Motorproblem VIRE 7 hk
Motorproblem VIRE 7 hk
Jag har en VIRE 7hk som jag nyligen renoverat. Jag har gått igenom allt och ändå verkar inte motorn orka att varva upp ordentligt. Jag har rengjort avgaskröken som var lite igensatt och fick då lite mer effekt. Men under gång och speciellt när jag försöker få upp varvet på motorn duschar det bensin ur förgasaren. Jag har kollat föregasaren och den är ren och fin och även justerat på alla möjliga sätt men utan resultat. Vet någon vad det kan vara för fel.
mvh Daniel
mvh Daniel
Du har väl varit här: http://gofree.indigo.ie/~vire7/
eller här: http://www.fairwaysmarine.co.uk/vire/index.asp
Det kan tänkas att kolvringarna inte är täta. Har du haft isär motorn dröjer det några driftstimmar innan de \"sätter sig\" igen, längre om du inte hjälpt cylindern på traven genom att hona den. Kör motorn litet lagom hårt - inte på max, men heller inte lugnt, så får du se om det blir bättre om några drifttimmar. Du kan kan också prova att gå upp en aning på oljeprocenten - 3 procent är inga problem och det kan vara befogat att köra på fyra procent om du haft isär cylinder och kolv - tänk \"inkörning\".
Du kör väl inte utan luftrenare?
eller här: http://www.fairwaysmarine.co.uk/vire/index.asp
Det kan tänkas att kolvringarna inte är täta. Har du haft isär motorn dröjer det några driftstimmar innan de \"sätter sig\" igen, längre om du inte hjälpt cylindern på traven genom att hona den. Kör motorn litet lagom hårt - inte på max, men heller inte lugnt, så får du se om det blir bättre om några drifttimmar. Du kan kan också prova att gå upp en aning på oljeprocenten - 3 procent är inga problem och det kan vara befogat att köra på fyra procent om du haft isär cylinder och kolv - tänk \"inkörning\".
Du kör väl inte utan luftrenare?
Anders S
Ja, alltså, jag högg på att det står bensindimma ur förgasaren. Normalt gör det det i liten omfattning och man ser det ju inte därför att luftrenarburken är i vägen, men skulle avstämningen bli dålig i gasrörelsen genom motorn brukar man kunna se det här tydligt.
På motorer med reedventiler (det har väl inte Viren?) kan man få de här problemen om de är otäta eller trötta (fladdrar). Viren är antagligen beroende av en avstämt insug och ett rent avgasrör så att insug och avgaser får \"flyt\", och kör man utan luftrenare (lagom motstånd på insuget) kan motorn bli förfärligt svag. Jag hade satt tillbaka det gamla luftfiltret efter att ha borstat av det och sett om det hjälpte.
På motorer med reedventiler (det har väl inte Viren?) kan man få de här problemen om de är otäta eller trötta (fladdrar). Viren är antagligen beroende av en avstämt insug och ett rent avgasrör så att insug och avgaser får \"flyt\", och kör man utan luftrenare (lagom motstånd på insuget) kan motorn bli förfärligt svag. Jag hade satt tillbaka det gamla luftfiltret efter att ha borstat av det och sett om det hjälpte.
Anders S
Det verkar som du är i behov av förgasarjustering.
Som du vet finns det 2 justerskuvar på förgasaren, en tomgångs och
en högfartskruv.
Högfartskruven skruvar du in i botten. sen skruvar du ut den c:a
3/4 dels varv.
Du hittar instruktionsbok här http://gofree.indigo.ie/~vire7/pdf/Vire7_se.pdf
(Se sidan 16 bild 6. Lycka till!
Som du vet finns det 2 justerskuvar på förgasaren, en tomgångs och
en högfartskruv.
Högfartskruven skruvar du in i botten. sen skruvar du ut den c:a
3/4 dels varv.
Du hittar instruktionsbok här http://gofree.indigo.ie/~vire7/pdf/Vire7_se.pdf
(Se sidan 16 bild 6. Lycka till!
Har du bytt alla packningar, ventiler och membran i förgasaren? Det bör göras ganska ofta då - som Anders S skrev - membranet som styr bränslenivån i förgasaren tappar formen med tiden. Efter du gjort det, grundinställ förgasaren enligt instruktionsboken.
Det luftfilter som finns är av karaktären 'mutterfilter', dvs det är så grovt att det enda som filtret hindrar att åka in i insuget är tappade muttrar. Det behöver sällan bytas.
Det luftfilter som finns är av karaktären 'mutterfilter', dvs det är så grovt att det enda som filtret hindrar att åka in i insuget är tappade muttrar. Det behöver sällan bytas.
Alla borde ha skägg
Om det skulle vara obekant, så handlar luftfiltertipset inte om att filtret skulle ge något större motstånd, utan om att få rätt luftvolym, dämpning och massa på insugsluften - en sorts fjädringseffekt som gör att gasflödet genom motorn kommer i fas. Vedbodtrimmare brukar få för sig att det är principiellt bra att ta bort allt som \"hindrar\", men speciellt på tvåtaktare är det en missuppfattning. Det är meningslöst att felsöka \"svag motor\" om inte alla delar på insug och avgasrör sitter på plats.
Men var metodisk: När var motorn \"stark\" senast? Vad har du gjort med den sedan? Vad menar du med renovering? Vilka delar har du bytt ut? Varför? Är du säker på att avgasröret är rensat - kröken är inte enda stället där det kan finnas en förträngning?
Men var metodisk: När var motorn \"stark\" senast? Vad har du gjort med den sedan? Vad menar du med renovering? Vilka delar har du bytt ut? Varför? Är du säker på att avgasröret är rensat - kröken är inte enda stället där det kan finnas en förträngning?
Anders S