Hej,
Har kikat en del på Mamba 29:an inför kommande säsong. Har aldrig haft förmånen att segla den, därav frågan här.
När jag läser \"tester\" av båten får den riktigt dålig kritik, \"felkonstruerad\" etc etc. Några av testerna jag läst har varit signerade Curt G.
Har båten så \"dåliga\" seglingsegenskaper som kritiken säger?
När jag varit inne i båten så faller den mig i smaken precis, härligt mkt trä och ståhöjd vid pentryt (är 1.89 lång) vilket är ovanligt i denna storleksklassen. Samt en ordentlig koj med fulllängd under sittbrunn.
Som sagt - ngn som har erfarenheter från Mamba 29:an som kan dela med sig?
Tack på förhand,
Tim Svensson
tim.svensson@e-butik.se
Mamba 29, varför så dålig kritik?
-
Tim Svensson
- Trogen medlem
- Kontakt:
-
Bertil
Mamba 29
Antar att du läst synpunkterna från ägare under båtfakta - Mamba 29 här på sailguide.com. Sammanfattningsvis verkar ägarna tycka att den uppdaterade kölen verkar lämplig, att den starkare motorn är att föredra.
I övrigt gillar många ståhöjden och allt trä.
Där finns dessutom mailadress till ett antal ägare som du kan kontakta med specifika frågor.
I övrigt gillar många ståhöjden och allt trä.
Där finns dessutom mailadress till ett antal ägare som du kan kontakta med specifika frågor.
-
Fribbe
Jag har seglat en del Mamba 29 och min erfarenhet är att på kryss och halvvind så får man sitta med pinn under hakan om båten ska gå rakt. Vid lite hårdare vind så räcker rodret knappt till längre. Jag har dessutom varit med om en ganska läskig broach från slör med genacker. Visst, man kan reva tidigare och seglen var väl inte purfärska men det känns ändå som om båten är extremt lovgirig.
Annars så upplever jag båten som hyffsat pigg.
Innuti är den som sagt väldigt trevlig, men ståhöjd vet jag inte om det är. Jag är 1,86 lång och får stå krökt vid pentryt. Kojen under sittbrunnen är helt underbar.
Annars så upplever jag båten som hyffsat pigg.
Innuti är den som sagt väldigt trevlig, men ståhöjd vet jag inte om det är. Jag är 1,86 lång och får stå krökt vid pentryt. Kojen under sittbrunnen är helt underbar.
-
Tim Svensson
- Trogen medlem
- Kontakt:
-
Ivan K
Mamba 29
Nä! Jag seglar en mamba 29 sedan ett år tillbaka, min fru och jag är jättenöjda.Segla ,bo / leva fungerar utomordentligt tycker vi.
Du syftar nog på Båtnytts nr. från 2001 Test \"101 testade segelbåtar\"
där omdömet var \"Knappast Lyckad \" Vilket jag inte håller med om.
Läser du Curt Gelins \"300 segelbåtar i test\" är 29:an en bra båt. Konstruktionstekniskt är den mkt välgjord. Seglar mkt bra i lättvind. Rör sig fint i sjön, kanske kan denupplevas lovgirig i hård vind,se bara till ett ha rätt segeltrim med rullgenua och revning av storen i tid så fungerar det helt ok.
Om du skall köpa en, se till att du får tag i en M29 med blyköl den är ca: 300 kg tyngre än järnkölen viket bidrar till en helt korrekt båt.
MVH Ivan K
Du syftar nog på Båtnytts nr. från 2001 Test \"101 testade segelbåtar\"
där omdömet var \"Knappast Lyckad \" Vilket jag inte håller med om.
Läser du Curt Gelins \"300 segelbåtar i test\" är 29:an en bra båt. Konstruktionstekniskt är den mkt välgjord. Seglar mkt bra i lättvind. Rör sig fint i sjön, kanske kan denupplevas lovgirig i hård vind,se bara till ett ha rätt segeltrim med rullgenua och revning av storen i tid så fungerar det helt ok.
Om du skall köpa en, se till att du får tag i en M29 med blyköl den är ca: 300 kg tyngre än järnkölen viket bidrar till en helt korrekt båt.
MVH Ivan K