Köpa segelbåt på land ?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » fre 27 okt 2006, 16:36

Just fukt har blivit ett litet problem i besiktningssvängen. Personligen vill jag inte dramatisera fuktproblem i en äldre båt - där har man ändå möjlighet att bedöma hur väl båten stått emot. En 15-20 år gammal båt utan märkbara problem kommer säkert att klara sig ett bra tag till, och man kan alltid och utan större besvär epoximåla undervattenskroppen om man vill skappa än större marginaler. Det är i så fall viktigare att hitta varje antydan till att blåsbildningen har börjat, men det kräver tyvärr att man slipar ner till gelvcoaten under bottenfärgen.

Självklart skall man som besiktare mäta fukten och försöka bilda sig en uppfattning, och det är nog så att kunderna vill se ett mätvärde inskrivet protokollet - det pratas ju en del om fukt och parallellen till hus är lätt att dra. Men man glömmer gärna att båtar bort i vattnet hela sitt liv och tål fukt rätt så bra....

Annars är det mycket mer värt om besiktaren kollar sådant som infästningar, röstjärn, eventuella reparationer eller modifieringar, sitter mantågsstöttorna fast - dvs: är båte i skick, var är den inte det, och vad måste man göra för att den skall bli OK. Är man minsta osäker ger en sådan genomgång underlag för ett mycket bättre beslut (och ofta en bättre affär).

Egentligen kan varje intresserad amatör lära sig att använda en fuktmätare (jag har en för att mäta om virke till båten är snickartorrt). Men det säger inte så mycket mer än att båten är torr. Det slutar den genast att vara när man sjösätter...
Anders S

Ernst
Guldmedlem

Duktig besiktningsman

Inlägg av Ernst » fre 27 okt 2006, 17:47

Han påstod sig kunna, genom att köa motorn och känna på kompressionen genom ett öppna ventillytftarna och känna med handen, uttalade han sig is til med att motorn har 40% kvar etc.
Det var en duktig besiktningsman. :lol:

Assarsson
Trogen medlem

Inlägg av Assarsson » tis 31 okt 2006, 20:58

Jag fick tipset att använda näsan när man letar båt. Är den i bra skick så luktar det väl bra, eller inget alls. Luktar det inte frächt så är ju det det första man tänker på när man kliver ner i den.

Vad gäller motorn är det väl alltid lite gambling på gamla båtar, men även om den står på land så kan man väl (är jag ute på svag is nu) dunka igång den i tio sekunder för att se att den startar som den ska och inte låter som ett tröskverk. Eller om man har kylvattenslangen nerstucken i tiolitersdunken med glykol tjugo sekunder...
Assar

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 31 okt 2006, 23:21

Assarsson skrev:Jag fick tipset att använda näsan när man letar båt. Är den i bra skick så luktar det väl bra, eller inget alls. Luktar det inte frächt så är ju det det första man tänker på när man kliver ner i den.

Vad gäller motorn är det väl alltid lite gambling på gamla båtar, men även om den står på land så kan man väl (är jag ute på svag is nu) dunka igång den i tio sekunder för att se att den startar som den ska och inte låter som ett tröskverk. Eller om man har kylvattenslangen nerstucken i tiolitersdunken med glykol tjugo sekunder...
Tycker du gör rätt, på det sättet får du en god uppfattning.

Fukt i enkellaminatskrov har jag aldrig riktigt begripet mig på.
Polyestern kan i sig själv ta upp ca 1,5% vatten, därefter är den mättad.
Vad igentligen är det som man vill mäta, är det håligheter eller delamineringar, om det är så borde det väl vara mycket bättre med ultraljud eller liknande metoder, kan någon förklara.....
Calle

Se gla ut

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » tis 31 okt 2006, 23:32

Jag pratade med Wests generalagent Adam Robson innan jag epoxibehandlade min båtbotten. Han menade att besiktningsmän ofta inte vet hur man ska använda en fuktmätare. Han må ha rätt eller fel, men \"fukt i anslutning till röstjärnen\" kan ibland översättas till \"fuktmätaren i närheten av metall\". L.O. Norlin, f.ö., bara fnös föraktfullt när en besiktningsman påtalade fukt i friborden på en Allegro.
Rätt eller fel.

