Min albin accent är i akut behov av ny kapellväv på rullen, storen och sprayhood. Nu är frågan : Skall jag göra de nya röda, eller är det hopplöst 'ute' som färg ? Känns spontant för mig som en 70-tals-pryl att göra röda kapell. Skulle båten få en modernare look med tex blått?
Dynorna i ruffen går i röd ton, men det kanske inte gör något ? Snobbrand och linjen ovanför vattenlinjen lackar jag ju enkelt om till tex blått. Jag kan även tänka mig att rött har sämre uv-stabilitet ?
Åsikter ?
/ david
Röd kapellväv - hopplöst ute ?
-
Herr Q
Har själv röd sprayhood i bra skick, och jag förstår frågan. Beställde därför tråk-gråa UV-skydd till (rull)seglen för att få valfrihet i framtiden.
Men det finns en poäng med röd väv till sprayhooden: Den syns bättre än blått och vitt, speciellt i dåligt väder till sjöss.
Nu kan man tycka att en båt borde synas ändå, men det är påfallande hur tillochmed den dova, nästan maroon-röda (vinrött låter bara alltför 70-tal) duken syns bättre än vitt och blått.
Därmed inte sagt att jag rekommenderar dayglow-neon - någon måtta får det vara.
//HQ
Men det finns en poäng med röd väv till sprayhooden: Den syns bättre än blått och vitt, speciellt i dåligt väder till sjöss.
Nu kan man tycka att en båt borde synas ändå, men det är påfallande hur tillochmed den dova, nästan maroon-röda (vinrött låter bara alltför 70-tal) duken syns bättre än vitt och blått.
Därmed inte sagt att jag rekommenderar dayglow-neon - någon måtta får det vara.
//HQ