Ja varför inte, den klassiska hinken är helt klart underskattad.Lasse O skrev: Enklast vore att riva ut alla toaletter i båtarna
Hur känner man igen en miljövän till sjöss (och hamn)?
-
enter the dragonfly
- Trogen medlem
Det är urinet som är gödningsmedel. Fekalierna kan möjligen ge någon
stackare kolera, om vattnet är tillräckligt varmt. Att kodynga är så pass
effektivt som trädgårdsgödsel, beror på att den inte urinsepareras.
Att installera urinseparerande mulltoa i båten, släppa ut urinet i sjön och
bära i land fekalierna, som somliga gör, minskar inte havets övergödning.
Däremot kan det, som en konsekvens av den ytterst osannolikaste slump, rädda någon stackare från kolera.
Jämförelsen med en medelstor svensk stad är inte så talande som den
kan verka. Vårt land och våra kuster kryllar av sådana städer utan att
det gör någon större skada.
Nu har ju bolsjevikerna borta i S:t Petersburg anlagt ett nytt reningsverk.
I ett slag halverades utsläppen i Östersjön.
Rudi
stackare kolera, om vattnet är tillräckligt varmt. Att kodynga är så pass
effektivt som trädgårdsgödsel, beror på att den inte urinsepareras.
Att installera urinseparerande mulltoa i båten, släppa ut urinet i sjön och
bära i land fekalierna, som somliga gör, minskar inte havets övergödning.
Däremot kan det, som en konsekvens av den ytterst osannolikaste slump, rädda någon stackare från kolera.
Jämförelsen med en medelstor svensk stad är inte så talande som den
kan verka. Vårt land och våra kuster kryllar av sådana städer utan att
det gör någon större skada.
Nu har ju bolsjevikerna borta i S:t Petersburg anlagt ett nytt reningsverk.
I ett slag halverades utsläppen i Östersjön.
Rudi
Naturligtvis kan inte mer vara bättre om problemet är att det finns för mycket, hur lite det än är. Det skulle kunna vara skillnaden mellan Naturskyddsföreningens åsikt och Naturvårdsverkets.
Det är också tänkbart att Naturvårdsverket gör en kalkyl som väger (miljö)nytta mot (miljö)kostnader, och det behöver man ju inte nödvändigtvis göra om man som Naturskyddsföreningen vill propagera och påverka. Däremot bör man göra det om man tänker stifta lagar och bränna skattepengar. Då kan det visa sig att det är annat som skall gå före, t ex bättre reningsverk i Ryssland eller (min käpphäst) få bönderna att ta det lugnare med kvävegivorna.
Det är också tänkbart att Naturvårdsverket gör en kalkyl som väger (miljö)nytta mot (miljö)kostnader, och det behöver man ju inte nödvändigtvis göra om man som Naturskyddsföreningen vill propagera och påverka. Däremot bör man göra det om man tänker stifta lagar och bränna skattepengar. Då kan det visa sig att det är annat som skall gå före, t ex bättre reningsverk i Ryssland eller (min käpphäst) få bönderna att ta det lugnare med kvävegivorna.
Anders S
Jag förutsatte naturligtvis, i mitt tankeexperiment, att vederbörande stod
under ständig övervakning, annars vore ju alla slutsatser ogiltiga.
Annars tror jag att man med tiden bör kunna erhålla förlåtelse för en dy-
lik gärning: ett sådant batteri innehåller inte mer bly än vad en genom-
snittlig värnpliktig sprutar ut ur sin automatkarbin under en vanlig skarp-
skytteövning.
Rudi
under ständig övervakning, annars vore ju alla slutsatser ogiltiga.
Annars tror jag att man med tiden bör kunna erhålla förlåtelse för en dy-
lik gärning: ett sådant batteri innehåller inte mer bly än vad en genom-
snittlig värnpliktig sprutar ut ur sin automatkarbin under en vanlig skarp-
skytteövning.
Rudi
Fick användning av en under hummerfisket för ett tag sen. I en eka på ett tämligen upprört öppet hav.Jojje skrev:Ja varför inte, den klassiska hinken är helt klart underskattad.Lasse O skrev: Enklast vore att riva ut alla toaletter i båtarna
Fungerade faktiskt, men var tacksam att jag var ensam i båten och ingen runtikring.
Kände mig inte som miljöbov, trots att både "det lilla och det stora" åkte i havet.
I segelbåten använder vi tank i naturhamn, och försöker tömma med omdöme, och går i land på WC i innehamn.//Johan.
Ibland hör man jämförelsen med vad fiskarna bidrar med (de går garanterat inte på torrdass på land). Någon som orkar sig på en liten beräkning som jämförelse, mellan båtarnas bajsutsäpp och det naturliga?
Skämt åsido; man ska givetvis tänka på miljön så gått det går. På min Ballad som jag köpte i augusti så hade förra ägaren skrivit en instruktion till toaletten (en liten skylt på väggen). Där stod bla:
\"Papper kastas överbord\"
Hn /
Tommy
Skämt åsido; man ska givetvis tänka på miljön så gått det går. På min Ballad som jag köpte i augusti så hade förra ägaren skrivit en instruktion till toaletten (en liten skylt på väggen). Där stod bla:
\"Papper kastas överbord\"
Hn /
Tommy