skit-problem...
skit-problem...
Tråkigt men alltför ofta ett åtekommande problem. Hjälper till lite med båtcharter och tyvärr är det stora och återkommande problem med stopp i sepric-tanken. verkar som om gästerna använder för mycket papper varvid det bildar en stor \"kaka\" i botten av tanken - det går inte mha självfall att tömma tanken. Ibland kan det hjälpa att blockera luftningsventilen (och bottenventilen) och sedan pumpa in max med vatten så att det bildas ett övertryck - öppna bootenventilen och förhoppningsvis släpper proppen. När inte det hjälpt så kan det funka att \"bakvägen\" trycka in vatten mha vattenslang genom utloppshålet så att \"kakan\" lyfts undan av vattenpelaren. Men nu hjälper inte ens det på en av båtarna.
Har forumet några andra bra trixa att dela med sig av?
Tyvärr är båtarna inte utrustade med däcksventil för tömning vid sugstation. Kanske något som borde installeras i vinter....
Tyvärr är båtarna inte utrustade med däcksventil för tömning vid sugstation. Kanske något som borde installeras i vinter....
Re: skit-problem...
På min förra båt hade jag en tank med självfall - och hade samma problem du beskriver. Höll också på med trycksättning och grejade.Hans skrev:Tråkigt men alltför ofta ett åtekommande problem. Hjälper till lite med båtcharter och tyvärr är det stora och återkommande problem med stopp i sepric-tanken. verkar som om gästerna använder för mycket papper varvid det bildar en stor "kaka" i botten av tanken - det går inte mha självfall att tömma tanken. Ibland kan det hjälpa att blockera luftningsventilen (och bottenventilen) och sedan pumpa in max med vatten så att det bildas ett övertryck - öppna bootenventilen och förhoppningsvis släpper proppen. När inte det hjälpt så kan det funka att "bakvägen" trycka in vatten mha vattenslang genom utloppshålet så att "kakan" lyfts undan av vattenpelaren. Men nu hjälper inte ens det på en av båtarna.
Så när jag installerade tank i min nuvarande lade jag tanken i kölsvinet och har en vanlig membranpump (typ länspump) att tömma med. Har aldrig haft stopp under kanske 15000 sjömil (all skit passerar tanken). 100 liter tar ett par minuter att tömma.
- Guitar Nilsson
- Diamantmedlem
- Kontakt:
Jag råkade ut för samma sak, att stänga avluftningen och pumpa upp tryck hjälpte inte. När jag kom fram till gästhamnen (den yttre) i Norrtelje och lägger mig längst ut får jag för första gången se en skituppsugarmaskin eller vad det heter. Jag har heller ingen koppling på däck. Kom på att ta lös 38 mm (tror jag) slangen som går från toapumpen upp till septictankens inlopp högst upp. Sen drog jag ner utsugarslangen genom ruffluckan och tröck in i slangen. En pers höll ihop slangarna ordentligt, sen tryckte vi på knappen, schlörp och schloffs, dyngtanken fylldes först helt med vatten underifrån och sen skakade det lite i slangarna och hela akiten, så att säga, vandrade vidare till det kommunala avloppet. När jag sen öppnade den stängda avluftningsventilen hördes hör tanken, som var fylld med förhoppningsvis enbart sjövatten, tömdes genom självfallet. Alltihop var som ett trolleri.
Hade inte den där apparaten stått där har man nog fått använt hink resten av semestern.
Hade inte den där apparaten stått där har man nog fått använt hink resten av semestern.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.
Mina enkla studier i ämnet har visat på en del fällor och några tips:
Bland annat kan man av misstag fylla tanken alltför mycket, så att det går ut bajs, papper mm i luftslangen. Har man då en genomföring av prydlig \"tankluftningsmodell\" blir avluftningen ohjälpligt täppt. En tank med självfall (eller en lågt liggande tank med pump) blir mycket svår att tömma om avluftningen inte fungerar.
