Att hitta den rätta 30-fotaren

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
kajlahtinen
Platinamedlem

Att hitta den rätta 30-fotaren

Inlägg av kajlahtinen » fre 05 nov 2004, 00:39

Efter ett par års segling med en Albin Vega tänker vi så småningom skaffa oss en litet större och speciellt en bättre seglare. Vi är i och för sig helt nöjda med Vegan, speciellt inneutrymmena, men seglingsmässigt fattas det en hel del. Ur ekonomisk synvinkel är nog steget från Vegan till ett litet större båt litet väl långt, dvs. man får sätta till dubbelt så mycket, eller i alla fall nästan. Och därför måste det finnas markanta skillnader till Vegan. Vi har beslutat oss om ett krav på minst 1,06 i lys och gärna en halv meter mera på bredden och längden. Alltså handlar det om 30-fotare respektive en bred 28-29-fotare. Vi har tänkt lägga ut ungefär 140-160000 kronor, eventuellt litet mera i nödfall (dock högst 180000).
Fyra givna aspiranter med ett lystal på 1,06 är Compis 28, B 31, Ohlson 8:8 och Omega 28 (1,07). Därtill har jag följande båtar på min lista: Comfort 30, Ballad, Möre, ÅH, Joker och möjligen Aphrodite 30.
Själv tycker vi att Compis tycks ge mycket för pengarna, men en Omega eller en Comfort lockar också och en Möre känns billig.
Synpunkter på dessa och/eller ytterligare förslag? Tack på förhand!

Gäst

Inlägg av Gäst » fre 05 nov 2004, 05:35

Tycker att du ska ta å lägga till Windex 92:an till din lista :). Den har
stora utrymmen invändigt, en fällköl som gör att den lämpar sig bra för
naturhamnar och ett lys på 1.10. Problemet är väll att det inte finns så
många exemplar av båten :?

emil

Inlägg av emil » fre 05 nov 2004, 10:12

Jag har en Omega 28 sen 2 säsonger och är mkt nöjd. Framförallt rolig att
segla, kan påverkar mkt genom aktiv segling. Rymlig inuti, bra pentry, gott om utrymmen i förpiken. Blyköl. Dåliga egenskaper, toans placering, utrymme och trång sittbrunn när man seglar 4. Dock inga problem i hamn.
Men jag kan varmt rekomendera båten. Vi seglar för det mesta familjesegling på 2 pers.

Håkan

Ny båt

Inlägg av Håkan » fre 05 nov 2004, 18:29

De alternativen som nämns skiljer sig rätt mycket åt, både tekniskt och prismässigt.

Jag har själv Ballad och önskar i princip alla människor lyckan att också äga en.
Men det låter sig inte göras med en absolut max prisgräns på 180 tusen - såvida inte ni hittar ett objekt som åtminstone är strukturellt och maskinellt sunt men inredningsmässigt, segelmässigt och finishmässigt sunkigt och ni är beredda att lägga tid och pengar långsiktigt att lyfta en sådan båt - det kan i så fall ge mer tillbaka!

Balladkopiorna, och föregångaren Joker, kan vara fina alternativ men jag har inga praktiska erfarenheter. Jag var dock själv beredd att köpa någon av dessa om jag hade hittat ett bra ex, men en \"riktig\" Ballad kom i min väg först.
(Ballad såldes uteslutande som komplett, fabriksbyggd båt - inga halvfabrikat etc)

Kolla också på Murena, även den en liknande båt som Ballad.

Flera av de listade båtarna är helt eller delvis hemmabyggen. speciellt B31. Var mycket klara över att andrahandsvärdet påverkas mycket, och att även ett helt fantastiskt fint exemplar \"dras ner\" av detta.

Var alltså svårflörtade i förhandlingarna, räkna med att den ni en gång vill sälja till (när ni hittat en Ballad...?) är lika svårflörtade...

Vi ses på havet!

ole

Att hitta den rätta

Inlägg av ole » fre 05 nov 2004, 19:21

Med Seniorita Helmsman seglar ni vackert.
Med Banner 28 Racer mkII seglar ni som f....
Med Albin Accent 26 seglar ni billigt.
Med Arabesque30 seglar ni ??????
:wink:

an

Inlägg av an » lör 06 nov 2004, 11:34

hej
har seglat lite olika båtar och ägt en omega 28 i 5 år ,vi familjeseglade med 4 personer.kompisar till oss hade en compis 28 den är med trevlig ,inner utrymmena var ungefär lika sittbrunnen var större på compisen seglingsmässigt var omegan snabbare och väldigt kul att segla, b31 an är nog riktigt trög
däremot comfort 30an är en trevlig båt, men jag kan rekommendera en omega 28 En myket prisvärd bå
Anders

kajlahtinen
Platinamedlem

Inlägg av kajlahtinen » lör 06 nov 2004, 12:35

Tack för alla svar hittills. Jag ville alltså veta om båtar som har litet större inneutrymmen och seglar betydligt bättre än en Albin Vega (minst 1,06). T.ex. Accent duger då inte. \"an\" hade en intressant jämförelse mellan Omega 28 och Compis 28. Nu undrar jag om Omegans litet bättre seglinsegenskaper motiverar en prisskillnad på 30-50 tusen. Och varför är B 31 så trög, den har ju samma lystal som Compis.

