Mindre segelbåt på öppnare vatten?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
norre
Trogen medlem
Kontakt:

Mindre segelbåt på öppnare vatten?

Inlägg av norre » tor 24 aug 2006, 12:25

Hejsan, är ny på forumet här så presenterar mig först.
Jag heter Dan och kommer ursprungligen från Göteborg men är nu bosatt i Luleå där jag arbetar som systemadministratör.
På fritiden håller jag mest på med bilar, framförallt diesel just nu och har även ett intresse för sjöliv som jag inte riktigt fått leva ut än. ;)
Har suttit o klickat runt mycket om båtar på senaste (haft lite göra på jobbet) och ramlade nu över detta forum, verkar finnas mycket att hämta o lära här.

Nu är det iaf såhär att jag går i tankar om att köpa min första segelbåt, jag har alltid älskat att segla men min familj har bara haft motorbåtar, tidigare någon träbåt av okänt slag och nu en Flipper 620.

I kikarn hade jag spanat in mig på Albin/Karlskrona Viggen eller liknande.
Läst genom tråden om 'båt för under 30 000' vilket var lärorikt och intressant.
Till historien hör att jag inte är så erfaren seglare utan har endast vid enstaka tillfällen seglat, bland annat en vecka om året på en 55fots ketch i medelhavet och sen litegrann med en stortriss. Jag har även tagit förarbevis.

Målet lutar åt att hitta en lagomt till säsongen nästa år då ekonomin förhoppningvis tillåter ett båtköp och nu har jag även hittat en kompis som är intresserad av att dela.

Nu till den verkliga frågan.
Hur duglig är dessa lite mindre båtar för lite längre segling?
Detta frågar jag främst eftersom marknaden för båtar här uppe är relativt liten, så jag fundera på om man eventuellt skulle kunna segla hem en från lite lägre breddgrader på ostkusten. Vågar man hålla en bit från kusten eller bör man sick sacka sig fram genom hela kustens skärgård?

Tacksam för svar, reflektioner och tips.

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 24 aug 2006, 12:37

Det handlar aldrig om båten, brukar man säga (men riktigt sant är det förstås inte). Vet man vad man gör kan man segla till Västindien i en båt i Viggens storlek och typ, det är bevisat många gånger.

Svaret får du därför söka i dig själv. Om du känner att korta dagsetapper genom skärgården känns mest rätt så är det så du bör segla. Likadant, om du känner att långa etapper utomskärs inte är något problem, så klarar båten det fint - om den är i skick.

Men det är fullt normalt att man som båtägare och skeppare lär känna sig själv och båten gradvis. Det gäller os alla, både då vi köper vår första båt som när vi byter till större.

Var det ett svar ?
Anders S

Användarvisningsbild
Alexander
Silvermedlem

Inlägg av Alexander » tor 24 aug 2006, 12:52

kan man inte säga att ju större båt desto mindre risk? Självklart kan man få bommen i skallen på Stortriss såväl som en 50-fotare men att överaskas av storm i en större båt kanske kan vara obehagligt men inte livshotande...

Jag började min bana med Maxi 77 och året efter en Vega. Tyckte om Vegan så mycket att det kommer att bli en sådan igen! Inte för att den seglar bra utan för att den kändes trygg och är stor inuti. Stor betydelse när ungarna är med! Dock utan reversering denna gången, ett sånt skräp.

Segla från ostkusten till västkusten? Lyssna på de som vet vad som är bra att ha ombord så bör det väl vara en lärorik seglats.

Lär dig backa med en Vega så fixar du det mesta sedan :o
/ Letar segelbåt just nu! / Fd Pirayaägare /

norre
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av norre » tor 24 aug 2006, 12:55

tackar Anders. Det tycker jag definitvt var ett svar.
Hur det blir med saken är ju inget som kommer beslutas än, med lite tur kan den rätta båten dyka upp i närheten när det är dags.
Som det lutar kommer jag gå inomskärs och stegvis med hur det känns kanske man skär av en o annan sträcka utanför skärgården.

Förhoppningsvis hittar jag en inom rimligt avstånd men om stockholm blir kravet så blir det ju en sträcka på >400nm(?), lite tung sträcka för en inte alltför van seglare, men tänkte ta god tid på mig och samtidigt få en trevlig semester av hemfärden.

norre
Trogen medlem
Kontakt:

Inlägg av norre » tor 24 aug 2006, 13:23

Alexander skrev:kan man inte säga att ju större båt desto mindre risk? Självklart kan man få bommen i skallen på Stortriss såväl som en 50-fotare men att överaskas av storm i en större båt kanske kan vara obehagligt men inte livshotande...

Jag började min bana med Maxi 77 och året efter en Vega. Tyckte om Vegan så mycket att det kommer att bli en sådan igen! Inte för att den seglar bra utan för att den kändes trygg och är stor inuti. Stor betydelse när ungarna är med! Dock utan reversering denna gången, ett sånt skräp.

Segla från ostkusten till västkusten? Lyssna på de som vet vad som är bra att ha ombord så bör det väl vara en lärorik seglats.

