Laga läckande roder

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Laga läckande roder

Inlägg av fribbe » tis 05 dec 2006, 21:02

Nu under vintern tänker jag laga mitt roder som läcker och behöver lite synpunkter på utförandet.

Rodret är uppbyggt av två halvor och är troligen fyllt med något divinycelliknande distansmaterial.
Troligen läcker rodret i uttaget för propellern. Det finns sprickor i fogen mellan halvorna där.
Jag har tagit hem rodret och borrat ett par hål för att dränera ut vattnet i det.

Nu tänker jag slipa ner fogen där den är skadad och borra ett antal hål fördelade över roderbladet.
Planen för att torka ut rodret är att koppla en dammsugare i ett större hål längst ned och låta luft strömma in genom de mindre hålen, eventuellt med en kupévärmare riktad mot rodret.
Hur länge kan man väntas behöva köra innan rodret kan förklaras torrt (och helst utan att dammsugaren börjar brinna :) )?
Ska jag låta rodret stå ett par månader till innan jag börjar plasta igen hålen och fogen?

Användarvisningsbild
jarleham
Trogen medlem

Inlägg av jarleham » tis 05 dec 2006, 23:00

Bor mange små hull over en større flate. Teip deretter fast støvsugerrøret slik at at det rekker over området. Legg deretter et lag med myggnetting over som dekker de fleste hullene. Nettingen skal sikre luftpassasjen fra innsiden. Dekk deretter nettingen til med plastfolie som teipes fast. Porsessen kan ta timer opp til flere døgn. Den fullstendige oppskriften finner du på \"Plastbåtsvård\" av Björn Peter Behrens (Nautiska Förlaget)

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 06 dec 2006, 07:35

Jarleham beskriver \"fattigmans vacuumpump\"- en anordning som kan användas för att limma eller laminera. Men skall man ventilera är det mycket bättre att låta det vara fritt från plastfilm mm. Den iden kan du spara till senare, då du lagar. Några timmar med en dammsugare så som du beskriver, sedan några veckor torrt och varmt (inomhus) så får du ut fukten. Tänk på att om det tagit åravis att få in den via små sprickor, så kan du inte vänta dig att få ut den bara på ett par timmar.

En dammsugare med strypt tilluft kommer att överhettas. Huruvida den börjar brinna vågar jag inte lova :-). Men du behöver ju inte skapa ett kraftigt undertryck, utan det räcker med litet grand, för uttorkningen. så ett litet taktiskt läckage i anslutningen kan ju vara en bra ide.
Anders S

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » ons 06 dec 2006, 08:21

Klubbkollegan, som rev bort ett gammalt teakdäck skruvat i balsasandwich kröp omkring med en slaktad microvågsugn vänd nedåt mot däcket och utan lucka (tjyvkopplad förstås) och påstod att detta var den snabbaste och effektivaste metoden att torka ut sur balsa innan han injicerade epoxy.
Synpunkter på metoden? Borde ju funka på sura roder också. Eller blir det fyrverkeri i eventuella rostfria 'vingar' svetsade i hjärtstocken?

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » ons 06 dec 2006, 09:06

Jag har gjort liknande jobb. Om du har rodret hemma nu så skulle jag låta det stå till våren och torka. Det är inte kritiskt att allt blir absolut genomtorrt, ditt roder kommer ändå att bli otätt förr eller senare. Det är dock viktigt att det är torrt där du ska laminera, och det är lika viktigt att du i framtiden ordnar en dränering av rodret så att du slipper sönderfrysningsskador.

Det jag skulle göra nu är att slipa ner till laminatet runt HELA rodret, borra dräneringshål i botten, och låta det stå torrt och varmt hela vintern.

