Lacka på oljebehandlad teakinredning?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Trosell
Silvermedlem

Lacka på oljebehandlad teakinredning?

Inlägg av Trosell » lör 09 sep 2006, 18:01

Jag skulle vilja behandla min teakinredning med klarlack för att få den lättare att hålla rent. Den är oljebonad och jag undrar hur jag bäst ska gå tillväga för att få det snyggt.

Har funderat på att rugga upp ytan lite lätt med ett fint sandpapper för att sedan gå över alltihopa med förtunning. Efter det är frågan om man ska köra med vanlig fernissa (avslut m sidenmatt) eller köra epoxiklarlack.

Tänker jag rätt? Tacksam för tips!

omega
Diamantmedlem

Inlägg av omega » lör 09 sep 2006, 19:34

jag fick det rådet av småbåtsvarvet här. men han använde aceton , detta har funkat för mig,ofta använder man högblank de första lagren sen avslutar med sidenmatt,
Johan

Jaramaz
Diamantmedlem

Inlägg av Jaramaz » lör 09 sep 2006, 20:03

Teak är svårt, det är inte bara den oljan som ev tillförts, utan träslaget i sig är också fett.

Aceton är nödvändigt, men det är nog slipning också. Vill man använda torrslippapper så är det först aceton, sedan slip och sedan aceton igen.

Det lär finnas fernissor som är kompatibla med de fleta oljor man smörjer in träet med. Då kan man nog mest torka av och sedan fernissa med dessa. Sikkens lär vara en, saknar dock egen erfarenhet av denna fernissa.

Innan du börjar, tänk på att det lätt blir mycket arbete med att fernissa det som är oljat! Slipningen inombords smutsar ner ordentligt, det är många lager fernissa som skall på.

/J

per båt
Silvermedlem

Lacka på oljebehandlad teakinredning

Inlägg av per båt » lör 09 sep 2006, 20:17

Hej Trosell!

Både nytt och gammalt ser fräscht ut efter behandling med kokt linolja och Caparol Klarlack 50.

Gammalt måsta tvättas med exempelvis Klorin.

Så gjorde jag och är nöjd.

per

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » lör 09 sep 2006, 20:42

Tycker du ska låta teaken vara som den är, min åsikt.
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Trosell
Silvermedlem

Inlägg av Trosell » lör 09 sep 2006, 22:32

Tack för alla kloka råd!

Vi funderade till en början på att fortsätta lägga på teakolja, men det är ett himla kladdande med det också.

Kommer att testa med aceton o fernissa enligt era råd. Vi är fyra stycken som hjälps åt, så vi får ta smällen med allt damm och, därpå följande städning, tillsammans.

Jobbet går lite fortare om man är flera som hjälps åt (dessutom är det roligare) :D

Användarvisningsbild
consensus
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av consensus » lör 09 sep 2006, 22:51

Jag har en båt med teakinredning som har oljats under årens lopp. När vi köpte båten luktade det fan i den, oljan hade liksom härsknat. Dessutom hade den dragit åt sig en del smuts.

Jag gjorde en quick-and-dirty-lösning. Lätt handslipning, tvätt med aceton och därefter klibbduk. Sedan la jag två lager Hempels klarlack och till slut ett lager Hempel mattlack (satin). Allt detta med lätt mellanslipning. Resultatet är rent fantastiskt. Lukten är borta och ytan har fått ett djup som inte fanns förut. Dessutom är det lätt att hålla rent.

Oljad teak inombords var en billig 70-talslösning.

Användarvisningsbild
Trosell
Silvermedlem

Inlägg av Trosell » sön 10 sep 2006, 19:18

consensus skrev:Jag har en båt med teakinredning som har oljats under årens lopp. När vi köpte båten luktade det fan i den, oljan hade liksom härsknat. Dessutom hade den dragit åt sig en del smuts.

Jag gjorde en quick-and-dirty-lösning. Lätt handslipning, tvätt med aceton och därefter klibbduk. Sedan la jag två lager Hempels klarlack och till slut ett lager Hempel mattlack (satin). Allt detta med lätt mellanslipning. Resultatet är rent fantastiskt. Lukten är borta och ytan har fått ett djup som inte fanns förut. Dessutom är det lätt att hålla rent.
Precis samma uppfattning som vi har, det luktar fan i båten! Du säger "klibbduk", vad är det för något? :?

per båt
Silvermedlem

Inlägg av per båt » sön 10 sep 2006, 20:06

Trosell vill veta hur han skall behandla sin inoljade teakinredning för att få den snygg.

Då skall vi väl söka besvara hans fråga och gräva i höjden av vårt kunnande.

Att Calle tycker att det skall vara som det är hjälper inte frågeställaren!

per

Rudi
Diamantmedlem

Inlägg av Rudi » sön 10 sep 2006, 23:46

Klibbduk avänds för att befria ytan från damm innan lackering. Finns i
båttillbehörsaffärens färgavdelning och i färghandeln.

Det här med härsknande olja måste bero på att tidigare ägare använt
en icketorkande/ickehärdande olja, någon matolja såsom raps- el. majs-
olja. Snuskigt. Linolja härdar innan den ruttnar.

Rudi

Skriv svar