Lär dig backa med en Vega så fixar du det mesta sedan :o
Har kollat lite på Vega också, men dem ligger lite för högt, lagt ribban på 30-40 något sådatn för att försöka hålla ett realistiskt mål.

seglatsen går inte till västkusten nej, utan upp till norrland (luleå).
Om kravet skulle bli stockholm för att hitta båt blir det väll kring ~450nm(?).

Det lutar just nu åt att gå inomskärs men riktigt bra dagar kansek man betar av lite längre sträckor utomskärs om jag känner att säkerheten finns där.
Kanske tar farsgubben med mig som seglat massa som ung.

Nåväl, ännu är det mest spekulationer och så, förhoppningsvis dyker den passande båten upp nära hem.

Användarvisningsbild
toaen
Diamantmedlem

Inlägg av toaen » tor 24 aug 2006, 13:53

Som både Anders S och Alexander skriver är det till större delen besättningen kompetens som är avgörande för vad en båt klarar av för påfrestningar. Båten som sådan klarar betydligt mer än man tror.

Har konstaterat att de allra flesta båtar till salu finns i Stockholmsområdet (kanske 70 %) Det är snarare 600 distansminuter från Stockholm till Luleå.

Trots detta köpte jag själv en båt i Kåge, strax norr om Skelefteå och seglade den till Stockholm sommaren 2004. Våren 2005 seglade jag hem den till Kungshamn (lite norr om Gbg) och har även varit en sväng till Krokstrand längst in i Idefjorden med den.

Luleå måste va ett fin ställe och ha båt på. Mellan Pite Rönnskär och Happaranda finns en fantastisk skärgård att segla i. Jag tillbringade 4 veckor i den skärgården 2004.

Det är en hel del relativt långa transportsträckor på vägen mellan Stockholm och Luleå men också en mängd verkliga pärlor längst vägen. Har man bara tid, och man skall inte ha alltför bråttom, så är det en fin sträcka att segla och man lär känna båten en hel del på en sån resa.

Det som jag tyckte var besvärligast var att det fanns väldigt få ställe där man kunde tanka diesel ( för en viggen blir det väl bensin till snurran) vid kajen på vägen. Luleå, Härnösand och Öregrund hade fungerande tappar av de hamnar jag besökte. Annars var det att knalla ett par kilometer för att fylla på mina 2 st 5-liters reservdunkar. Men - brist på drivmedel befrämjar ju seglandet, liksom även aktersurra.

Samma sak när det gällde att få tag på kylklampar till kylboxen. Brist på kyla ombord befrämjar dock inte några större kullinariska utsvävningar. Jag har installerat en kompressorkyl i vinter.

Det går visserligen att transportera en båt på lastbil, men om man köper en båt långt borta får man ju tjangs på en härlig hemsegling om båten är i någorlunda skick.

Lycka till

tommy

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 24 aug 2006, 21:00

I mindre båt över östersjön är väl inget problem. Jag seglade ibland ensam över till Estland och Lettland i en Elvström 1/4-ton. Båten, som är flushdäckad, är väl inte så lämpligt för långsegling men det gick ändå. (båten seglar utmärkt). Vid några tillfällen blåste det långt över 10 m/s och kursen var diktbidevind.
Och så finns det väl ändå mindre båtar som har korsat atlanten...

Fredrik Aronsson
Rookie

Inlägg av Fredrik Aronsson » tor 24 aug 2006, 21:44

Trevligt att stå inför sitt första segelbåtsköp!
Kan inte motstå tillfället att rekommendera dig att titta på nyckeln till ett lyckligt båtliv - Amigo 23. Har haft min i snart trettio år och seglat både runt Svergie och i fjärran länder. Lycka till!
Fredrik

matsa
Diamantmedlem

matsa

Inlägg av matsa » fre 25 aug 2006, 23:19

seglade nyköping-haparanda t.o.r för ganska många år sen med en elvström 65. det tog väl 13 dagar enkel resa om jag minns rätt.
så det är bara att segla på! hitta rätt båt bara först, med BRA segel!!
/m

Sailing Karin
Rookie

Inlägg av Sailing Karin » ons 20 sep 2006, 22:20

Hej!

Vi är en Maxi 77 och en Maxi Fenix som funderar på att åka över till Estland 2007, och jag är förvånad över de 'loggnoteringar' som finns på nätet: Inga förberedelser, ingen säkerhetsutrustning, bara VHf och sjökort och styra kosan österut.
Är det så enkelt? Vilka risker tar man? Har förstått att det ju trots allt har funnits små båtar, som försvunnit.

Två sidor jag hittat:
http://old.ellennet.com/index.htm
http://hem.bredband.net/b245707/Estland.htm

:o

Användarvisningsbild
Anders S
Diamantmedlem

Inlägg av Anders S » tor 21 sep 2006, 06:44

Det finns alltid de som koketterar med sin lättsamma stil och tonar ner allvaret i det de håller på med. En vänlig tolkning är att de troligtvis underdriver sina förberedelser - eller så är sunt sjövett och en förberedd besättning och båt så självklart att de inte ens talar om det.

