Tätmassa runt anslutningar till dieseltanken
Tätmassa runt anslutningar till dieseltanken
Har demonterat dieseltanken idag för en ordentlig invändig rengöring. Uppmärksammade en vit tätmassa som fanns runt samtliga anslutningar o tätningar, och nu undrar jag den gamla klassikern SikaFlex går lika bra att använda vid återinstallationen. Klarar den petroliumbaserade gaser? Eller ska man använda något annat material runt denna speciella miljö? Lufsen
Jag använder gummi från Trelleborg, de har återförsäljare lite varstans och jag ber om gummimatta beständigt mot diesel och gör sedan egna packningar. Mer gummiexpert än så är jag inte.
Det är fullt möjligt att det finns packning på tub, typ Permatex, som håller mot diesel. Det otrevliga med det är att ev rester kan hamna i tanken och sugas in i slangar o filter.
Det är fullt möjligt att det finns packning på tub, typ Permatex, som håller mot diesel. Det otrevliga med det är att ev rester kan hamna i tanken och sugas in i slangar o filter.
Jag förutsätter att tanken är provtryckt och funnen tät i alla svetsar och påsvetsade rörmuffar. Anslutningarna är då förmodligen påfyllningsslang, ventilation, sugledning, returledning, tankarmatur samt eventuell inspektionslucka och bottenkran. Alla skruvade anslutningar blir tvärtäta med gängtätning ex.vis Loctite 577. Slanganslutningar skall ha dubbla slangklämmor. Något kletande med Sikaflex eller motsvarande skall inte behövas. En inspektionslucka kan ha ett skruvförband med en oljebeständig gummipackning. hos http://www.kuntze.se hittar du exempel på slang, packningsmtrl och teknisk inf. om olika mtrl.