C&C 26
C&C 26
Är det någon som har erfarenheter av C&C 26 ? Lite tunnsått med det under båtfakta, är lite intresserad av att köpa en som är till salu. Jag vet att det är rätt rymmliga iaf för sin längd ungefär i klass med johnsson 26
Om man köper en båt på land nu under hösten vintern vad kan då vara bra att tänka på?
Ska man betala 10 % nu och resten sen när den ligger i sjön klar för leverans, det tycker jag verkar vara att vettigt upplägg med tanke på motorn inte kan provas på land och att man inte har någon koll på båten när den ligger långt bort och på någon annas mark.
Om man köper en båt på land nu under hösten vintern vad kan då vara bra att tänka på?
Ska man betala 10 % nu och resten sen när den ligger i sjön klar för leverans, det tycker jag verkar vara att vettigt upplägg med tanke på motorn inte kan provas på land och att man inte har någon koll på båten när den ligger långt bort och på någon annas mark.
Det låter väl som ett vettigt upplägg. Nu vet jag inte vad 10 % innebär i pengar, men det kan vara slugt att skriva i köpeavtalet att det är en handpenning som inte utan vidare kan behållas om köpet frånträdes. Annars kan det bli litet dyrt om det visar sig att du vill avstå efter att ha testat båten. Å andra sidan är nog köparen sugen på att du betalar litet mera än så i handpenning - 10 % är ju inte mer än normal höstprutning och säljer hand nu för \"höstpris\" men inte får pengarna förrän till våren kan det ju kännas litet märkligt. Å andra sidan är det kanske inte så lätt att sälaja båten till våren heller.
Likadant skall du se till att båten blir din om du betalar handpenning, dvs du kan den i besittning. Äganderätten får du inte, men du får bestämma över den. Står den inte på ägarens tomt kan du lämpligen kontakta hamnfogden för att berätta att du är ny ägare och att båten inte får flyttas utan att du godkänner det. Du vill antagligen också vara med på vårrustningen, så skriv in det i kontraktet. Känner du inte säljaren väl är det till exempel inte så troligt att det blir så mycket av den dyra bottenfärgen annars...
Annars är C&C26 en rätt trevlig båt. Kolla här:
http://www.bridgeyachts.com/cgi-bin/yachtview?S.00770
och här: http://www.ssf.se/tk/lys/VisaLysdetalj.asp?233
Grattis, förresten
Likadant skall du se till att båten blir din om du betalar handpenning, dvs du kan den i besittning. Äganderätten får du inte, men du får bestämma över den. Står den inte på ägarens tomt kan du lämpligen kontakta hamnfogden för att berätta att du är ny ägare och att båten inte får flyttas utan att du godkänner det. Du vill antagligen också vara med på vårrustningen, så skriv in det i kontraktet. Känner du inte säljaren väl är det till exempel inte så troligt att det blir så mycket av den dyra bottenfärgen annars...
Annars är C&C26 en rätt trevlig båt. Kolla här:
http://www.bridgeyachts.com/cgi-bin/yachtview?S.00770
och här: http://www.ssf.se/tk/lys/VisaLysdetalj.asp?233
Grattis, förresten
Anders S
Hej!
Jag ägde en c&c 26 fram till för 2 år sedan. Som du själv skriver så är den väldigt rymlig för sin längd. Det som man slås av är att den är stabilt byggd och att det är ingenting som sviktar! Det som gav med sig var bottenstockarna efter en grundstötning, men det gäller inte bara c&c:n!
Sittbrunnen är stor och fin men rorkulten kan upplevas vara ivägen i och med att den orginal sitter direkt på durken. Jag förlängde min hjärtstock samt satte en balk i sittbrunnen, och efter det så försvann problemet.
Däcket är väldigt lättarbetat med breda skarndäck! Perfekt tyckte jag!
Båten kan upplevas vara väldigt känslig när man seglar... Den känns verkligen som en racer som man får passa hela tiden. Annars tyckte jag att det var bra fart på båten!! Det är något för den aktive seglaren!!
Invändigt upplevs den rymlig, och det stämmer! Det funkade bra för vår 4-personers familj! Kojerna är inte världens längsta, så det är ingenting för 2-meters människor. Jag tror kojerna var runt 190 cm!
Köket fungerade bra tack vare att det gick tvärs över båten! Gott om utrymme.
Motorutrymmet är väl inget man skriver hem om, för på min båt var det en vanlig liten dörr in under diskbänken, och det var inte lätt att göra service på motorn... (en MD5A) Trångt som sjutton! Det kanske är bättre på andra c&c 26:or!
Har du ytterligare funderingar så är det bara att återkomma!! Var har du förresten köpt båten någonstans?
Mvh Olle
Jag ägde en c&c 26 fram till för 2 år sedan. Som du själv skriver så är den väldigt rymlig för sin längd. Det som man slås av är att den är stabilt byggd och att det är ingenting som sviktar! Det som gav med sig var bottenstockarna efter en grundstötning, men det gäller inte bara c&c:n!
Sittbrunnen är stor och fin men rorkulten kan upplevas vara ivägen i och med att den orginal sitter direkt på durken. Jag förlängde min hjärtstock samt satte en balk i sittbrunnen, och efter det så försvann problemet.
Däcket är väldigt lättarbetat med breda skarndäck! Perfekt tyckte jag!
Båten kan upplevas vara väldigt känslig när man seglar... Den känns verkligen som en racer som man får passa hela tiden. Annars tyckte jag att det var bra fart på båten!! Det är något för den aktive seglaren!!
Invändigt upplevs den rymlig, och det stämmer! Det funkade bra för vår 4-personers familj! Kojerna är inte världens längsta, så det är ingenting för 2-meters människor. Jag tror kojerna var runt 190 cm!
Köket fungerade bra tack vare att det gick tvärs över båten! Gott om utrymme.
Motorutrymmet är väl inget man skriver hem om, för på min båt var det en vanlig liten dörr in under diskbänken, och det var inte lätt att göra service på motorn... (en MD5A) Trångt som sjutton! Det kanske är bättre på andra c&c 26:or!
Har du ytterligare funderingar så är det bara att återkomma!! Var har du förresten köpt båten någonstans?
Mvh Olle
Nu har jag köpt båten eller iaf betalat en delbetalning, betalade 6,6 % i förskottsbetalning och resten när båten ligger i vattnet och en rejäl provkörining av motorn kan äga rum. Har skrivigt ett kvitto som troligtn är tillräckligt bra utformat för att delbetalningen skall betalas tillbaka och köpet hävas om motorn ej går bra eller ryker svart eller vitt vid normal belastning.
En fråga, när man i vår skall byta motorolja i motorn (en yanmar ys(e?)
, byter man då även oljefilter? vart sitter det? Jag vet att det fram på motorn sitter en sak man kan och helst skall vrida på med jäman mellan rum som har med oljefiltret att göra men hur gör man om man skall byta oljefiltret?
En fråga, när man i vår skall byta motorolja i motorn (en yanmar ys(e?)