Dags köpa ny kylbox (inte peltierteknik) - vilken?

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Tomas G
Diamantmedlem

Dags köpa ny kylbox (inte peltierteknik) - vilken?

Inlägg av Tomas G » lör 02 sep 2006, 00:13

Jag har sedan länge tröttnat på peltierelementskiten som knappt duger till att hålla rödvinet vid 17 grader en solig sommardag.
Så nu är det dags för en kompressorbox som är portabel och smidig. 3995:- ser ut att vara standardpris för en ny box hos de flesta handlare men det finns ju lite olika märken.
Har någon erfarenheter av några modeller att dela med sig av? Skiljer sig fabrikaten märkbart från varandra, etc? Skiljer sig kyleffekten och klarar alla av att kyla ned till fryspunkten?
Kanske någon rent av vet var man får tag på bättre begagnade för ett ännu lägre pris? En billigare box till höstpris skulle inte sitta fel. Blocket hittar jag dessvärre inte många på.

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » sön 03 sep 2006, 21:34

Håller med dig
Tror att samtliga fabrikat med kompressor är relativt likvärdiga.
Måtten inuti är nog mer intressant att studera så att du kan ta med dig det du vill ha kallt
Calle

Se gla ut

Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

Inlägg av Guitar Nilsson » mån 04 sep 2006, 09:06

Isoterm är ju väl renomerat.
Kolla julrean hos tex Hjertmans. Erlandssons Brygga brukar väl ha reor de med på vintern.

http://www.hjertmans.se
Sen söker du på kylboxar, de har även Coolmatic.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Tomas G
Diamantmedlem

Inlägg av Tomas G » mån 04 sep 2006, 09:21

Jo, det är just under någon rea som jag tänkt försöka fynda. Men jag har aldrig hittat några av dessa boxar under 4000:-, även på rean. Men jag gissar att det är det man får betala, såvida man inte hittar en fin begagnad.

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » mån 04 sep 2006, 14:18

Jag har en Isotermbox i vår NF, kanonbra. Vi har haft den 3 säsonger och vi är mycket nöjda med den. Den är enormt strömsnål och kan \"varmt\" remomenderas. Den drar i medel 0,6 A vill jag minnas. Vi tycker inte att ljudnivån är särskilt störande. Vi tycker att de 4000 kr som vi betalade 2004 var en bra investering.

Vi brukar dra på max när vi får laddning från motorn. Så det fungerar som en \"manuell\" ASU.

Kolla på min hemsida så ser Du även en bild:
http://nf.broach.se/var-nf/projekt
Stefan

kalle4
Trogen medlem

Inlägg av kalle4 » mån 04 sep 2006, 15:27

Köpte en Waeco kyl/frys box i våras och kan bara säga att det är helt klart värt pengarna. Kollade både på Isotherm och Waecos utbud och mitt val blev weaco pga dom hade en rätt så smal variant. Annars skiljer det sig rätt lite åt mellan dom två tillverkarna. Dom har trots att samma kompressor.

Vet inte om isotherm har det men waeco har iallafall en turbofunktion som är väldigt praktisk när man går för motor. Men en timmes motorkörning är nästan alla varor frysta :D Hade till och med glass med oss vid ett flertal gånger i somras :lol:

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » mån 04 sep 2006, 21:54

I vår Isotherm går det att frysa in rubbet om man kör för länge med max kylning. Det var med viss ironi som vi talade om för våra grannar som saknar kyl i sin båt hur hemskt det är med frusen mjölk att dricka för vår yngsta dotter.

Det ska sitta ett par dolda kylklampar som fryser till is när man kör med full effekt. Vi har utan problem kört 3 dygn utan att ladda batterierna en gång i sommar.
Stefan

Larsarc
Silvermedlem

Inlägg av Larsarc » tis 05 sep 2006, 08:35

Stefan,

Vilken modell på Isotherm-kylen? Jag har en peltierkyl i min NF, och värre strömmonster får man leta efter. Den tömmer ett batteri på två dygn och inte blir det kallt ...

Tänkte byta i vinter.

/Lars

SteX
Diamantmedlem

Inlägg av SteX » tis 05 sep 2006, 09:09

Modellen är Isotherm TB 26. Storleken passar perfekt i en NF. Sedan vi köpte har det kommit större modeller, men eftersom kompressorerna verkar vara av samma typ så är säkerligen strömförbrukningen tämligen lika.

Instruktionsboken hittar du på min sida:
http://nf.broach.se/var-nf/instruktionsboecker

\"Peltierboxar\" hör inte hemma i en segelbåt, det är ju knappt att de går att använda ens i motorbåtar......Jag vet folk som har glömt peltierboxar i bilen över natten och nästa dag är batteriet tomt.

Enda nackdelen på Isothermboxen är at locket är svart. I vissa lägen om solen lyser in så blir locket uppvärmt. Lösningen är att lägga tex en jacka ovanpå.

På det hela är installationen enkel om man gör rätt. Själv så drog jag för tunna kablar och fick spänningsfall och då startar inte kompressorn som den ska. Drog nya kablar sommaren 2004 samtidigt som vi seglade över Bråviken med ganska rejäl sjögång........ Just i startögonblicket drar den en hel del ström och med tunna kabler blir helt enkelt spänningsfallet för stort.
Stefan

Larsarc
Silvermedlem

Inlägg av Larsarc » tis 05 sep 2006, 11:34

Perfekt. Bugar och tackar för informationen.

/Lars

Skriv svar