Kylbox - hur mycket batterier har ni?
Kylbox - hur mycket batterier har ni?
Hej!
Ett av vårens projekt kan mycket väl bli att bygga en kylbox med aggregat (Supercool eller Isotherm) i vår segelbåt. Frågan är ju sedan om (eller snarare hur mycket) jag måste bygga ut batteribanken. I dag finns bara ett förbrukningsbatteri på 70 Ah. Hur har ni andra med segelbåtar gjort?
Jesper
Ett av vårens projekt kan mycket väl bli att bygga en kylbox med aggregat (Supercool eller Isotherm) i vår segelbåt. Frågan är ju sedan om (eller snarare hur mycket) jag måste bygga ut batteribanken. I dag finns bara ett förbrukningsbatteri på 70 Ah. Hur har ni andra med segelbåtar gjort?
Jesper
I en måttligt stor båt kan det vara effektivt att låta ett batteriskydd se till att alla batterier ombord under normala omständigheter jobbar parallellt.
Då får man bästa kombinationen av vikt, kapacitet och livslängd.
Detta kan göras på lite olika sätt. Ett alternativ medför även skydd mot slarv, att en glömd förbrukare förstör batterierna.

eller där man skyddar halva banken i taget. Om någondera banken försöker orsaka alltför låg spänning på grund av fel bryts bankerna isär.

Sen kan man förstås även sätta ett skydd på vardera banken.....
Då får man bästa kombinationen av vikt, kapacitet och livslängd.
Detta kan göras på lite olika sätt. Ett alternativ medför även skydd mot slarv, att en glömd förbrukare förstör batterierna.

eller där man skyddar halva banken i taget. Om någondera banken försöker orsaka alltför låg spänning på grund av fel bryts bankerna isär.

