.

OE ritade snygga båtar, som är sega. Många har ökat på riggen (som du nämner, verkligen drastiskt med en Omega36 rigg på en OE36, hade jag inte trott skulle fungera). Mistral tex är mycket snygg - men lite för mörk och omodern invändigt för min smak.

På tal om Omega så ligger både 30:an och 34:an oftast under 500'. Själv tycker jag att 34:an ger mer båt för pengarna, medan 30:an onekligen är mer optimerad. Bägge seglar bra, är lätthanterade, osv, men det gäller att kolla objekten noga, kvaliteten som sagt. (Liknande gäller för alla cloner som Nova och allt vad de heter).

Ibland ser man Lady Helmsman för under 500'. Fin båt, snygg. Lite smal så innerutrymena blir inte så mycket av, men för 2+1 går det utmärkt. Konstigt nog har den inte så högt lys.
Senoritan, som är lite mindre, är kanske än finare. Går bra att vara 2+2 i den. Men alltså lite mindre. Båda dessa såldes mycket som 3/4-fabb, så det gäller att se upp. Det finns många fina ex, men acka så många mindre bra.

Det där med Skottland osv pratas det ofta om. Det finns en bok, \"Vart skall vi segla\", som innehåller -som bokens bästa nummer - en beskrivning av en segling från Köpenhamn till Skottland. Mycket läsvärd, och alltför inspirerande! 3 unga män som startar sin segling på hösten, i en gammal dansk spitsgatter. - det där med säkerhet tas det lätt på.

/J

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » fre 22 dec 2006, 13:59

Tack för alla bra svar! Det är många intressanta båttyper som nämnts, alla med sina för- och nackdelar.´

Vad jag har kommit fram till är att man får välja mellan en snabb båt och en båt som kommer in i grunda vikar. Här får jag nog ge avkall på djupgåendet, om jag inte väljer något med sänkköl. Skall jag ha kvar den riktiga känslan av att segla nära vattnet är det Smaragd, Wasa 55 och liknande båtar som gäller. Ingen av dessa båtar känns dock som någon riktigt bra familjebåt för mina behov. En Smaragd kanske det blir om 15 år och en Wasa 55 är helt enkelt för lång...

När jag pratade om grundstötning menar jag att båten skall klara en lättare törn när man försöker ta sig in i en vik, inte att den skall klara att slöra på en bränning. Jag litar inte riktigt på de nya massproducerade båtarna, där jag hört mycket om dåliga kölinfästningar.

Omega 30, 34 och Linjett 32 är intressanta båtar. Här skulle jag nog välja Linjetten, men priset ligger nog tyvärr lite utanför budget. Nej, det lutar nog ändå åt en X-båt, de är ju bara så snygga! Tyvärr är en X-99 alldeles för övervärderad, annars skulle det bli en sån direkt!
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Jerry
Platinamedlem

Inlägg av Jerry » fre 22 dec 2006, 14:24

Fredrik skrev: Tyvärr är en X-99 alldeles för övervärderad, annars skulle det bli en sån direkt!
Kan komma att sjunka nu när X-35an har kommit.

Användarvisningsbild
stangen
Diamantmedlem

Kika på en NF

Inlägg av stangen » fre 22 dec 2006, 15:34

Båten ett par steg ovan IF kan vara en NF.

- Erkänt bra seglare. LYS 1,10 som vemsomhelst seglar upp till i lätt/mellanväder. I hårdare väder får du minska segel.
- 1,55 i djupgående + låååångt överhäng fram. Flyter in på daggen.
- Större och mer väldisponerad inuti än ryktet. Har alla faciliteter (toa, plats för kyl etc)
- Starkt byggd
- Riktigt välhållna och välutrustade ex hittar du för 200.000 (om du hittar något. Ägarna säljer sällan :)
- Lätt att hantera seglingsmässigt
- Mycket båt för pengarna
- Aktivt klassförbund och flera aktiva seglare på V-kusten

- Klarar sjö riktigt bra. Finns exempel på Atlantseglingar, medelhavsvistelser och hårda Östersjömaror. Men designad för skärgårdssegling.

Mer om klassen på http://www.nfseglare.com
__________________/)___
Mvh
Niclas
bär av, bär AV, BÄR AV! BÄR AAAV!

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » fre 22 dec 2006, 15:58

Eller så en Inferno/Crown/Finngulf 31.
En utmärkt seglare, lys 1.15, rymlig inombords och välbyggd.
Kan fås från ca 350.000 kr och uppåt till ca 500.000 för ett välhållet exemplar från senare årsmodell.

Användarvisningsbild
Miwa
Diamantmedlem

Inlägg av Miwa » fre 22 dec 2006, 21:34

Nubbens förslag om Crown 31 är bra!Den båten kan nog även hantera Nordsjön.Om du nu är så förtjust i X-båtar,så varför inte titta på X-312 också?Borde vara mer familjeorienterad än X-95 och X-99 dvs styvare och lugnare i sjö.

Hälsn.Miwa

Nubben
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Nubben » fre 22 dec 2006, 21:49

Sen kan man ju diskutera riggen på en X-99:A förstås, hur lämplig är den egentligen för familjesegling. Tycker att dom brukar blåsa omkull rätt så ofta...

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » fre 22 dec 2006, 22:44

Om du gillar IF-/Folkbåtsstilen så kanske L.O. Norlins Fortissimo kan vara något. Sticker drygt 1, 50 och ryms inom halvmiljonen. Långt från X99 förvisso.

Rudi

Användarvisningsbild
Håkan
Diamantmedlem

Inlägg av Håkan » lör 23 dec 2006, 00:16

Nubben skrev:Sen kan man ju diskutera riggen på en X-99:A förstås, hur lämplig är den egentligen för familjesegling. Tycker att dom brukar blåsa omkull rätt så ofta...
Man kan misshandla riggen rätt mycket innen den trillar ned!
Jag har seglat X-99 några år och vet endast ett rigghaveri och det var under VM 2001 men då var det två master som slog ihop...

Under Lidingö Runt seglade några X-99 med fulla ställ dvs stor, genua 1 och spinnaker och de var inte de båtarna som hade problem.

MEN tyvärr har X-99 andra nackdelar som familjebåt:
Backstag i allmänhet, ont om stuv, toa 10cm från huvudkudden, öppen planlösning i "akterruffen", rank och ingen badplattform
MEN annars är det en båt som är svårslagen för de pengarna!

Är själv sugen på en X-99 men boendekomforten är det som oroar mig mest.

God natt /
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå :-) :-) :-)

MartinM
Diamantmedlem

Inlägg av MartinM » lör 23 dec 2006, 09:36

Som Håkan skriver så är X-99an en ganske billig båt för sin storlek, framför allt om man tittar på de från 80 talet. De bör idag ligga under eller runt 400 kkr.

Den öppna planlösningen är antagligen det som upplevs som jobbigast, men är det verkligen värt ett par 100 kkr för att få en lika dan båt med skott så att man kan stänga in sig?

Vi har en X-99 jag och min sambo och tycker att den är enklare att segla än en express i dåligt väder. Men när det blir riktigt smalt så hinner man inte med på kryssen p.g.a. backstag och större försegel.

Skriv svar