Igen begärs åsikter: Maxi 77

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Peter_K
Diamantmedlem

Inlägg av Peter_K » tor 10 aug 2006, 16:00

bosseblås skrev:Det tredja var förpiken, som förlängdes, så att vi fick plats. Detta tog längre tid.
Hur förlänger man en förpik i en befintlig båt?
Är den inte begränsad av uppstyvande skott?
Alla borde ha skägg

bosseblås
Silvermedlem

Utrymme i förpiken.

Inlägg av bosseblås » tor 10 aug 2006, 21:33

Plastförstyvningarna är kvar tillsammans med 10 cm av av faneret från taket och ner på sidan. Sitter en del konvektorelement som måste ha stöd också. På stydordssidan var en del jobb redan gjort när man satte in en latrintank. Den är borta nu och ett nytt skott gav oss en del av garderoben tillbaka. På babordssidan har jag äversta hyllan kvar, så jag får inte sätta mig upp hastigt från liggande. Jag fick 30 cm längre koj och kuttersmycket fick 10 cm. Låter inte mycket, men gör stor skillnad i fotändan. Jag tror inte att jag har naggat på hållfasthet eller styvhet farligt mycket.

Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem

Inlägg av Jenni » fre 11 aug 2006, 10:44

Tackar igen!

Jag vill bara komma med en poäng varför en inombordare (DIESEL) är bättre än en utombordare... i Finland så får vi köpa brännolja på sjön istället för att pruta ut normalt dieselpris! Dvs ganska stor skillnad i driftkostnader!

Och till er som misstänker att damer inte orkar dra upp och ner motorn: har nu tre somrar i rad seglat endast med tjejer och vi har nog lyckats lyfta upp en hel del betydligt tyngre saker! Typ ankare o sånt. Men det är sant att starten kan vara lite problematisk. Kanske min svåger kan installera elstart på en utombordare??
s/y Mineca - Maxi 77

surfjoan
Silvermedlem

Inlägg av surfjoan » fre 11 aug 2006, 11:22

Jenni skrev:Tackar igen!
Och till er som misstänker att damer inte orkar dra upp och ner motorn: har nu tre somrar i rad seglat endast med tjejer och vi har nog lyckats lyfta upp en hel del betydligt tyngre saker! Typ ankare o sånt. Men det är sant att starten kan vara lite problematisk. Kanske min svåger kan installera elstart på en utombordare??
Då är du av den starka typen. Kanske rent av en *hoppare ;). Det går att installera både fjärrreglage och elstart på många utombordare. kan vara en bra investering om det är knixigt med utombordaren.

*hoppare är en person som inte räds att hoppa från förstäven ner på land vid tilläggning, dvs som inte behöver stege.

Användarvisningsbild
Jenni
Platinamedlem

Inlägg av Jenni » fre 11 aug 2006, 11:30

*hoppare är en person som inte räds att hoppa från förstäven ner på land vid tilläggning, dvs som inte behöver stege.
Vem behöver stege???

:D
s/y Mineca - Maxi 77

Skriv svar