Fuktmätare

Här kan man ställa alla typer av segelbåtsrelaterade frågor som inte passar i någon annan kategori
Skriv svar
Gäst

Fuktmätare

Inlägg av Gäst » tis 26 okt 2004, 20:31

Hej
Det är mycket skriverier om att fuktmäta sin båt , leta efter böldpest och delaminering. mm. Duger en fuktmätare från Jula postorder för 300 kr till ändamålet ??

tore

Inlägg av tore » ons 27 okt 2004, 15:34

Man blir en aning trött på alla som slipar ner sin båt och exopy-behandlar den.
Onödigt arbete skulle jag vilja säga många ggr framförallt de som gör det trots båten inte visar ngra angrepp av böldpest.
Även vid blåser så kan ni med all säkerhet segla båten en mansålder till utan ngra större problem.
Fn ni oroar er mer än njuter av seglingen och båten.

Lasse O

Inlägg av Lasse O » ons 27 okt 2004, 16:57

Vi båtägare har en förmåga att oroa oss för sönderrostade inombordare
ruttna sandwichlaminat osmos drabbade skrov, visst existerar problemen men är inte alls i den omfattning man kan tro.

Fribbe

Inlägg av Fribbe » ons 27 okt 2004, 17:36

Nu handlade ju inte frågan om man ska göra något åt bölbpest eller inte utan om fuktmätare.
Jag kan inte ge något rakt svar på frågan men har för mig att Julas och andra liknande fuktmätare är av en sådan typ att två stift trycks in i materialet, vanligtvis trävirke. Till båten ska du ha en fuktmätare som mäter fukten genom att du håller instrumentet mot den yta du vill mäta.

Användarvisningsbild
Fischer
Silvermedlem

Inlägg av Fischer » tor 28 okt 2004, 00:14

Kostar typ 3000-4000 :- :?

matrix
Silvermedlem
Kontakt:

Inlägg av matrix » fre 29 okt 2004, 07:18

Vill minnas att en modell heter Tramex Skipper.

Tror det finns 2 \"stora\" märken på fuktmätare som lämpar sig för båtskrov på marknaden. Åtminstonde den ena fabrikanten gör två till synes identiska mätare varav den ena är avsedd för båt och den andra för virke, hus, betong osv. Vet inte vad som skiljer, men jag misstänker att det är noggrannheten och känsligheten.

Normalt kan man hyra en bra fuktmätare hos någon marina i närheten.
Påstår Pelle
http://www.pmi.nu / http://blog.zefyros.se
mail: pelle@pmi.nu.spam (ta bort .spam)
Bavaria 36/2 -04 "Zefyros Edition"

Skriv svar