Inbyggd eller extern GPS-antenn?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Trosell
Silvermedlem

Inbyggd eller extern GPS-antenn?

Inlägg av Trosell » lör 07 okt 2006, 21:47

Hej!

Har planer på att köpa en kartplotter. Har spanat in Lowrance 3500/3600 som verkar vettig.

En liten fundering jag har är om det finns några för- resp nackdelar med GPS-antennen inbygd i plottern. Helst skulle jag vilja sätta en extern antenn i fören på båten, då jag förstått att det är viss fördröjning i positionsangivelsen. Har en 16 meters Swede 55, så från fören till sittbrunnen är det 12 meter. Med en inbyggd GPS-antenn eller en akterplacerad, hinner det hända mycket om det är eftersläpning...

Någon som har erfarenheter och/eller kunskaper kring detta?

Användarvisningsbild
Alexander
Silvermedlem

Lös

Inlägg av Alexander » sön 08 okt 2006, 07:14

Extern antenn att föredra. Inte säkert att att mottagningen är bra där placeringen är bra. Min är i aktern på pulpit och det fungerar utmärkt. Ha den i fören eller aktern spelar ingen roll. Den exakta visning du är ute efter finns i bland och ibland inte.

Den sortens blindnavigering låter lite farlig..?
/ Letar segelbåt just nu! / Fd Pirayaägare /

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » sön 08 okt 2006, 09:43

Det är ganska vanligt att även plottrar med intern antenn har en extern antennkontakt. Kolla manualer här: http://www.lowrance.com/manuals/default.asp

Fördelen med en interna antenn är att den inte trasslar, inga kablar, inga vattenskadade kontakter, inga mekaniska skador ettc etc. Fördelen med extern antenn är att man får \"bästa mottagning\" även om man vill ha plottern inomhus. Detta sagt - många inbygggda GPS-antenner är mycket effektiva och ger mottagning även i halvskymda lägen. Så, \"båda\" är bäst .

Vad gäller eftersläpning: Alla plotters har programvara och eftersläpning beror på fullt naturliga konsekvenser - att byta kartbild eller uppdatera positionen tar en liten stund även i en bra plotter). Det finns ingenting man kan göra åt detta genom att flytta antennen några meter. Din båt går som bäst i 9 knop, dvs ca 4.5 m/s - och GPS:en tar säkerligen en fix i sekunden, minst.

Jämfört med att ha antennen i brunnen eller på akterpulpit är det ingen som helst praktisk skillnad, vad gäller framförhållning - den ideala positionen för antennen (om man tänker så) är så nära båtens rörelsecentrum som möjligt, inte på en del av båten som inte rör sig \"representativt\".
Anders S

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » sön 08 okt 2006, 12:11

Tidigare var det stor skillnad på att ha extern antenn jämfört med intern, mest beroende på att känsligheten var låg i mottagarna, och att de externa antennerna hade bättre placering och möjligen också bättre gain.

Nu har mottagarna förbättrats avsevärt, likaså de inbygda antennerna. Skulle faktiskt rekommendera en inbyggd!
Men det beror lite på var och hur plottern skall monteras - i en Swede55 är det naturligt att ha den i sittbrunnen, och likaså naturligt att ta av den i hemmahamnen (stöld, fukt). Då är inbyggd antenn att föredra.
Avser du ha GPSenheten monterad nere i båten, då är det extern antenn som gäller, nere i en Swede55 så sitter man väl i vattennivån - mottagningen blir aldrig bra då.

Att ha GPS-antenn i fören verkar besvärligt: kablar, utsatthet, fukt. Antennen skall monteras \"mitt i båten\" - så att den rör sig så lite som möjligt. Alltså inte upp i masten!

/J

Användarvisningsbild
Edward
Guldmedlem

Inlägg av Edward » mån 09 okt 2006, 21:28

Jag skaffade mig en 3600:a - alltså med inbyggd antenn - i våras och är mycket nöjd. Dock har jag ingen erfarenhet av plotter tidigare, vare sig med intern eller extern antenn.

Kan tänka mig att en med extern antenn placerad i aktern (antennen alltså), kanske har lite bättre mottagning än en med intern antenn. Men samtidigt är jag \"allergisk\" mot alla kablar som måste dras genom antingen skrov eller däck. Ju färre hål (genomföringar) desto mindre risk för att fukt tränger in i båten.