Rudi

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 01 nov 2006, 08:29

Jag har förstått det som att fuktmätaren kan påvisa problemområden genom \"avvikelserapportering\", inte genom absoluta värden. Att knacka och känna sig fram till delaminerade områden kan man naturligtvis göra, men instrument skall förhoppningsvis förstärka våra sinnen så man kan märka problemen innan de kräver stora reparationer. Ultraljud skulle kunna ta delamineringar, och metoden används allmänt (men på annat sätt) för att hitta läckor.

Har man en båt med äkta fuktproblem så tror jag för övrigt att man kan eliminera dem (inför ett mätinstrument) genom att ställa båten torrt en säsong. De som jagar antydningar till blåsor brukar påstå att man ser denm enklast på nyupptagna båtar - på våren är de vanligen inte märkbara.

Skulle det stå vatten i ett sandwichlaminat är det en annan sak. Där är antagligen en fuktmätare en bra ide. Mäter man symmetriskt längs däcket (jämför motstående sida) fångar man antagligen upp sådant som inlagda massiva förstärkningar och eventuella förstärkningsbrickor som annars ger falsklarm.
Anders S

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » ons 01 nov 2006, 16:40

Anders S skrev:
Har man en båt med äkta fuktproblem så tror jag för övrigt att man kan eliminera dem (inför ett mätinstrument) genom att ställa båten torrt en säsong. De som jagar antydningar till blåsor brukar påstå att man ser denm enklast på nyupptagna båtar - på våren är de vanligen inte märkbara.
Just detta är en intressant poäng. Om man är ute efter en viss båttyp och de flesta man tittar på innhåller en del fukt (beroende på årstid) men just ett exemplar är helt torrt. Vilken är den mest sannolika slutsatsen?

1. Att man hittat ett unikt exemplar där tillverkningsprocessen varit ovanligt lyckad i just detta unika fall.

2. Att man hittat ett exemplar som stått på land länge.

Notera att även epoxybehandlade båtar brukar vara fuktiga på hösten, i varje fall ett par tre år efter epoxybehandlingen.

TOR_A
Guldmedlem

Inlägg av TOR_A » tor 02 nov 2006, 14:00

Assarsson skrev:Jag fick tipset att använda näsan när man letar båt. Är den i bra skick så luktar det väl bra, eller inget alls. Luktar det inte frächt så är ju det det första man tänker på när man kliver ner i den.
Dålig lukt i ruffen är ju inte roligt, kan bero på att båten läcker (som min) uppifrån i kombination med dålig ventilation. Den stora skadan med detta som jag ser det är att tex dynor tar lukt. Annars är det bara att skrubba rent så försvinner lukten. Men som sagt dynorna kan vara värre att få luktfria.

Men att dålig lukt i ruffen skulle betyda att man har fukt i skrovet tror jag inte. Men visst ger det indikation på hur båten har skötts. Hus är en helt annan sak, där kan man verkligen lukta sig till fuktproblem (mögel), och inte går det att skrubba bort mögellukten heller.

/Erik

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » mån 06 nov 2006, 13:41

TOR_A skrev:
Men att dålig lukt i ruffen skulle betyda att man har fukt i skrovet tror jag inte. Men visst ger det indikation på hur båten har skötts. Hus är en helt annan sak, där kan man verkligen lukta sig till fuktproblem (mögel), och inte går det att skrubba bort mögellukten heller.
Dålig lukt kan enligt min mening mycket väl vara en indikator på dåligt laminat om det har gått mycket långt med djupa delamineringar - dvs rätt ovanligt. Har man varit nere i en sådan båt så glömmer man inte stanken.

Skriv svar