I vår remsar du skarven mellan roderhalvorna med glasfiber och epoxi, gängar upp maskingängor i dräneringshålen och drar i försänkt maskinskruv, rostfria förstås. De fungerar som dyvikor som du skruvar ur efter upptagning.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » ons 06 dec 2006, 10:43

Jag fixade min roderskädda pga liknande problem, kolla min hemsida för tips på hur jag gjorde.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » ons 06 dec 2006, 11:49

Jag drabbades av en frostsprängning i rodret förra vintern. Min lösning var att såga upp ett stort hål i rodret m.h.a vinkelslip (mycket bra verktyg, som diskuterats i en annan tråd).

När jag fått \"plats att arbeta\", var det lätt att se vilka skador jag fått. Med ett stort hål går det fortare att torka ur rodret också. Sedan var det bara att rostskyddsbehandla metallförstärkningen inuti rodret och plasta igen. Jag tycker att det är lättare att få ett bra resultat om man inte håller på och \"duttar\".

Lycka till! Du har ju hela vintern på dig att pyssla, själv upptäckte jag min skada två veckor innan sjösättning...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » ons 06 dec 2006, 21:47

Reparationsbeskrivning:
Jag hade ett borrat dräneringshål i botten på rodret, och jag satte en akvariepump med lång tunn slang instucken långt att blåsa in luft där medan jag satte en kupevärmare att värma rodret i en 'låda' av wellpapp och träribb. Efter två veckor var rodret kruttort. Annars är det nästan omöjligt att torka ut innandömet. (jag spolade rodret med sötvatten inuti innan torkningen, det var ju dyblött då i alla fall). Rodret var inte fyllt med distansmaterial utan ihåligt.

Sen slipade jag bort de partier i överdelen och en skadad akterkant där man kunde misstänka läckage, och plastade tillbaka. Sist epoximålning.

En viktig detalj bara: där hjärtstocken går ned i rodret skall man slipa och skära fram en 45-graders fals som är c:a 10 mm. När all plastning är klar, och även denna fals är målad med epoxi i likhet med all annan ny plastning, så åfyller man denna fals med sikaflex.

Det är bara med en sådan flexibel tätning mellan hjärtstock och roder som rodret förblir tätt, annars spricker det snart igen just där, för där får man både böjningar och torsionsvridning.

Nu efter flera års tidvis hård segling är rodret fortfarande helt gastätt, så att det bara pyser till på hösten då jag skruvar ur dyvikan i botten för att kolla läget.

Se även:
http://www.batteknik.se/maxi/2aOLh434/f ... erfix.html

Användarvisningsbild
fribbe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av fribbe » tor 07 dec 2006, 19:54

Tackar för goda råd!

Det blir nog dammsugare och en kupévärmare riktad mot hålen så att varmluft får cirkulera i rodret.
Jag såg att det fanns en vacumpump på Jula eller CO för en vettig penning. En sådan kanske är lite tåligare än en dammsugare?

Jag ska ta till mig ditt tips, Seawolf; om sikafyllningen. Mitt roder är dock utanpåliggande och saknar då en hjärtstock som sticker ut men det finns likväl ett par tappar (\"gångjärn\") som jag misstänker kan läcka.
Jag ska nog komplettera sikan med en rostfri bricka som får funka som slitbricka mot beslagen på kölens bakkant.

Jag kommer nog inte slipa och laminera runt om hela rodret då jag inte behärskar konsten att få en sådan lagning osynlig (en stor del av rodret ligger ovan vattenlinjen) men jag är nog rätt säker på var läckan finns. Dyvika ska slutligen monteras.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 07 dec 2006, 21:29

Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Inlägg av Seawolf » fre 08 dec 2006, 19:56

fribbe skrev:Tackar för goda råd!

Det blir nog dammsugare och en kupévärmare riktad mot hålen så att varmluft får cirkulera i rodret.
En akvarieluftpump kostar omkring 150 kr, och är byggd för att kunna gå i åratal utan tillsyn. Oslagbart för att via ett tunt rör blåsa in luft i ett lite större hål i ett roder. Sen läcker den varma fuktiga luften ut vid sidan av insticksröret. Man klarar det hela enbart med det dyvikahål man ändå vill ha....

