Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
-
TOOL
- Silvermedlem
Läste om kontaktlimmets fiende. men nu är det redan gjort med förtunning och skrapa. Ett riktigt skitjobb

Håller alltså på med förarbetet för att klä om förpiken i vår Omega 28 och har några funderingar: isolera eller inte? kontaktlim eller våtrumslim?
Har läst om detta i forumet förut men hittar det inte nu. Det bör ju finnas några som gjort samma jobbet och kan dela med sig av erfarenheterna.
Tommy
-
Peter_K
- Diamantmedlem
Jag säger:
- Isolera.
- Kontaktlim.
Alla borde ha skägg
-
TOOL
- Silvermedlem
Då kommer nästa fråga. Vad är bra att isolera med? Fungerar det med t. ex liggunderlagsmaterial?
Tommy
-
omega
- Diamantmedlem
hej
våtrumslimmet skall nog användas , även det är ett \"kontaktlim\"men det är bättre till fuktiga miljöer,att det även luktar mindre är ju bra.
klädde om förpiken i vår omega 28 , vi isolerade ej , men mattan vi annvände var ca 3 mm tjock, skumplast i beige vit kulör,okej isolering bara det. vi använde båten från början av maj till oktober, kände aldrig att jag saknade isolering.Men vill man göra det så går liggunderlag bra.
Johan
-
Peter_K
- Diamantmedlem
Jag isolerade min förpik med 10 mm matta typ liggunderlag + 3 mm homogen skumplastmatta, blev bra. Håller värmen fint. Hur jag gjorde och vilka produkter jag använde kan du se på min hemsida. Våtrumslimmet fungerade inte som jag hoppats på, så den dagen jag gör salongen kommer jag bara att använda kontaktlim, vattenbaserat om vädret tillåter.
Alla borde ha skägg
-
fribbe
- Diamantmedlem
-
Kontakt:
Om kontaktlim ska användas så bör man nog testa om liggunderlaget eller skummet på baksidan av mattan tål lösningsmedelsbaserat. Annars får man nog köra vattenbaserat. Tänk på att kontaktlim hugger direkt och det blir svårt att justera mattan.
Jag använde våtrumslim som är lite långsammare till skrovklädseln i min båt (PVC-matta med skum på baksidan). Det funkade sådär. Man bör nog ha på ganska flödigt och inte jobba när det är för kallt. När jag gjorde salongen var det ganska kallt och det tog lång tid innan mattan satt. Det finns ett par ställen där mattan inte riktigt ville fästa. När det var dags för förpiken var det varmare och jag limmade generösare. Då funkade det bra, limmet klistrade bättre och höll kvar mattan under torkningen på ett annat sätt.
-
rolf
- Trogen medlem
-
Kontakt:
Jag använder alltid våtrumslim, men har aldrig testat när det är kallt...Innertaket gjorde jag av lauanskivor, limmade på klädseln med våtrumslim..tre år sedan, sitter perfekt...