Hur känner man igen en miljövän till sjöss (och hamn)?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori

Hur sköter du toan?

Tömmer långt ute
25
53%
Tömmer i hamn, porta potti eller uttag
6
13%
Går alltid i land
6
13%
Vadå toa? - vadå tömma ?
10
21%

Antal röster: 47

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Hur känner man igen en miljövän till sjöss (och hamn)?

Inlägg av Anders S » tis 17 okt 2006, 12:34

Vad tycker forumet egentligen - vad får man göra utan att få sparken av Moder Natur, och vad bör man låta bli?

Tips, ideer och tankar om detta?
Anders S

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » tis 17 okt 2006, 14:22

Sk folkskit är väl helt naturligt om det är befriat från kemikalier. Det hör väl till kretsloppet.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

enter the dragonfly
Trogen medlem

Inlägg av enter the dragonfly » tis 17 okt 2006, 14:52

haha, nu blev det en kiss och bajs-tråd ändå. Kul.

Kretsloppsmässigt tror jag att avföringen behövs mer på land än i vattnet så toa eller torrdass eller \"krama ett träd” är alla att föredra framför att ge sitt personliga bidrag till övergödningen.

Kom dock ihåg att toapapper inte bryts ner i första taget så gräv ner ordentligt (eller bränn om du vågar) om du gör det i busken!
/ ETD

Lasse O
Guldmedlem

Inlägg av Lasse O » tis 17 okt 2006, 14:57

Respekt och ödmjukhet samt att skaffa sig litet kunskap och naturintresse tror jag är en bra början.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 17 okt 2006, 16:21

Men konkreta tips - har någon det?

Typ \"det är bra om man rensar överflödigt förpackniongsraseri redan i hamn, så man slipper att frestas att kasta öl-lådan i soptunnan på skäret\". För i vattnet slänger vi väl bara fiskrens och överbliven mat ?

Eller \"Om man har en gammal tvåtaktare finns det faktiskt alkylatbensin (\"motorsågsbensin\") att köpa och då blir det mindre illa än eljest\".
Anders S

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 17 okt 2006, 17:59

Det var den dummaste omröstningen hitintills.

Alla vet väl att seglare är fruktansvärt miljömedvetna, mer än alla andra intressegrupper.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tis 17 okt 2006, 18:18

Hej Anders S

Din omröstning är för mig omöjlig då det är det tre första alternativen som gäller, och man kan bara markera ett.

När det gäller toatömmning var det när jag hade toa med hålltank i första hand sugstation iland som var huvudsakliga alternativet på senare år. Till nöds kunde jag tömma tanken långt ut.

Nu har jag Potti Potti och huvudalternativet är tömning i land, men då PottiPottins tank är ganska liten blir alternativet att töma i havet långt ut oftare av nöden påkallad.

Oftast använder jag dom toaletterna som finns i hamnar och naturhamnar.

När det gäller akrylatbensin: När jag köpte en liten julle med tvåtakts utombordare för några år sen började jag att använda akrylatbensin till den. I år fick jag inte min \"stora\" segelbåt i sjön (gubben börjar bli orkeslös) så jag har använt jullen i ganska hög utsträckning under sommaren och efter att ha köpt ett antal 4-liters dunkar med akrylatbensin, tröttnde jag på det höga priset och böprjade köra på 95 oktanig bensin som kostar mindre än en tredjedel av vad akrylatbensinen gör.

När det gäller skräp tar jag med mig det och slänger på härför avsedd plats. Som scout fick man lära sig att en lägerplats skulle va lika ren eller renare när man gick därifrån än när man kom. Jag försöker tillämpa samma princip när jag är ute i naturen idag. Jag tar med mig mitt eget skräp och i förekommande fall, lite av vad andra \"glömt\" kvar.

