Nya segel utan \"trail & error\" på udda båttyp
Nya segel utan \"trail & error\" på udda båttyp
Mina segel står inför skrotning...
Klurar på hur jag skall få absolut bästa prestanda utan att få betala för segelmakarnas trevande att hitta rätt form för min båttyp. Hon är extremt initialvek och kräver mycket välsydda segel för att komma helt till sin rätt... har jag en känsla av.
Har även en fundering på att minska segelytan och mäta om henne (lys) men är själv för oerfaren för att kunna ta ställning på egen hand. behöver rådgivning utan att hela segelbudgeten tar slut innan ens seglen börjar tillverkas.
Vi seglade 4 gubbar på relingen i 10-12 msek med bottenrevad stor och halva genuan inrullad men trots det så krängde båten mer än lämpligt för att få bra fart framåt. båten påminner nog lite om X-79 i hur den skall seglas.
Hur gör jag för att få en konkurenskraftig båt vid våra regattor? Vad skulle kunna vara en bra setup:
Fock (genua 110%), fullattestor och gennaker??? eller
Svante
Klurar på hur jag skall få absolut bästa prestanda utan att få betala för segelmakarnas trevande att hitta rätt form för min båttyp. Hon är extremt initialvek och kräver mycket välsydda segel för att komma helt till sin rätt... har jag en känsla av.
Har även en fundering på att minska segelytan och mäta om henne (lys) men är själv för oerfaren för att kunna ta ställning på egen hand. behöver rådgivning utan att hela segelbudgeten tar slut innan ens seglen börjar tillverkas.
Vi seglade 4 gubbar på relingen i 10-12 msek med bottenrevad stor och halva genuan inrullad men trots det så krängde båten mer än lämpligt för att få bra fart framåt. båten påminner nog lite om X-79 i hur den skall seglas.
Hur gör jag för att få en konkurenskraftig båt vid våra regattor? Vad skulle kunna vara en bra setup:
Svante
Nja, du vill nog ha ett trimbart storsegel, så fullattor kan bli för oflexibelt. Det är sannolikt att du behöver kunna plana storen ordentligt, och du kommer antagligen att vilja minska buken utan att flytta den för mycket i mellanvind, då du (och göbbarna) inte kan hänga ner båten. Med ett flackt segel med rätt läge på buken (kordan på 47-55 %) kan du äta höjd om sjön inte är för besvärande.
Sedan är väl en 110-procentare för medel till frisk vind en bra ide, samtidigt som en genua fortfarande behövs i lätta vindar. Men då hade jag siktat in mig på en rullbar 110-%are (ett bra laminatsegel) och sett en eventuell genua som ett rent race- och lättvindssegel.
Alternativet till en lätt genua-1 är en flack gennaker (code-0), men då ger du bort litet för mycket på länsen jämfört med en \"runner\".
Jag hade i vart fall börjat mina tankar med ett bra, trimbart storsegel och en 110-%-are, speciellt om du inte har en tjockisbesättning. Sedan får omständigheter och budget avgöra resten - lätt genua + en runner eller \"bara\" en halvvindsduglig gennaker.
Gratis åsikt, värderas därefter
Sedan är väl en 110-procentare för medel till frisk vind en bra ide, samtidigt som en genua fortfarande behövs i lätta vindar. Men då hade jag siktat in mig på en rullbar 110-%are (ett bra laminatsegel) och sett en eventuell genua som ett rent race- och lättvindssegel.
Alternativet till en lätt genua-1 är en flack gennaker (code-0), men då ger du bort litet för mycket på länsen jämfört med en \"runner\".
Jag hade i vart fall börjat mina tankar med ett bra, trimbart storsegel och en 110-%-are, speciellt om du inte har en tjockisbesättning. Sedan får omständigheter och budget avgöra resten - lätt genua + en runner eller \"bara\" en halvvindsduglig gennaker.
Gratis åsikt, värderas därefter
Anders S
Jag tror den är kortare, närmare bestämt 8,5 m med rak akterspegel i stället för 9,45m (S-version) med kraftigt förlängt, breddat akterskepp och en annan skrovkonstruktion (samma som racingversionen). Jag kan ha fel, det är bara min slutledningsförmåga när jag tyder franska språket som säger mig detta.
