Seawolf skrev: Många båtar är fallgiriga i lättvind, men blir lovgiriga vid krängning. Detta beror på flera saker, men att draget i seglen hamnar utanför relingen är det viktigaste. En bulig skrovform med vasst förskepp som vid krängning vill skära mot lovart är en annan.
Man inser att detta att draget hamnar utanför relingen är en viktig orsak, när man upplever att en båt blir lovgirig med enbart en kryssfock uppe. I det perspektivet inser man att segelplanets placering längs båten är ganska okritiskt.
Seawolfs teori är intressant, men trots att jag genom åren har läst massor av seglingsteori och diskuterat saken med kvalificerade teoretiker med stor seglingserfarenhet, har jag aldrig stött på den tidigare. (kanske är jag inte tillräckligt påläst trots allt). Genomgående förklaras lov- respektive fallgirighet med förhållandet mellan segelcentrum och centrum för det laterala motståndet (CLM). När en båt kränger flyttas CLM sålunda normalt föröver och båtens lovgirighet ökar.
Min midskeppsbulliga båt påverkas definitivt i hög grad av förändringar i segelsättningen. Lovgirigheten minskar till exempel påtagligt, när storseglet revas, även vid fortsatt kraftig krängning. Seglar jag med enbart försegel är båten kraftigt fallgirig i alla lägen. Om jag flyttar masten föröver blir båten direkt mindre lovgirig eller rentav fallgirig. Så nog är segelplanets placering längs båten en mycket viktig, kanske helt avgörande, faktor.
Det skulle vara intressant att få veta vilka källor Seawolf stöder sin unika (?) teori på.