\"Ett skräp om dagen\" är ju en ganska bra slogan. http://www.skrapfrimiljo.nu/sa/node.asp?node=1935

Att va miljövänlig är inte helt enkelt. Det finns alltid två sidor att samma mynt. Men som det står i den gamla söndagsskolesången \"Gör det lilla du kan, Gör det villigt och glatt\"

tommy (som inte röstat)

dator9
Platinamedlem

Inlägg av dator9 » tis 17 okt 2006, 18:44

På att han alltid medför manualen: POLITISKT KORREKT - EN GUIDE FÖR ÖGONTJÄNAREN :D :D :D :D :D

Användarvisningsbild
Jojje
Platinamedlem

Inlägg av Jojje » ons 18 okt 2006, 09:54

Tycker inget vidare om hålltankar som ofelbart gör att man då och då har otrevliga odörer i båten. För att inte tala om när det krånglar, blir stopp och läcker o.s.v. Har toa utan hålltank (får helt enkelt inte plats med någon) som jag naturligtvis bara använder på havet. I hamn går jag iland. Problemet är när någon av ungarna blir tvungna att göra nr:2 när man ligger i hamn. Då blir det att gå upp och iväg med dem. Inte vill man ha sådant i munnen vid morgondoppet.
/ Jojje

Sumprunkarn
Platinamedlem

Inlägg av Sumprunkarn » ons 18 okt 2006, 12:06

Ro eller segla jollen.

surfjoan
Silvermedlem

Inlägg av surfjoan » tor 19 okt 2006, 10:56

Läste i en tidskrift att båtlivet i Sverige (östersjön) bidrar till övergödningen lika mkt som en medelstor svensk stad. Så tänk på det innan ni släpper ut skiten

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tor 19 okt 2006, 11:27

surfjoan skrev:Läste i en tidskrift att båtlivet i Sverige (östersjön) bidrar till övergödningen lika mkt som en medelstor svensk stad. Så tänk på det innan ni släpper ut skiten
Det här kan tolkas på många sätt, båtägarna sköter sig utomordentligt bra eller avsees det orenat avfall i så fall är det inte bra. I det senare fallet kan tilläggas att avfallet från båttoan skiljer sig avsevärt ifrån miljöförstörande produkter en hel stad.

När det pratas övergödning nämns oftast P fosforutsläpp.
Fosforutsläpp från båttoaletter är inte ens mätbart.

Alla våra djur i havet, fiskar, valar, broskfiskar lägre djur mm,
Ska vi förse dem med blöjor.... :wink: , ser inte riktigt skillnaden.
Calle

Se gla ut

d88-jwn
Platinamedlem
Kontakt:

Inlägg av d88-jwn » tor 19 okt 2006, 13:34

Att just fosfor är en orsak till övergödning beror inte på att just fosfor är det enda som göder växtlighet. Det beror på att just fosfor används, kommer ut och råkar vara något som göder växtlighet.

Avföring (båda sorterna) bidrar också till övergödning (oavsett inslag eller inte av fosfor) och självklart blir mångas avföring en belastning för ett redan övergött hav.

Bara för att man råkar segla är man inte automatiskt miljövänlig i allt.

Zåå, nog f*n ska vi tänka efter i våra vanor och göra vad vi kan för att minska miljöbelastning så långt möjligt.

hej/Johan

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 19 okt 2006, 15:09

Båtoaletter som gödningskälla är ordentligt utrett, och Naturvårdsverket (1993) avfärdar helt detta som en källa till problem. Däremot är det ju ett hygieniskt och etiskt problem (eller kan bli) om man inte tar hänsyn till båtgrannar, badvanor och att avfallet koncentreras där det finns många båtar. Men i de lägena använder alla ändå land-toan.

Men att båtlivet totalt sett motsvarar en medelstor stad som avfallskälla kan säkert stämma - antalet som seglar (åker båt) är ju rätt stort i Sverige. Det finns rätt så många som tror att reningsverk på något sätt skulle förinta gödningsämnena i K&B, men så är det naturligtvis inte. Vinsten i den bästa av världar är i stället att man kan ta tillvara näringsämnena. Tyvärr fungerar avloppsystemen så dåligt (eller \"bra\" - det handlar om vad som kommer med avloppet in...) att det rötslam som skulle (teoretiskt) kunna ersätta en del konstgödsel istället måste deponeras, därför att det innehåller för höga halter av t ex tungmetaller, akrylamid och annat läskigt.
Anders S

Lasse O
Guldmedlem

Inlägg av Lasse O » tor 19 okt 2006, 16:41

Diskusionen om att tömma båtmuggen till havs eller inte är omöjlig så länge jag vill vara ute längre än en dag, är jag ute en helg kanske en tank på 20-30 liter räcker för en familj, en vecka eller mer betydlig större tank.Vad gör jag när den blir full och jag befinner mig långt ute till havs?. Enklast vore att riva ut alla toaletter i båtarna

Skriv svar