En omöjlig dröm, inlägget som försvann?!?!

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Användarvisningsbild
Guitar Nilsson
Diamantmedlem
Kontakt:

En omöjlig dröm, inlägget som försvann?!?!

Inlägg av Guitar Nilsson » ons 16 aug 2006, 11:11

Jag svarade på detta inlägg och sen när jag tittade var mitt inlägg med två ggr likadant. Det understa hade ett kryss, så där går det väl att radera det ena tänkte jag och klickade. Upp dök en skylt som sa att man bara kan radera sina egena inlägg men hela fu#¤ing tråden försvann, åtminstone i min databurk! Borde gå att återställa på nåt vis. Förskräckligt och mitt fel alltihopa.

Så här skrev jag:

Köp en stadig båt med bra, helst nästan ny motor. Skildringar från medelhavet jag läst säger att antingen blåser det för mycket eller inte alls. Är ni nybörjare inom segling så blir motorn än viktigare. En gammal slut motor kommer nog inte heller att hålla för kanalfärden.
Slitna segel med lite för stor buk går att byta eftersom eller tom plana ut hos segelmakare men en gammal sjövattenkyld och sönderrostad motor, det blir garanterat problem på en kanalresa, den kan tom omintetgöra hela projektet.
Om ni kollar på båt fråga om ni kan få provköra motorn hårt en skaplig stund, man kan ju ligga fastknyten vid kaj och göra detta. En Yanmar tex ska enligt Sjöbergs Marin palla att gå på effektvarvet 3400 rpm i timme efter timme, flera dygn. Har läst om motorer där värmeväxlarna varit fullsmockade med små stenhårda snäckor som växt inne i motorn. Även om motorn gått väldigt lite, en del båtar används bara för att dricka grogg i, så kan motorn vara vanvårdad och full i skit i kylsystemet. Det kan ju vara enkla grejer som att impellern aldrig är bytt eller snäckor på kylvattenintaget, men kolla upp motorn och kör den hårt. Att den ryker just vid starten när den är kall och kanske även vid häftigt pådrag från tomgång kan accepteras men på jämna höga varv ska det inte ryka märkbart och inte gå varm. Det ska skvala rejäla mängder kylvatten ur avgasröret. Om försäljaren nekar er lite hård varmkörning då är det nåt lurt.
Min Yanmar 3-cyl har ett larm för överhettad motor, men jag har även satt dit en digital ugnstermometer på en slang i motorn där det \"inre\" kylvattnet cirkulerar så jag vet även i grader hur varmt det är. Motorn är från -85 men har gått lite och är väl ompysslad så den går i princip som om den vore ny, tål fullgaskörning under 12 timmar, då ligger tempen på ca 65 grader.
När ni till slut efter en massa vånda köpt båt byt åtminstone impeller, remmar, olja och finfilter samt lär er hur avluftning går till. (lättare än man tror och är ett måste efter att ha bytt finfiltret) Lär er också att kolla grovfiltret/vattenavskiljaren för bränslet. Säkert finns det både vatten och gegga i botten på tanken. Tappar man ur en skvätt genom bottenskruven på grovfiltret då och då får man direkt indikation om det är vatten eller annat i dieseln.
Spridar-rens som man häller i tanken kan göra underverk för en diesel som går lite ojämt.
Sätt er även in i hur propelleraxelns tätning fungerar om det inte är segelbåtsdrev.
Det här kanske låter krångligt, det är det inte, och ganska nödvändigt att kunna för en längre färd.

Och slutligen: Ni måste absolut berätta hur det gick sen. Jag tycker det hela låter som en väldigt bra idé alltihop. Att forska på nätet i förväg om allt möjligt ger en massa bra möjligheter.
Vi seglade så fort att dagar och nätter flög förbi som vita och svarta lakan. Och skepparn var så elak att vi med honom skrämde bort hundra meter långa bläckfiskar som kom varannan dag, och ville dra oss ner i djupet.

Thomas J

Inlägg av Thomas J » ons 16 aug 2006, 12:12

Jaså, du har snott hela min tråd!

Synd att jag inte hann printa ut något av all fina tips jag hade fått. Massor om kanalsegling mm.

Finfint dock att du gav mig en hel hög nya råd och tips. Det kompenserar ju för en del av det som försvann...

\"En vansinnig dröm?\" tror jag fö att tråden hette.

Om någon känner någon administratör eller har någon uppfattning om att det skulle kunna gå att rädda tråden som försvann så vore det fint att få veta.

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 16 aug 2006, 12:21

Det har försvunnit trådar förr som kommit tillbaka. Det är nog bara att luta sig lugnt tillbaka och bara så där... så ploppar den upp.

Svante

Larsarc
Silvermedlem

Bug

Inlägg av Larsarc » ons 16 aug 2006, 12:35

Ibland när man försöker redigera ett tidigare inlägg hänger sig allt och man kan lyckas trolla bort en tråd. En bug i programmet. Möjligen kan man hitta tråden igen om man försöker, men admin är medveten om problemet och brukar återföra trådarna som försvann ...

/Lars

Thomas J

Inlägg av Thomas J » ons 16 aug 2006, 12:44

Det låter ju lovande i alla fall! :D

Användarvisningsbild
Calle C
Diamantmedlem

Inlägg av Calle C » ons 16 aug 2006, 12:45

Jag har fiskat upp den åt er, titta lite längre ner.
Calle

Se gla ut

Gäst

Inlägg av Gäst » ons 16 aug 2006, 13:23

Calle C skrev:Jag har fiskat upp den åt er, titta lite längre ner.
Tjohoo!
Tack för det Calle! En storfiskare som bevisligen fick fångst! Vad använde du för agn?

Fenixen
Silvermedlem

Försvunnen tråd igen...

Inlägg av Fenixen » tis 22 aug 2006, 15:14

Samma hände mig precis, skulle ta bort mitt senaste inlägg och allt försvann. Orkar inte klistra in igen...

/PUST

Skriv svar