Användarvisningsbild
Trosell
Silvermedlem

Inlägg av Trosell » tis 10 okt 2006, 14:34

Någon av er som har jämfört Navionics med Bluechart? Jag tycker att Navionics ser mycket trevligare ut (mer likt vanligt sjökort). Det är till stor del beroende på detta som jag fastnat för just Lowrance. Fast Garmin verkar ju sälja som smör så jag antar att det finns förespråkare för Bluechart oxå? :?

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 10 okt 2006, 14:51

Det finns någon här som har allvarliga synpunkter på Garmins kartografi, speciellt vad gäller önamnen runt Stenungsund. Annars har nästan alla kartor brister, och Navionics är säkert inte felfria de heller även om de har bra rykte. Min uppfattning är annars att Bluechart är fullt duglig i en fritidsbåt. Det finns t ex ett sparat spår i en mig närstående persons 2010-navigator som går rakt på ett grund, som fanns där det skulle - på båda ställena...

Men! Både Navionics och Bluechart-kartor (sjökort) bygger på digitaliseringar av befintliga sjökort och förutom alla fel som redan \"vanliga sjökort\" har, så tillkommer det alltid nya misstag då man överför data (men de är i så fall olika på varje produkt).

Så vitt jag vet bygger inga av de här produkterna på Sjöfartsverkets egna digitala data.

Det kan nog vara så enkelt att det är bättre att välja efter navigator, pris, funktioner och synergonomi (fint för hur det ser ut) och hur du kan ordna det i sittbrunnen än att låta sjökortsmärket styra.
Anders S

Användarvisningsbild
Edward
Guldmedlem

Inlägg av Edward » tis 10 okt 2006, 15:01

Anders S skrev: Det kan nog vara så enkelt att det är bättre att välja efter navigator, pris, funktioner och synergonomi (fint för hur det ser ut) och hur du kan ordna det i sittbrunnen än att låta sjökortsmärket styra.
Får nog hålla med. Efter att ha jämfört Lowrance (3600) och Garmin (292) i marinbutiken, valde jag att (senare via England) köpa en Lowrance. IMHO var Garmins skärm inte i närheten av Lowrance när det gällde färger och skärpa. Men som sagt var, smaken är ju som…

qwintus
Guldmedlem

Inlägg av qwintus » tis 10 okt 2006, 15:17

Anders S skrev:

Så vitt jag vet bygger inga av de här produkterna på Sjöfartsverkets egna digitala data.
Garmin:s kort bygger på sjöfartsverkets digital data, om jag inte minns fel.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tis 10 okt 2006, 15:25

I så fall är det intressant (rent principiellt) för då har man eliminerat en felkälla. Sedan hänger det ju på om Sjöfartsverket har ordning på sin databas - det skall man inte ta för givet... ;-)

Själv använder jag scannade papperskort (Levande Sjökortet), men suktar svårt efter något vattentåligt vid ratten.
Anders S

Maya Piraya
Erfaren medlem

Inbyggda antenner mycket effektiva

Inlägg av Maya Piraya » sön 11 mar 2007, 19:48

Har en Garmin GPSmap 76 C , liten handburen enhet. Får mottagning utan problem genom rufftaket men har den normalt på rorkulten. Det funkar t.o.m. hyfsat genom taket i villan på andra våning! Så med tanke på böket med sladdar mm så förstår jag inte riktigt när en extern antenn är bättre i en båt. Utom då när man, som någon skrev, hamnar väldigt långt ner i en båt eller om taket i båten är väldigt kompat på något sätt.
Hälsningar Glenn / Piraya-ägare

BJK
Silvermedlem

Inlägg av BJK » tor 15 mar 2007, 14:10

Håller med Glenn!

Inga som helst problem med mottagning i vår handburna Garmin Vista! Även läsbarheten är förvånansvärt bra, och tillsammans med vanliga sjökort är det en perfekt kombination! :)
Segla i Frid!

ihgl
Guldmedlem

Inlägg av ihgl » tor 15 mar 2007, 18:07

Anders.

Från och med Bluechart version 8.5 är de där geografiska felaktigheterna undanröjda och ortsnamnen är korrekt återgivna. Det tog dock ett antal versioner innan det hela rättades till. En aning märkligt, med tanke på de flagranta och många fel som korten länge var behäftade med.

Skriv svar