byta stag?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
kalle4
Trogen medlem

byta stag?

Inlägg av kalle4 » fre 17 nov 2006, 09:18

Fick höra av benns för några helger sen att man bör byta ut sina stag med jämna mellanrum för att utdvika ett rigg haveri. I england fanns det tydligen en lag att man var tvungen att byta stag vart tionde år för att försäkringen skulle gälla. I sverige finns inte sådana regler dock.

Brukar ni andra byta stag med jämna mellan rum?

Kapten C
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av Kapten C » fre 17 nov 2006, 09:45

Upptäckte i år efter avmastningen att ett av mina undervant höll på att gå av.Riggen är troligen från 85 och jag tvivlar på att så många av stagen är bytta sedan dess.

Jag fick också rådet av Benns att byta ut stagen löpande. I år alltså undervant och nästa år blir det troligen toppvanten eller förstaget.

Det är nog ingen dum idé att byta löpande. Dels så minskar, precis som du säger, risken för rigghaveri och dels sprids kostnaden ut under en längre period. Så för min del blir det hädanefter till att byta kontinuerligt.

PelleL
Diamantmedlem

Inlägg av PelleL » fre 17 nov 2006, 09:59

Några lagar onm stagbyte finns knappast men det kan ju mycket väl vara så att försäkringsbolagen har det i sina villkor. Jag kan dock hålla med om att det är rimligt att byta stående rigg med 10-15 år intervall.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » fre 17 nov 2006, 10:07

har aldrig bytt så tätt på någon av mina båtar.
Det viktiga är att fortlöpande kontrollera och leta efter skador och utmattningar.
Normalt bytesintervall borde vara ca 30 år, om du har sluppit skador.
Calle

Se gla ut

Brendan
Diamantmedlem

Byta stag

Inlägg av Brendan » fre 17 nov 2006, 10:34

Calle C skrev:har aldrig bytt så tätt på någon av mina båtar.
Det viktiga är att fortlöpande kontrollera och leta efter skador och utmattningar.
Normalt bytesintervall borde vara ca 30 år, om du har sluppit skador.
Håller med om att det är viktigt att kontrollera den stående riggen minutiöst varje år.

Men att byta ut fungerande vant och stag, som är helt felfria vid okulärbesiktning, redan efter 30 år verkar onödigt.

Vad säger Anders S?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 17 nov 2006, 11:19

Jag tycker också att man skall vara försiktig med att ge några fixa regler utan hellre vara vaksam. Man kan nog dra en rätt så tydlig slutsats av försäkringsbolagens krav - de vet rätt väl vad som kostar och är verkliga risker. Så byta efter tidtabell skall inte vara nödvändigt, i vart fall inte inte så ofta som vart tionde år (om man sommarseglar en månad om året och några heljer till det). Men våra bolag ger dålig ersättning för äldre master så det finns all anledning att vara vaksam.

Vi använder ju också båtarna litet olika sinsemellan, och riskerna ser ju litet annorlunda ut. Det är ju skillnad på att (som de flesta av oss) ta ner och kolla varje år efter en kort säsong, eller (som \"engelsmannen\") undersöka vart femte år och kanske segla mycket mer, dessutom. Rådet att inte vänta för länge och byta efterhand är en ju bra,men det är ju verkligen också svårt att veta vad som är \"för länge\". :-)

Tecken att leta efter:

Rost nära ändstycken - spaltkorrosion kan pågå inne i ändstycket, speciellt de nedre, och när \"brunfärgen\" kommer fram har det hållit på ett tag.

Sprickor - här gäller det att skilja på de märken som kommer från pressverktyget och de märken som är början till en \"äkta spricka\". Förstoringsglas kan brukas eller så kan man köpa kommersiell \"sprickavslöjare\", eller så kan man använda fotogen och vannilinsocker (inget skoj - fotogenen går in i sprickan och vannilinsockret häftar till fotogenet och gör sprickan synlig).

Förlängningar av bulthål (sprintar är saxsprintar, bultar kan vara släta och utan mutter) eller korrosinsskador på bultarna är varningstecken. Kryper de (töjs) och blir ovala är det ett tecken på kraftig belastning, detta minskar livslängden på hela wiren. De kan också slitas, mekaniskt eller via korrosion. Kolla ändstycken, men också röstjärnen och mastbeslagen.

Sedan är riggen ett helt system, med röstjärn, vantskruvar, riggbultar, ändstycken, spridarinfästningar, spridarnockar och wirar. Genom att byta wirar och ändstycken uppdaterar man ju bara en del av det här systemet - och det kan ju bli problem på andra ställen också - det skall man veta.

Det finns speciellt en wire som man skall se upp med. Brendan, du lär ju inte ha rullfock, men har man det har man vanligen en wire inne i en profil, och inga möjligheter att undersöka wiren mer än i ändarna. Det är väl den wire jag själv skulle vilja byta ofta (typ 5-7 år) och \"obesett\", det sista av nödvändighet. Svante vet vad som gäller därvid, tror jag.
Anders S

Skriv svar