Sen kan man förstås även sätta ett skydd på vardera banken.....
jag hade en isothermbox, rätt stor, i en båt för några år sen. det var dubbla batterier och 2 solceller på gissningsvis 50 watt tillsammans. det pallade ungefär 3-3,5 veckor. sen var det tvärslut i batterierna. då var det enbart irriterande att ha såna finesser när dom inte fungerade. men annars när det funkade så var det rätt läckert att bara kunna lasta in ett gäng pastasallader t.ex och dom höll sej flera dagar.
nu har jag ingen kyl längre. har mindre båt och mindre krångel. SKÖNT!! /m
nu har jag ingen kyl längre. har mindre båt och mindre krångel. SKÖNT!! /m
3x120Ah + 50W solcell. Inga problem med 5 i familjen att ligga still en vecka utan laddning och äta o dricka kallt. Skiner solen är behovet av kyla som störst naturligtvis men även tillgången på ström mha solcellen.
Vi har en batteribank som övervakas manuellt med digital voltmeter av billigaste snitt.//Johan.
Vi har en batteribank som övervakas manuellt med digital voltmeter av billigaste snitt.//Johan.
3 X 70Ah fritidsbatteri nya 2006 +50W solpanel.
Har en hel del förbrukare förutom kylskåpet (Isotherm 49L), plotter, autopilot, 8,4\" lcd-tv m dvd-spelare. Batteribanken 12,2V efter ~3 dagar, räcker alltså inte speciellt långt.
Belysning fr.o.m nästa år ska enbart bli diodlampor.
Det som drar allra mest är just kylskåpet, stooor strömslukare. Isotherm skryter med att vara strömsnåla, det är de inte. I förhållande till andra tillverkare kanske men vara beredd på ordentlig förbrukning. Funderar på att byta ut det mot kombinerat 12V/gasolskåp trots att jag köpte det i år.
Har en hel del förbrukare förutom kylskåpet (Isotherm 49L), plotter, autopilot, 8,4\" lcd-tv m dvd-spelare. Batteribanken 12,2V efter ~3 dagar, räcker alltså inte speciellt långt.
Belysning fr.o.m nästa år ska enbart bli diodlampor.
Det som drar allra mest är just kylskåpet, stooor strömslukare. Isotherm skryter med att vara strömsnåla, det är de inte. I förhållande till andra tillverkare kanske men vara beredd på ordentlig förbrukning. Funderar på att byta ut det mot kombinerat 12V/gasolskåp trots att jag köpte det i år.
Bär av, bär av, BÄR AV
Jag byggde en box på c:a 32 l i min segelbåt med ett Isotherm aggregat (utan ASU). Jag har 2 * 75 Ah förbrukarbatterier och en 50W solcell. I somras mätte jag batterierna efter att ha varit ute i 2 dygn. Med bortkopplad solcell låg batterispänningen på 13,35 V, dvs solscellen producerade minst lika mycket som kylaggregatet förbrukade.
Jag vill minnas att åtnytt hade en Isotherm bärbar kylbox på sin redaktionsbåt. Boxen, som var kopplad till ett separat batteri som laddades enbart med solcell, var igång dygnet runt hela sommaren.
Kryssarklubben har gjort undersökningar betr. strömförbrukning för olika kylaggregat. Ett kompressoraggregat (tex Isotherm) med 30-40 l box förbrukar ca 15-20 Ah per dygn om boxen är fylld. En Supercool drar ca 70-75 Ah per dygn. Har du segelbåt bör du alltså välja kompressorkyla.
OBS att t ex en modern bilradio med CD-spelare på 4x45W förbrukar MYCKET ström. Vill du lyssna mycket på radio/musik får du vara beredd att köra motorn för att ladda.
Jag vill minnas att åtnytt hade en Isotherm bärbar kylbox på sin redaktionsbåt. Boxen, som var kopplad till ett separat batteri som laddades enbart med solcell, var igång dygnet runt hela sommaren.
Kryssarklubben har gjort undersökningar betr. strömförbrukning för olika kylaggregat. Ett kompressoraggregat (tex Isotherm) med 30-40 l box förbrukar ca 15-20 Ah per dygn om boxen är fylld. En Supercool drar ca 70-75 Ah per dygn. Har du segelbåt bör du alltså välja kompressorkyla.
OBS att t ex en modern bilradio med CD-spelare på 4x45W förbrukar MYCKET ström. Vill du lyssna mycket på radio/musik får du vara beredd att köra motorn för att ladda.
Tack för alla svar. Då har definitivt strukit Supercool från listan. Dessutom får jag väl se till att ransonera musiklyssnandet och nynna själv iställetAugust skrev:Funderar på att byta ut det mot kombinerat 12V/gasolskåp trots att jag köpte det i år.
August, du skriver om gasolkylskåp och det är intressant. Varför använder folk inte gasol för kyla i båtar (det är åtminstone inte vanligt vad jag vet) när man gärna använder gasol för maten?
Jesper
Det kan nog finnas olika skäl för detta och alla är kanske inte helt rationella.Joppjopp skrev: Varför använder folk inte gasol för kyla i båtar (det är åtminstone inte vanligt vad jag vet) när man gärna använder gasol för maten?
Jesper
Men rent allmänt brukar de flesta laga mat under viss uppsikt och endast vid några tillfällen under dagen, medan konstanta förbrukare som ett kylskåp är på "hela tiden". Det handlar inte bara om kylskåp heller - den gasoldrivna Thermovärmaren blev heller ingen större succe. Verkliga skäl för att låta bli kylen kan möjligen ligga i att man måste ordna sk "balanserat drag" till ett gasoldrivet kylskåp och att ett ytterligare hål i ruffen känns onödigt. Likaså drar kylen gasol hela tiden den är på, och har man inte plats för en stor gasolflaska (6 kg eller mer) blir det relativt kostsamt och kanske också opraktiskt att jaga gasol.
Anders S
Min drar 15W, Mustek Dtv-408 Pro. Inbyggd digitalmottagare, dubbla hörlursuttag, 12V/230V/laddbart löstagbart batteri, spel mm. Se länk:Johan 52 skrev:Hur mycket ström drar en dylik manick?//Johan.August skrev: 8,4" lcd-tv m dvd-spelare.
http://www.netonnet.se/index.asp?iid=66993
Min kyl drar minst 25A/dygn, ska mäta nästa år om jag har den kvar då d.v.s.
Bär av, bär av, BÄR AV