\"Kakor av papper\" blir mycket mindre troliga om man använder en eltoalett som skär/slår sönder det som spolas. Har man en handjagad toa så gäller det att spola ordentligt så man får in mycket vatten. Rätt papper löses upp snabbt. Man bör också ha som rutin att alltid tömma tanken genast det kan vara lämpligt. Vi tömmer direkt vi kommer ut, och alltid innan vi går i hamn.
I svåra fall kan man använda ett rensband genom utloppet, eller en sk \"iller\", en anordning till högtryckstvättar som arbetar sig inåt i ledningar och samtidigt bakåtspolar ut det den arbetat sig in i. Att i så fall göra detta utifrån är illa nog, men betydligt bättre än att öppna inifrån.
På en hyr/charterbåt kan och bör man misstänka rena idiotier, t ex att folk använt hushållspapper när toapapperet tagit slut, spolat ner bindor eller tamponger etc etc.
Om man som Gunnars tror på att en pump \"tar skit\" bättre än frifall, är det för övrigt ingeting som hindrar att man sätter en membranpump av lämplig sort i ledningen, gärna på betryggande avstånd över vattenlinjen. Men sätt då en kulventil också vid tanken, innan pumpen.
Bland annat kan man av misstag fylla tanken alltför mycket, så att det går ut bajs, papper mm i luftslangen. Har man då en genomföring av prydlig \"tankluftningsmodell\" blir avluftningen ohjälpligt täppt. En tank med självfall (eller en lågt liggande tank med pump) blir mycket svår att tömma om avluftningen inte fungerar.
\"Kakor av papper\" blir mycket mindre troliga om man använder en eltoalett som skär/slår sönder det som spolas. Har man en handjagad toa så gäller det att spola ordentligt så man får in mycket vatten. Rätt papper löses upp snabbt. Man bör också ha som rutin att alltid tömma tanken genast det kan vara lämpligt. Vi tömmer direkt vi kommer ut, och alltid innan vi går i hamn.
I svåra fall kan man använda ett rensband genom utloppet, eller en sk \"iller\", en anordning till högtryckstvättar som arbetar sig inåt i ledningar och samtidigt bakåtspolar ut det den arbetat sig in i. Att i så fall göra detta utifrån är illa nog, men betydligt bättre än att öppna inifrån.
På en hyr/charterbåt kan och bör man misstänka rena idiotier, t ex att folk använt hushållspapper när toapapperet tagit slut, spolat ner bindor eller tamponger etc etc.
Om man som Gunnars tror på att en pump \"tar skit\" bättre än frifall, är det för övrigt ingeting som hindrar att man sätter en membranpump av lämplig sort i ledningen, gärna på betryggande avstånd över vattenlinjen. Men sätt då en kulventil också vid tanken, innan pumpen.
Anders S
pump
De har försökt med rensband, men det kommer inte förbi tankens rörstos (först en 90 graders böj som gör att rensbandet pressas ut mot stosens kant). Tyvärr sitter manluckan på tankens sida (under maxnivån) så det går inte att öppna där för att peta rent i utloppet.
På min egen båt där jag installerat tanken själv har jag manuell tömningspump och en luftningsventil utan nät/galler (så att den inte kan täppas igen av papper/fekalier). Inga som helst problem, funkar helt felfritt - men då är även barnen medvetna om att inte använda för mycket papper och att \"långa korvar nyper man av\".
En bra regel kan annars vara att endast sånt som passerat mag/tarmkanalen får hamna i toaletten - blir dock lite äckligt att hantera toapappret i separat behållare ala' toalett i grekiska ö-världen.
Tyvärr fattar inte alla gäster att en båttoa inte funkar på samma sätt som toaletten där hemma...
På min egen båt där jag installerat tanken själv har jag manuell tömningspump och en luftningsventil utan nät/galler (så att den inte kan täppas igen av papper/fekalier). Inga som helst problem, funkar helt felfritt - men då är även barnen medvetna om att inte använda för mycket papper och att \"långa korvar nyper man av\".