Svante
Svante
-
Ostkustseglarn
- Silvermedlem
Det är möjligt men inte tillåtet i LYS att spira en gennaker. Vill man ha bra allroundprestanda är den gennaker som är tillåten i LYS utan straff inte att rekommendera eftersom den blir för smal. Som LYS funkar nu är vanlig spinnaker överlägsen.
Problemet är kanske inte så mycket segeldesignen utan det att båten (som väl är en IOR-halvtonnare) är gjord för att seglas med större besättning. Är båten så vek som du beskriver kan det vara ett alternativ att slopa genuan och gå på en LYS-max fock (110% LP) och \"tjäna\" en pinne på LYSet
Vad gäller form så är jag övertygad att de flesta mer välrennomerade loft klarar av att hitta hyfsat rätt om dom får rätt input.
Problemet är kanske inte så mycket segeldesignen utan det att båten (som väl är en IOR-halvtonnare) är gjord för att seglas med större besättning. Är båten så vek som du beskriver kan det vara ett alternativ att slopa genuan och gå på en LYS-max fock (110% LP) och \"tjäna\" en pinne på LYSet
Vad gäller form så är jag övertygad att de flesta mer välrennomerade loft klarar av att hitta hyfsat rätt om dom får rätt input.
Men under DH (om du skulle segla i Danmark) må du gott ha spinnakerbom på din assym. spinnaker (gennaker) och dom moderna "gennakere" går det fint at segla 180 relativ med spinnakerbom och så får du et overlegsan segel UTAN spinnakerbom på alla andra kurser från 160 til 70 som inte en spinnaker kan. Nå men mon inte den nya regering kan modernisera svenska LYSOstkustseglarn skrev:Nej man får inte ha nån bom till gennaker på tävling. Jag skulle inte råda dig att ha gennaker om du ska tävla utan en spinnaker är så pass mycket bättre på undanvindar 130-180 relativ vindvinkel.
Steen
Danmark
Danmark
En kommentar runt gennaker:
Visst är det alldeles rätt att en gennaker inte är \"lönsam\" när man seglar på kryss-läns-banor. Men i Lys-sammanhang handlar det ofta om fasta banor eller distansseglingar, och då kan bilden bli litet annorlunda, dvs öppna bogar och slör är (minst) lika sannolikt.
Personligen tror jag det vore mycket bra för \"gemene lys-man\" om man tillät en spirbom av normal spinnakerbomslängd som \"gennakertillbehör\".
Visst är det alldeles rätt att en gennaker inte är \"lönsam\" när man seglar på kryss-läns-banor. Men i Lys-sammanhang handlar det ofta om fasta banor eller distansseglingar, och då kan bilden bli litet annorlunda, dvs öppna bogar och slör är (minst) lika sannolikt.
Personligen tror jag det vore mycket bra för \"gemene lys-man\" om man tillät en spirbom av normal spinnakerbomslängd som \"gennakertillbehör\".
Anders S
Båtmodellen har tävlats med flitigt utomlands men jag har första båten i sverige. Vänder jag mig då till ett svenskt loft så finns ju risken, även om den kanske inte är så stor, att dom felbedömmer båten och jag får betala kalaset för senare ändringar mm. läste på något loft att dom minsann hade tillverkat många segel för en speciell modell och nu (äntligen) sydde optimala segel till den - det var det som triggade min tanke.PelleL skrev:
Kanske en onödig diskussion då jag förmodligen inte märker någon skillnad mellan mycket bra kontra optimerade segel. Men att veta att seglen inte kan bli bättre kan ju vara trevlig - då hänger ju allt på oss (besättningen)
Svante
Svante,
Om du går ind på www.websejler.dk clicker på \"Både\" og skriver Feeling 850 och väljer båten Liberty som är en \"S\" model kan ved att clicke i \"beregn\" kan du simulere alle mät.