Själv borrade jag 6 mm dyvikahål, gängade med M8, stack in ett 6 mm tunnväggigt rör för luften in. Sen kapade jag en 8mm syrafast skruv, sågade ett skruvmejselspår i änden, skruvade in med sikaflex som tätning och fick då en dyvika också.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 08 dec 2006, 20:20

Seawolf skrev:
fribbe skrev:Tackar för goda råd!

En akvarieluftpump kostar omkring 150 kr, och är byggd för att kunna gå i åratal utan tillsyn. Oslagbart för att via ett tunt rör blåsa in luft i ett lite större hål i ett roder. Sen läcker den varma fuktiga luften ut vid sidan av insticksröret. Man klarar det hela enbart med det dyvikahål man ändå vill ha....

Själv borrade jag 6 mm dyvikahål, gängade med M8, stack in ett 6 mm tunnväggigt rör för luften in. Sen kapade jag en 8mm syrafast skruv, sågade ett skruvmejselspår i änden, skruvade in med sikaflex som tätning och fick då en dyvika också.
Seawolf

Det du säger blir fel.
Undertryck drar ut fukten, övertryck kan tom addera fukt.
Calle

Se gla ut

Bluewater
Rookie

intressat om balsa!

Inlägg av Bluewater » lör 09 dec 2006, 23:11

Eilean skrev:Klubbkollegan, som rev bort ett gammalt teakdäck skruvat i balsasandwich kröp omkring med en slaktad microvågsugn vänd nedåt mot däcket och utan lucka (tjyvkopplad förstås) och påstod att detta var den snabbaste och effektivaste metoden att torka ut sur balsa innan han injicerade epoxy.
Synpunkter på metoden? Borde ju funka på sura roder också. Eller blir det fyrverkeri i eventuella rostfria 'vingar' svetsade i hjärtstocken?

kan du ge mer beskrivning, har lite softspots i däck och har inte lust att borra, hur länge kan jag köra med micro! och funkar det verkligen!?
ska det vara nån dränering hål nånstans, eller var ska den uppvärmda luften ta vägen i mellan konstruktionen på däck.
mvh
havet

Användarvisningsbild
Seawolf
Diamantmedlem

Om luft- och fukttransport

Inlägg av Seawolf » sön 10 dec 2006, 10:56

[quote="Calle C
Det du säger blir fel.
Undertryck drar ut fukten, övertryck kan tom addera fukt.[/quote]

Såhär funkar akvariepumpmetoden:
Man värmer rodret utifrån med t.ex. en kupevärmare. Eftersom värmen får fukt att vandra mot den kallare sidan, så kommer en massa fukt att hamna i rodrets invändiga varma luftvolym. ( Varm luft kan ha en hög halt av fukt utan att fukten kondenserar).
För att få denna fuktiga luft att komma ut ur rodret, blir det inte alls bra att försöka blåsa in luft i några små hål utifrån, för de luftströmmarna spolas bara in kanske någon decimeter innan den stannar upp, vänder och går ut i närmsta annat hål.

Genom att i stället sätta ett långt tunt blåsrör LÅNGT in i rodrets innervolym, kommer den kallare och torrare insprutningsluften då att tvingas leta sig ut åt alla möjliga håll från det inre, och skuffa ut den varma fuktiga luften som bildats där av värmen utifrån. Om möjligt skall båsröret kunna träs in ända till rodrets överände, så den trycker ut den varma fuktiga luften ända därifrån. (Men det går bra ändå, det sker ju en viss omblandning där inne i alla fall, tar bara lite längre tid)

Skulle man i stället suga luft med röret, skulle ju all tillförsel av kallre torrare luft att ske in från hålet eller hålen, och skulle ha svårare att nå in till det inre av rodret....

Metoden är alltså inte bara teoretiskt lämpligt, utan även utprovat praktiskt med excellent resultat.

Skriv svar