En bra regel kan annars vara att endast sånt som passerat mag/tarmkanalen får hamna i toaletten - blir dock lite äckligt att hantera toapappret i separat behållare ala' toalett i grekiska ö-världen.
Tyvärr fattar inte alla gäster att en båttoa inte funkar på samma sätt som toaletten där hemma...
Har samma konstruktion och tidvis samma problem.
I sommar har en hel del löst sig (!) genom att från utsidan / utloppet pumpa in luft: skaffa en gummimuff som passar utloppet, i muffen ett hål för en luftslang.
Som pump har det räckt utmärkt med pumpen till gummibåten. Som gummimuff en av de adapters som följde med gummipumpen.
Också jag provat med vatten (vattenslang in i utloppet), men det är inte alltid det funkar. Förmodligen för att vi inte tätat tillräckligt och för att trycket faktiskt inte är så högt (högre med en luftpump).
Inför framtiden ... jag använder numera enbart båtdasspapper, som kostar en förmögenhet, men kanske minskar risken något. Och instruktioner för hur dasset skall användas tydligt uppsatt inne vid tronen.
På påsen med båtdasspappert står det \"stoppa inte något i dasset som du inte ätit\". Stämmer nog bra, men lite drastiskt (inte äter jag dasspapper).
Berätta hur det går .....
/J
I sommar har en hel del löst sig (!) genom att från utsidan / utloppet pumpa in luft: skaffa en gummimuff som passar utloppet, i muffen ett hål för en luftslang.
Som pump har det räckt utmärkt med pumpen till gummibåten. Som gummimuff en av de adapters som följde med gummipumpen.
Också jag provat med vatten (vattenslang in i utloppet), men det är inte alltid det funkar. Förmodligen för att vi inte tätat tillräckligt och för att trycket faktiskt inte är så högt (högre med en luftpump).
Inför framtiden ... jag använder numera enbart båtdasspapper, som kostar en förmögenhet, men kanske minskar risken något. Och instruktioner för hur dasset skall användas tydligt uppsatt inne vid tronen.
På påsen med båtdasspappert står det \"stoppa inte något i dasset som du inte ätit\". Stämmer nog bra, men lite drastiskt (inte äter jag dasspapper).
Berätta hur det går .....
/J
galler/nät
Verkar vara luftningsbeslaget som är boven i dramat. Som de flesta andra båtar sitter det ett litet galler/nät inne i beslaget som gärna blir tilltäppt efter några överfyllningar. När man försöker pumpa in mer vatten så rinner det inte över ur luftningsbeslaget utan det är manluckans packning som ger med sig varvid övertrycket pyser ut inne i stuvfacket
Som tidigare sagt har jag valt ett beslag utan nät på min egen båt
Re: galler/nät
Tyvärr tror jag inte att avluftningen är det enda problemet, utan 'kakteorin' som anförts tidigare är nog tyvärr korrekt. I det fall jag beskriver tidigare hade jag en 19 mm avluftningsslang som gick till en konventionell bottengenomföring, utan några galler.Hans skrev:Verkar vara luftningsbeslaget som är boven i dramat. Som de flesta andra båtar sitter det ett litet galler/nät inne i beslaget som gärna blir tilltäppt efter några överfyllningar. När man försöker pumpa in mer vatten så rinner det inte över ur luftningsbeslaget utan det är manluckans packning som ger med sig varvid övertrycket pyser ut inne i stuvfacket![]()
I mitt fall brukade jag klämma åt avluftningsslangen samtidigt som jag pumpade frenetiskt på toan tills det sa "POFF" och skiten sköts ut genom avloppet. Ganska solklart att 'proppen' satt i avloppet och inte i avluftningen.
Nu har jag en 13 mm avluftningsslang som är ca 7 meter och mynnar ut på akterspegeln. Den har fyllts flera gånger då tanken varit överfull. Ändå har det aldrig varit problem att tömma, med pump.
En annan skillnad är att tömningen i min tank sker ovanifrån, med ett rör som slutar någon cm ovanför tankbottnen. Då kan avloppet inte fyllas med stillastående skit-o-papper-cement.
