Jag heter Dan och kommer ursprungligen från Göteborg men är nu bosatt i Luleå där jag arbetar som systemadministratör.
På fritiden håller jag mest på med bilar, framförallt diesel just nu och har även ett intresse för sjöliv som jag inte riktigt fått leva ut än.
Har suttit o klickat runt mycket om båtar på senaste (haft lite göra på jobbet) och ramlade nu över detta forum, verkar finnas mycket att hämta o lära här.
Nu är det iaf såhär att jag går i tankar om att köpa min första segelbåt, jag har alltid älskat att segla men min familj har bara haft motorbåtar, tidigare någon träbåt av okänt slag och nu en Flipper 620.
I kikarn hade jag spanat in mig på Albin/Karlskrona Viggen eller liknande.
Läst genom tråden om 'båt för under 30 000' vilket var lärorikt och intressant.
Till historien hör att jag inte är så erfaren seglare utan har endast vid enstaka tillfällen seglat, bland annat en vecka om året på en 55fots ketch i medelhavet och sen litegrann med en stortriss. Jag har även tagit förarbevis.
Målet lutar åt att hitta en lagomt till säsongen nästa år då ekonomin förhoppningvis tillåter ett båtköp och nu har jag även hittat en kompis som är intresserad av att dela.
Nu till den verkliga frågan.
Hur duglig är dessa lite mindre båtar för lite längre segling?
Detta frågar jag främst eftersom marknaden för båtar här uppe är relativt liten, så jag fundera på om man eventuellt skulle kunna segla hem en från lite lägre breddgrader på ostkusten. Vågar man hålla en bit från kusten eller bör man sick sacka sig fram genom hela kustens skärgård?
Tacksam för svar, reflektioner och tips.