Naturligtvis skall man förbereda sig på att vara ensam båt på havet och kunna hantera de problem som kan tänkas uppstå! Personligen brukar jag resonera så här: Vad är det värsta som kan inträffa under resan, och kan jag i så fall skydda mig mot det eller (bättre) förhindra att det inträffar med någon förebyggande åtgärd?

När man seglar över Östersjön är det sannolikt risken att bli påseglad eller att båten börjar brinna som är de riktigt stora farorna (men inte sannolika) och om man hanterar den typen av risker är mycket vunnet. Sedan får budget och personliga ställningstaganden avgöra hur man löser det. Att vara medveten är första (och viktigaste) steget. Man måste naturligtvis inte köpa livflotte, EPIRB eller radar för den skull. Men man kanske skall ha en strategi för när på dygnet man passerar fartygslederna och se till att brandsläckaren är i ordning...

Likaså måste man se till att man bevarar handlingsfriheten - man bör se till att man har mat, bränsle, utrustning och tillräcklig uthållighet för att inte vara tvungen att ta ett dåligt beslut på fel plats. Ett exempel på \"fel beslut\" kunde vara att gå in mot land i dålig sikt och hård pålandsvind, därför att båt, segel och besättning inte orkar/duger längre.

Sedan är utrustningslistor ett kärt ämne. Sådana finns, många är vettiga. Men det handlar lika mycket om omdöme, inställning och kunskaper som att ha rätt grejor med i båten.
Anders S

Användarvisningsbild
MiniMe
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av MiniMe » tor 21 sep 2006, 07:40

Sailing Karin skrev:Hej!

Vi är en Maxi 77 och en Maxi Fenix som funderar på att åka över till Estland 2007, och jag är förvånad över de 'loggnoteringar' som finns på nätet: Inga förberedelser, ingen säkerhetsutrustning, bara VHf och sjökort och styra kosan österut.
Är det så enkelt? Vilka risker tar man? Har förstått att det ju trots allt har funnits små båtar, som försvunnit.

Två sidor jag hittat:
http://old.ellennet.com/index.htm
http://hem.bredband.net/b245707/Estland.htm

:o
Jag gjorde resan några gånger. Första året seglade jag från svenska högarna över till Dagö klarerade in (försökte åtminstone) för att sedan segla vidare till Tallinn. På vägen tillbaka stannade jag även i Haapsalu. Andra resor gick till Lettland som jag personligen föredrar. På resan tillbaka från Riga passerade vi på vår senaste resa även Pärnu, Kurressaare på Ösel, Haapsalu för att sedan angöra Sandhamn.
På resan dit finns det i stort två huvudstråk där de flesta fartyg går. Däremellan är det rätt tunnt med fartygstrafik. Det gäller att vara tydligt i sina manöver dvs. långa slag och när man väjer så ska man ändra kursen hellre 10 grader för myckt än en för liten. Det gäller att visa vad man gör! En del fartyg följer på öppen vatten sjövägsreglerna men tyvärr inte alla. Avstånden är dock vanligtvis tillräckligt stora mellan fartygen att det går att passera utan större beskymmer.

Lycka till med resan.

PS: båten jag seglade över var en Elvström 1/4-ton dvs. något mindre än Maxi 77.

Sailing Karin
Rookie

Inlägg av Sailing Karin » tor 21 sep 2006, 12:01

Tack för bra svar!
Känns betryggande, då jag tror min båt är i mycket sjödugligt skick. Livflotte? Ska kolla brandsläckaren ordentligt. Brandfilten är ny. Radarreflektor, modell större (!?)...hmmm...
:)
Och försöka komma på smartaste vägen över Östersjön. Kanske fanns på mina länkar... Sjösjukepiller
Hälsningar, Karin

Användarvisningsbild
Eilean
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Eilean » tor 21 sep 2006, 12:30

Sailing Karin skrev:Ska kolla brandsläckaren ordentligt.
Brand ombord långt ute till havs är ett skräckscenario. Särskilt med tanke på hur fort en brandsläckare töms. Och sedan har man ingenting...
Nöj dig inte men en! Ta med minst två, helst fler. De kostar ju inte många kronor!

Användarvisningsbild
Fredrik
Diamantmedlem

Inlägg av Fredrik » tor 21 sep 2006, 13:08

Jag tycker inte att du skall åka till Stockholm för att köpa en båt att ha i Luleå! Jag är övertygad om att du kan hitta en bra båt i trakten av Luleå, eventuellt får du söka dig lite söderut, typ Umeå eller Örnsköldsvik. Där finns gott om begagnade båtar i klass med IF, Vega, Maxi 77. Dessa båtar är robusta och tål antagligen betydligt mer väder och vind än vad du gör.

Ska du segla långa sträckor över öppet hav rekommenderar jag att ni är minst tre personer ombord, och att du har någon ombord som vet vad han/hon gör. Och ska du färdas längre tid än ett dygn i sträck med en sådan liten båt, rekommenderar jag att du har färdiga matlådor för resan. Blir vädret riktigt risigt är det väldigt svårt att laga mat i en Vega under gång. Framförallt är det inte speciellt kul...
X-342 SWE 18 "Kexet"

Skriv svar