Erik

Inlägg av Erik » mån 08 nov 2004, 16:10

Svårt med pris på olika båtar men även utseendet betyder en del,där är väl omegan att föredra även Comfort 30an ser trevlig
Erik

fritzfelix

Inlägg av fritzfelix » mån 08 nov 2004, 17:44

:o Du har en mycket bra och förhållandevis billig båt i Joker S30, vilken är föregångare till bl.a ballad, möre30 åh 30 m.fl :oops: En stabil båt med mycket goda seglingsegenskaper. Bra i hög sjö och behöver inte revas så tidigt.

Båten är välballanserad och har stor volym invändigt med ståhöjd (1.80) in i halva ruffen 8)

Har själv ett par års erfarenhet av denna båt, som jag anser vara prisvärd, i förhållande till andra 30-fotare, rent av billig

Jens

Inlägg av Jens » ons 10 nov 2004, 09:38

Vi har haft en Shipman 28 i nästan 20 år som vi är mycket nöjda med. Den är 29 fot och är mycket praktisk samt en bra seglare. Efter det att vi köpte ett nytt storsegel går den mycket bra i lystävlingar och står sig bra mot tex Lady Helmsman. I och med att den är en gammal modell är den också ganska billig, runt 100000 kr.

Den är dessutom mycket vakcer med väldigt klassiska linjer och liknar Omega 42 och OE 36 ganska mycket

Ahab

Re: Att hitta den rätta 30-fotaren

Inlägg av Ahab » ons 10 nov 2004, 10:30

Är själv svag för Ohlsson 8:8. Uppvuxen med en sådan i familjen är jag förstås lite partisk. Men utrymmena är rejäla med riktig ståhöjd, en stor toalett - som man kan gå in i - och bra seglingegenskaper. Det enda som kan tala emot är att den har ett lite eget utseende och att mastheadriggen gör fördäcksarbetet lite tyngre. Om man inte bytt till rulle förstås.

Arne

Från Vega till större båt

Inlägg av Arne » ons 10 nov 2004, 21:18

Gick i samma tankar får några år sedan. Tyckte bra om Vegan billig och säker men ack så tung på rodret. Försök inte backa heller. Sista gången jag slog huvudet i mastbalken på väg in i förpiken lovade jag dyrt och heligt att nu är det dags att byta till större.
- Kollade på många båtar i \"Balladklassen\" fastnade för en mycket välvårdad ÅH-30 med Yanmar diesel. Skillnaden mot Vegan är att man kan segla i betydlig hårdare väder utan att det är jobbigt, innerutrymmen som är mycket generösa kanske den största 30-fotaren under \"70-tals\" eran. Jag tor att du ska upp i \"Balladklass\" minst för att du ska bli nöjd.

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 11 nov 2004, 08:36

Om du kan tänka dig att lägga lite mer pengar så är Fenix ett bra alternativ. Väldisponerad, rumlig, lite modernare än andra alternativ i klassen och så seglar den bra och har ett snyggt och modernt utseende. Självslående fock och 7/8 dels rigg gör den lättmanövrerad, ståhöjd om du inte är för lång.

Gäst

Inlägg av Gäst » tor 11 nov 2004, 09:57

Joo Jens. Jag var på väg att köpa en Shipman (när jag köpte Vegan) men det exemplaret jag gick att titta på var hemsk. Intresset slog av sig litet. Dessutom är Shipmans lys bara 1,04 och den är knappast mycket större inuti än Vegan. Och det tycks också vara en hel del strul i äldre Shipmans (före 1975?) som brukar vara de billigaste på marknaden. Men kanske en bra och litet nyare Shipman vore ett alternativ.
Liksom Arne har jag fått Vegans bomm i huvudet ett par gånger, den andra gången med rejäl fart och blodiga påföljder. Och jag har även fått vatten i siuttbrunnen när vinden plötsligt tilltagit. Jag lutar också mot en Balladkopia (Comfort inberäknad) men det finns inte många på marknaden. Får man fråga vad du betalade för din båt? Och vad anser du att det finns fär skilnader mellan en ÅH och en Möre?
Finns det inga Compisägare som är nöjda men sin båt!?
Jag har nog tänkt mig att betala 140-160 tusen för båten.

kajlahtinen
Platinamedlem

Inlägg av kajlahtinen » tor 11 nov 2004, 10:00

Det förra är alltså mitt inlägg.

Skriv svar