Om du går ind på www.websejler.dk clicker på \"Både\" og skriver Feeling 850 och väljer båten Liberty som är en \"S\" model kan ved att clicke i \"beregn\" kan du simulere alle mät.
Steen
Danmark
Danmark
Den diskussionen är inte onödig, men kanske med en felaktig ansats:Svante skrev:PelleL skrev:
Kanske en onödig diskussion då jag förmodligen inte märker någon skillnad mellan mycket bra kontra optimerade segel. Men att veta att seglen inte kan bli bättre kan ju vara trevlig - då hänger ju allt på oss (besättningen).
Svante
Segel samverkar med mast, rigg och skrov. Skrovet är givet, men inte mast och riggning. Ett enkelt sätt att testa segelmakaren är om han kan ge dig en (trovärdig) trimguide för mast och rigg - bara då kan han göra anspråk på att sy "optimerade segel" till båten.
Du får förstås räkna med en hel del "trial&error" för att få ut maximalt av dina segel, men det kommer att handla om inställningar av båten, riggen, skotpunkter, vinklar, mastlut, mastböj och hur det skall justeras vid olika förhållanden.
Anders S
Tror dock som Ander S, at du kan spara genuan (och en pin i LYS) och satse på en flat kevlarfock, en flat stora (kevlar eller racing dacron) och en gammaldags spinnaker. Evt. supplerat med en code zero om det är tillåten under LYS som en \"spinnaker\" (code zero blir i DK straffet som en genua från 2007)
Du skall inte forvente optimerad \"one-design-segel\" til din one-of-a-kind båt. Men forvent bra bra segel från en anerkänt segelmakare.
Du skall inte forvente optimerad \"one-design-segel\" til din one-of-a-kind båt. Men forvent bra bra segel från en anerkänt segelmakare.
Steen
Danmark
Danmark
Tack för tipset!Steen skrev:Svante,
Om du går ind på www.websejler.dk clicker på "Både" og skriver Feeling 850 och väljer båten Liberty som är en "S" model kan ved att clicke i "beregn" kan du simulere alle mät.
Jag kollade min Mustang på detta sätt och vart mycket förvånad att skillnaden mellan fock och genua är hela 0,02 i LYS.
Enligt denna beräkningen skulle jag få 1,07 i Danmark vilket är inte nämnvärd olik LYS-talet jag har på 1,08. Jag får väl leva med att det blir tufft att spöa Cumulusarna i mellanvind...
Re: Nya segel utan \"trail & error\" på udda båttyp
Hur vill du segla?Svante skrev:Mina segel står inför skrotning...
Svante
Är ni 6 man när ni kappseglar?
Hur ser riggen ut 7/8 delar utan backstag?
Vad har du för segelyta?
Är ni 6st och kappseglar frekvent skulle jag satsa på 150% genua och en länsspinnaker. 2+2 lattor eller 1 fullatta och två korta om ni bara har tre lattor i storen.
Jag tycker -0,01 är för lite för att välja bort genua och ni borde kunna segla henne med fulla ställ upp till 8-10m/s om ni har 4 man på kanten.
Dessutom är det trist att kappsegla med gennaker...
Jämför gärna med en X-99:a.
Mycket segel (62,5m2) lätt båt (2890kg) och rimlig besättning (6 man) och där kan du hålla fulla ställ långt över 10m/s. Visst, det är inte lätt men kan du hantera grejerna går det fort
MEN är det semestersegling som är prio 1 men att ni även kappseglar och kanske med oerfaren besättning skulle jag satsa på 110% och gennaker. Då kan segla fulla ställ längre liten besättning. Jag skulle då satsa på en "länsgennaker" för att kunna segla så platt som möjligt.
Många båtar har börjat välja bort genua men det är framförallt 9/10 riggade båtar med rejält storsegel och högsmal fock.
Hur du skall få ett bra segelställ vet jag inte men jag skulle gå till ett erkänt loft när dig (om det finns?) så att de kan hjälpa dig om det blir fel.
Håkan
Äntligen ligger HP:n på Råå

Äntligen ligger HP:n på Råå