Bottenfärg

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
lasse g
Rookie

Bottenfärg

Inlägg av lasse g » tor 30 nov 2006, 13:39

Hej!
Vid upptaget i oktober lyckades jag inte få loss skalresterna av havstulpaner på köl ochskrov. Har legat ca fem veckor i saltvatten och förklaringen är givetvis usel bottenfärg. Kan någon ge mig ett tips hur jag bäst får bort skalresterna? (har använt högtryck med varmt vatten på järnkölen) och även tips om en bra bottenfärg i saltvatten.
Mvh lasse g

kalle4
Trogen medlem

Inlägg av kalle4 » tor 30 nov 2006, 13:51

Jag brukar ibland använda en vanlig fönsterskrapa för bilar för att få bort enstaka snäckor som fastnat.

När det gäller bottenfärg så beror det på om du har båten på ost eller västkusten. I sthlm där jag har min båt använder jag Hempel mille light och den funkar kanon bra.

Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 30 nov 2006, 14:57

Instämmer med ovanstående, Hempel Mille Light funkar fint för mig med.
Båten ligger i Stockholms skärgård.
Alla borde ha skägg

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 30 nov 2006, 15:09

Skrapa o kniv. är det som gäller.
Antar att du ligger på västkusten eftersom du skriver saltvatten.
Lagliga färger är nästan samtliga fördåliga, fartygsfärg är ett bättre alternativ eller inblandning av kopparsulfat i den lagliga mjuka färgen.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

\"Barnacle Remover\"

Inlägg av Anders S » tor 30 nov 2006, 16:01

Min uppfattning är att man kan ta dem DIREKT med en spackelspade. Är man snabb kan det gå med klenare skrapor än så.

Jag såg någon kemikalie som skulle ta bort snäckrester (kalk) av Internationals tillverkning förra året. Jag vill minnas att jag läste att den innehöll saltsyra...

Och här återfann jag den:
http://www.yachtpaint.com/Holding_pages ... 000389.pdf
Anders S

Båtsman
Diamantmedlem

Inlägg av Båtsman » fre 01 dec 2006, 07:53

Målet måste väl vara att man strävar efter lagliga färger.

Vi har bara en jord, var rädd om den.

Använder själv lefants självpolerande färg, funkade jättebra.
Ligger i stockholms skärgård samt en månad (sista) i mälaren.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 01 dec 2006, 08:41

Svår fråga, det där. KemI har tagit på sig att styra upp vilka färger som får säljas, men man har gjort det utifrån ett suboptimerat perspektiv. Tyvärr tror jag att trögheten hos oss konsumenter också får till följd att färgbolagen hellre rekommenderar dubbla doserna färg, dubbla intäkten (och totalt samma dos gift) än att de tar fram ett ekonomiskt och effektivt alternativ.

Mig veterligen har man inte gjort någon totalkalkyl på vad det innebär att båtar drar mer bränsle (dvs, förbrukning av ändliga resurser och fossilt koldioxidutsläpp) för att deras bottnar är osläta jämfört med tvärtom, utan man tittar bara på bottenfärgens miljöegenskaper, inte dess övriga miljöpåverkan. Sedan har man litet märkligt riktat in sig på en norm för kopparhalt och några få kända giftkomponenter och man lämnar fältet fritt för mycket annat. Men med tanke på tennföreningarna i förra generationens färger kan man förstå att försiktigheten tar överhand.

Men det är alldeles klart att om man ligger i mellersta östersjön kan man klara sig med mildare färger än i västerhavet. Det har ju också lagstiftaren insett. Skillnaderna mellan fartygsfärg och konsumentfärg är dock inte så stora som görs gällande. Kopparhalten i \"kustnära yrkesfärg\" är till exempel inte mer än någon enstaka procent högre än i Mille Extra. Skillnaderna ligger i vilka ytterligare medel som blandas i och vilka lösningsmedel som används. En annan skillnad är naturligtvis priset, och för den som upptäcker att en snarlik produkt i \"proffsförpackning\" kostar hälften av konsumentprodukten kan ju bara det vara skäl nog.
Anders S

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » fre 01 dec 2006, 09:19

Jag kör med VC17 NT. Målar ca 1 kg vartannat år. Skulle jag gå över till en mjuk blödande färg så undrar jag hur många kilo jag måste lägga på varje år, samt hur många kilo som åker ner i backen vart tionde år då all färg måste bort pga det blivit för tjockt.

Jag har levt med \"självpolerande\" färger under många år och kommer aldrig gå tillbaka. Skrapade rent för 4 år sedan och kör sedan dess VC17.

Har någon verkligen räknat ut miljöpåverkan med realistiska antaganden?

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » fre 01 dec 2006, 09:37

att använda lagliga färger och vara miljövänligt behöver inte vara samma sak. experterna är inte eniga vad som är bäst för miljön.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 01 dec 2006, 19:09

MiniMe skrev:att använda lagliga färger och vara miljövänligt behöver inte vara samma sak. experterna är inte eniga vad som är bäst för miljön.
Håller helt med Minime här.
Kalla oss gärna idioter, laglösa osv.
MEN
Den totala miljöbelastningen beträffande tillverkning, frakter, arbete, havslivet och vår hela jord tror jag mår bättre av vår inställning.
Att några fåntrattar lagstiftar på ett visst sätt innebär inte med automatik att det är det bästa.
Calle

Se gla ut

Skriv svar