Kanske kan man förbättra situationen med speciellt dasspapper och hård regim på toan. Men ibland krävs det mer än ett lövtunnt blad... Och de som kör papperskorg bredvid tycker jag är rent ut sagt äckliga...
Nej, nu har jag toaletter som funkar, 2 st Lavac som är extremt okänsliga mot stopp (en gång - när ett kvinnligt ljushuvud stoppade in en tampong) och en tank som går bra att tömma. Och blir det någon nästa båt kommer jag att kopiera detta koncept.
Re: skit-problem...
sätt in en saniflo..då kan du dessutom placera wc:n varsomhelst iom att du kan dra avloppet med pem-slang till tank..220V får du från konverter
Bortsätt från alternativa förträffliga konstruktioner ...
Mitt förslag till handlingslinje:
1) lufttryck via utloppet.
2) lufttryck via luftslangen (eller redan provat?) då kan man rensa ev filter också. (instämmer i att sådana är ett elände, tag bort isf rensa!)
3) \"iller\" som beskrevs ovan.
om man nu tror att det är en dasspapperskaka som täpper till, så sitter den väl vid ventilen? en vanlig dragfjäder räcker såklart inte till, men man borde kunna använde en fjäder i stil med de som är \"böjliga\" axlar tex till borrmaskiner. Kanske man till och med kan borra lite (utan borr) .... skruva på fjädern under hand iaf.
En närbesläktad fråga är: kan självtömmande system fås att fungera bra? Är båten designad för självtömning så kan det vara bökigt att hitta annat utrymme. Och kostsamt!
- el-toa med knivar som skär sönder också tamponger & sånt?
- fixa 5\" ventiler ....
??
/J
Mitt förslag till handlingslinje:
1) lufttryck via utloppet.
2) lufttryck via luftslangen (eller redan provat?) då kan man rensa ev filter också. (instämmer i att sådana är ett elände, tag bort isf rensa!)
3) \"iller\" som beskrevs ovan.
om man nu tror att det är en dasspapperskaka som täpper till, så sitter den väl vid ventilen? en vanlig dragfjäder räcker såklart inte till, men man borde kunna använde en fjäder i stil med de som är \"böjliga\" axlar tex till borrmaskiner. Kanske man till och med kan borra lite (utan borr) .... skruva på fjädern under hand iaf.
En närbesläktad fråga är: kan självtömmande system fås att fungera bra? Är båten designad för självtömning så kan det vara bökigt att hitta annat utrymme. Och kostsamt!
- el-toa med knivar som skär sönder också tamponger & sånt?
- fixa 5\" ventiler ....
??
/J
slamsugning
Det funkade tydligen inte med högtryck heller!
Och kommunens slamsugningsbil är trasig - så nu är det inköp av en manuell pump och några meter slang som är nästa steg. De skall tömma tanken via inspektionsluckan (som turligt nog sitter uppe på tanken, årets modell har luckan på sidan av tanken
).
Sen så kan de skruva loss utloppsslangen - förhoppningsvis är det inte så mycket skitvatten kvar som kan rinna ut.
Misstanken är att det är en tampong som sitter i utloppet...
Och kommunens slamsugningsbil är trasig - så nu är det inköp av en manuell pump och några meter slang som är nästa steg. De skall tömma tanken via inspektionsluckan (som turligt nog sitter uppe på tanken, årets modell har luckan på sidan av tanken
Sen så kan de skruva loss utloppsslangen - förhoppningsvis är det inte så mycket skitvatten kvar som kan rinna ut.
Misstanken är att det är en tampong som sitter i utloppet...
Inte nog med det - pumpen drar närmare 600 W så det skall till en ganska maffig omvandlare som skall stå och mala.Anders S skrev:Är det bara jag som funderar på det listiga i att bara kunna gå på toa om man har ström?
Det finns ju de som tycker att vanliga manuella båttoaletter är för avancerade och underhållskrävande och förespråkar potta eller hink...