Bra båtgrill

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » ons 20 sep 2006, 12:35

Eftersom den lilla Webergrillen nämnts vill jag passa på att hålla med om att den är duglig som båtgrill. Problemet är som oftast att man måste vidta säkerhetsåtgärder om man vill grilla ombord, till exempel se till att en rasad grill inte sätter eld på skutan. Cobb-grillen verkar ha en stor poäng där, speciellt i mindre båtar. Men handlar det om att grilla på bryggan eller i land, så är den portabla Webergrillen inte dum. Den duger i trädgården också. I vår båt brukar vi inte spara på briketterna, utan städar ur den, och så får tändvätska och briketter ligga i grillen mellan gångerna. Locket och låsningen gör att man kan räkna med att inte söla ner alltför mycket. Den är dyr, men vår är nu över tio år gammal och är fortfarande duglig.

http://www.weber.com/bbq/pub/grill/2005 ... g_gac.aspx
Anders S

Ostkustseglarn
Silvermedlem

Inlägg av Ostkustseglarn » tor 21 sep 2006, 13:59

Kör sedan ett år tillbaka med Watskis portabla gasolgrill av märke \"CampingGas\", funkar betydligt bättre än engångsgrillar. En gasolflaska räcker ca en säsong och kostar 88 spänn = fyra engångsgrillar. Grillgallret är teflonbehandlat och hyggligt lättdiskat.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 21 sep 2006, 14:05

Var lägger du grillen (och gasflaskan) ?
Anders S

Ostkustseglarn
Silvermedlem

Inlägg av Ostkustseglarn » mån 25 sep 2006, 10:39

Allt får plats i en liten väska som man kan lägga på valfr plats, men jag förstår vart du vill komma angående gasbehållaren. Den är inte ansluten till grillen när den är isärmonterad och inte mycket större än en påfyllningsflaska till gaständare.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » mån 25 sep 2006, 10:59

BP-tapparna sålde under några år på 70-talet en liten gjutjärns grill som var helt fantastiskt bra för 19:-. Min stuvade jag in i en liten gammal segelsäck av bomull.

Tyvärr försvann den, är det någon som har kvar en sådan?
Calle

Se gla ut

GoranA
Platinamedlem

Inlägg av GoranA » tis 03 okt 2006, 19:28

Kan bara uttala mej om den fyrkantiga webergrillen som jag har.
gillar den skarpt, eftersom man bara stänger till den när man är klar och den kallnar på någon timme och sotet ligger kvar i tills man vill tömma.
Att doppa grillen i vatten känns brutalt.
Enda nackdelen är att den är lite otymplig att stuva undan, handtagen tar plats (har en Maxi 77, inte hur mycket utrymme som helst). Att den kostar ca 600 - visst är det pengar, men den håller ju hur länge som helst (tror jag, har bara haft min i ca 10 år än så länge.... men ser inte minsta rost).

Cobben verkar dock spännande som alternativ! Men för oss på 5 personer ser den lite liten ut.

hälsningar Göran

Skriv svar