bästa sätt att måla namn på en båt??

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
pepito
Trogen medlem

bästa sätt att måla namn på en båt??

Inlägg av pepito » tis 10 okt 2006, 15:04

Hej!

Jag skulle vilja få lite tips om hur man målar, med bästa möjliga resultat, ett namn på en båt???
M.v.h
Pepito

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tis 10 okt 2006, 15:14

tejpa namnet på båten. Många reklamföretag kan hjälpa dig de har maskiner som skära till dekaler och har tillgång till rätt material. Sedan är det bara att klistra på.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 10 okt 2006, 15:21

Ett tips jag tycker verkar vettigt:

Skaffa en rejäl bit plastfolie (typ, kartplast) På den ritar du upp namnet. Har man en bläckstråleskrivare kan man skriva spegelvänt på skyddspapperet, t ex med Wordart eller Powerpoint - då kan man få massor av lämpliga (och olämpliga) typsnitt - ett långt namn med stor text får kanske göras i flera delar.

Sedan klipper du ut texten (det är hålen som är det viktiga här!)och sätter på folien på skrovet - tryck ordentligt vid alla kanter, men pressa inte kartplasten hårt för övrigt. Nu kan du måla med en lämplig pensel, med närapå 100 % säkerhet mot suddiga kanter. Folien blir en precisions-schablon.

Vill du slippa måla kan man naturligtvis köpa folie från systemtext i lämplig färg och göra bokstäverna själv, på samma sätt - eller få hela klabbet utskuret för en rätt rimlig peng.
Anders S

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » tis 10 okt 2006, 18:00

Ring en reprofirma, de fixar namndekaler med valfritt typsnitt åt dig för ett par hundra pix.

Se till att få s.k. \"7-årskvalitet\" på dekalerna. Då är de garanterade att klara åtminstone 7 år i solen, i realiteten mycket längre.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 10 okt 2006, 18:38

Nu var ju frågan \"hur kan jag måla\", även om de kloka svaren om att anlita textfirmor brukar vara så som 99 % löser namnproblemet.

Men jag är nyfiken - Pepito fick ett tips om hur man gör en självhäftande schablon av mig - nu vill jag veta: Skall du verkligen måla (i stället för att köpa färdig text) och i så fall varför?
Anders S

pepito
Trogen medlem

Inlägg av pepito » tis 10 okt 2006, 19:03

Egentligen så ville jag bara veta hur man kunde få ett namn på en båt! :D
Jag trodde att man brukade måla det. Nu vet jag att det är inte så tack vare eran kommentarer och tips!!!! Är det något företag som ni rekomenderar för att fixa texten till båten???
M.v.h
Pepito

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » tis 10 okt 2006, 19:13

Hej

Maila till Fredrik Wenehult [fredrik@systemskylt.se].
Det är han som seglar Big Game, han har en firma som fixar det snyggt och prisvärt.
Calle

Se gla ut

Skriv svar