E man helt galen om man funderar på att bygga sin båt?
E man helt galen om man funderar på att bygga sin båt?
Har blivit helt tokig på segling o segelbåtar.
nu till saken..
Är det några som bygger sina båtar nuförtiden? för 20-30 år sen verkade ju var o varannan bygga sina segelbåtar.
jag skulle definitivt gilla känslan att segla en ny båt som man dessutom har byggt själv. däremot så är det ont om information på nätete om var man kan få tag på formar/pluggar för egentillverkning.
är det någon här som har några idéer om båttyper o tillgång.
Storleksmmässigt så är det en båt med storlek mellan 20-30 fot och lys över 1 som skulle vara intressant.
Eller denna fråga kanske också är berättigad:
är man helt galen om man vill bygga sin egen båt.
//Daniel (som hoppas på många svar)
nu till saken..
Är det några som bygger sina båtar nuförtiden? för 20-30 år sen verkade ju var o varannan bygga sina segelbåtar.
jag skulle definitivt gilla känslan att segla en ny båt som man dessutom har byggt själv. däremot så är det ont om information på nätete om var man kan få tag på formar/pluggar för egentillverkning.
Storleksmmässigt så är det en båt med storlek mellan 20-30 fot och lys över 1 som skulle vara intressant.
Inte galen alls, men jag tror inte det är plastbåt med gammaldags pluggteknik som idag gäller för självbyggen. Det är alldeles för kladdigt och jobbigt. Det är stitch-and-glue med epoxycoating som gäller, dvs en plywoodbåt som är helt epoxytäckt och således har samma egenskaper som en plastbåt (men ofta är snyggare).
Kolla t ex här:

http://www.thomassondesign.com/doc/sharpie600.php
Om du bygger den här kan du göra två och sälja en till mig!!
Kolla t ex här:

http://www.thomassondesign.com/doc/sharpie600.php
Om du bygger den här kan du göra två och sälja en till mig!!
Jag har en Norina 25 från -64 som jag har haft funderingar på att rusta upp.
Den är gjord av mahognyplywood som har blivit dålig och måste bytas ut.
Jag hade tänkt byta allt och sedan epoxibelägga hela skrovet men tyvärr blir det nog bara en tanke för tiden och lokalen finns ej.
Den är långsmal och har mycket bra seglingsegenskaper. Du kanske vill köpa den för en billig pennning och ha som grund till din egenbyggda båt.
Bara en tanke men kanske inte så dumt.
HJ
Den är gjord av mahognyplywood som har blivit dålig och måste bytas ut.
Jag hade tänkt byta allt och sedan epoxibelägga hela skrovet men tyvärr blir det nog bara en tanke för tiden och lokalen finns ej.
Den är långsmal och har mycket bra seglingsegenskaper. Du kanske vill köpa den för en billig pennning och ha som grund till din egenbyggda båt.
Bara en tanke men kanske inte så dumt.
HJ
I stan byggde två segelkompisar varsin båt. Den ene byggde en one off 33'IMS-racer och det tog 3 år och den andra tog ett halvfabrikat en Mani 32 och då tog det endast en vinter. Prisskillnad var tor jag nog nästan försummbart.
Åt andra sidan finns det många som aldrig blir färdiga med sina skapelse
Åt andra sidan finns det många som aldrig blir färdiga med sina skapelse
Jag hör nog till dem som tar god tid på mig,med mitt bygge.
I alla fall dröjer det innan sjösättning.
Jag började bygga under studietiden,men ett yrkesliv som båtbyggare kom ivägen...
Nu har jag tagit upp bygget igen 25 år senare,skam den som ger sig!
Nå,strunt i det!Jag har kul och det är viktigt.
Det finns många olika metoder och material,att välja på vid ett båtbygge.
Till att börja med,måste man veta båttyp,deplacement och segelyta.
20-30 fot är för svävande.Det finns 20 fotare på 600kg och 30 fotare på 6 ton!
Så vad har just du för båt i sinnet?
Hälsn.Miwa
I alla fall dröjer det innan sjösättning.
Jag började bygga under studietiden,men ett yrkesliv som båtbyggare kom ivägen...
Nu har jag tagit upp bygget igen 25 år senare,skam den som ger sig!
Nå,strunt i det!Jag har kul och det är viktigt.
Det finns många olika metoder och material,att välja på vid ett båtbygge.
Till att börja med,måste man veta båttyp,deplacement och segelyta.
20-30 fot är för svävande.Det finns 20 fotare på 600kg och 30 fotare på 6 ton!
Så vad har just du för båt i sinnet?
Hälsn.Miwa
Re: E man helt galen om man funderar på att bygga sin båt?
Daniel,Danne911 skrev:Har blivit helt tokig på segling o segelbåtar.
nu till saken..
Innan du överhuvudtaget funderar vidare bör du ställa dig själv dessa frågor.
1. Är jag jäkligt målmedveten ?
2. Är jag en person som alltid slutför det jag påbörjar ?
3. Är jag strukturerad och har sinne för ekonomi ?
4. Har jag, eller kan jag skaffa lokal och övrig nödvändig kringutrustning ?
5. Är jag villig att lägga mer pengar än det skulle kosta att köpa motsvarande båt helt fördig men begagnad ?
Om du svarar ja på dessa frågor kommer det att gå hur bra somhelst. Det är också min dröm att designa och bygga min egen båt men jag svarar inte ja på alla frågor och vet därför att projektet hade tagit mer än det hade gett mig. Det är alltid lätt att se alla positiva saker men sedan gäller det att bita ihop när det är tungt.
Lycka till ! /Dan
En variant, om man hart intresset, är att hitta ett avsomnat bygge eller till och med at radikalt renovera upp en äldre båt. Att bygga en båt från formen och upp är ett stort jobb. 70-talet självbyggare brukade bygga skrovet \"småindustriellt\" med hjälp av formägaren och sedan inreda och montera beslag mer eller mindre på egen hand. Att bygga från scratch är stort.
En annan aspekt är att de nya CE-reglerna gör det mer eller mindre omöjligt att sälja en hembyggd båt förrän efter lång tid - såvitt jag minns rätt är det fem år efter den blivit \"färdig\".
En annan aspekt är att de nya CE-reglerna gör det mer eller mindre omöjligt att sälja en hembyggd båt förrän efter lång tid - såvitt jag minns rätt är det fem år efter den blivit \"färdig\".
Anders S